Największym wyzwaniem dla każdego, kto chce zostać copywriterem i pracować zdalnie, jest tworzenie tekstów wysokiej jakości.
Niegdyś bardzo popularne precle (pre sell text) i niskiej jakości teksty zapleczowe wymagają czasu do napisania, a stawki za ich stworzenie są relatywnie niskie. Korzystniej jest zatem zainwestować w warsztat i know-how, aby zacząć pisać wartościowe materiały, które będą działały na korzyść twojego klienta, a w których stawki są znacznie wyższe.
W przypadku tekstów wysokiej jakości, a takie właśnie chcesz pisać, zleceniodawca ma prawo oczekiwać treści nie tylko atrakcyjnej dla odbiorcy, ale również przełożenia jakości na efekty.
Czy możesz zatem pominąć etap optymalizacji pod kątem SEO, a skupić się tylko na tym, jak brzmią i czy podobają się czytelnikom? Oczywiście. Tyle tylko, że nawet jeśli merytorycznie twój tekst nie straci na wartości, jego zasięg, siła oddziaływania i pozycja w wynikach wyszukiwania będą niewspółmiernie niskie do nakładu pracy.
Dlatego właśnie potrzebujesz słów kluczowych. Tekst dobrej jakości to taki, w którym zachowasz równowagę między wartościową treścią a ilością słów kluczowych. Czytelnik nie powinien być świadom, że tekst jest zoptymalizowany pod SEO, ale jednocześnie bez trudu odszukać w Googole treść, jaka jest mu potrzebna.
To właśnie rola słów kluczowych. Jak je wybrać? Możesz bazować na swojej intuicji, zdrowym rozsądku, porównywaniu się z konkurencją, ale najskuteczniejszym rozwiązaniem jest po prostu skorzystać z narzędzi wspierających wybór keywords.
Wbrew pozorom planer słów kluczowych Google nie wykona za ciebie całej pracy. Ostateczna decyzja – wybór fraz, nasycenie, użycie i kontekst – zawsze będą zależały od ciebie. Na tym między innymi polega wartość profesjonalnych copywriterów!
Keyword tools dla początkujących freelancerów
Narzędzia do wyboru słów kluczowych na początku mogą wydawać ci się niepotrzebnym utrudnieniem, ale jako początkujący copywriter szybko docenisz ich potencjał. Kiedy chcesz zostać freelancerem, obsługa niektórych jest dla ciebie wręcz obowiązkowa: wykorzystasz je w promowaniu swoich usług, jak i w realizacji zleceń dla klientów.
Planery słów kluczowych pomogą ci wybrać frazy, pod które warto zoptymalizować tekst i takie, które powinny się w nim pojawić, aby dotrzeć do jak największej ilości odbiorców. Dla ciebie jako dla copywritera mają one jeszcze jedną zaletę: są wspaniałą pomocą, kiedy nie masz pomysłu na tekst, brakuje ci słów albo… masz za dużo powtórzeń.
Narzędzia SEO dla copywriterów – pomysły na teksty
Ubersuggest
KLIK
Cena: darmowy
Neil Patel jest prawdziwym guru jeśli chodzi o optymalizację stron (koniecznie zajrzyj na jego blog), a samo narzędzie pozwala w prosty sposób sprawdzić, jak popularne wśród użytkowników jest dane słowo, jak często jest wyszukiwane i jakie podobne wyrażenia warto wziąć pod uwagę przy planowaniu tekstu.
Ubersuggest będzie dla ciebie nieocenioną pomocą przy rozwijaniu pomysłów na teksty tak, aby napisać coś zupełnie innego niż konkurencja.
Google Trends
KLIK
Cena: darmowy
Google trends to narzędzie, w którym sprawdzisz, czego aktualnie szukają internauci w jakim zakątku świata. Jak pisaliśmy wcześniej, słowa kluczowe związane z danym trendem mają sporą siłę przebicia w krótkim czasie (inaczej niż evergreeny), dlatego warto trzymać rękę na pulsie i przygotowywać treści, które odnoszą się do bieżących wydarzeń.
Jeśli przygotowujesz teksty z myślą o pozycjonowaniu w innym języku lub kraju niż Polska, Google Trends również podpowie ci, o czym warto pisać.
Narzędzia dla copywriterów – podpowiedzi słów long-tail
Answer the Public
KLIK
Cena: darmowy
Kiedy wpiszesz słowo kluczowe w Answer the public, otrzymasz sugestie słów long-tail, które będą je uzupełniały i które również są wyszukiwane przez użytkowników sieci. Podobnie jak w poprzednich narzędziach, tutaj również możesz wybrać region i język, jakiego dotyczy twoje zapytanie.
W polskim wyszukiwaniu odpowiedzi pogrupują się według przyimka rozpoczynającego pytanie. Czujesz już, że to może się przydać kiedy szukasz pomysłu na tytuł lub wpis?
Keyword Combination Tool
KLIK
Cena: darmowy
To narzędzie umożliwi ci stworzenie kombinacji słów kluczowych. W pierwsze pole wpisz słowo, które jest ważniejsze, a w drugie frazę, z jaką chcesz je połączyć, np. nazwę miejscowości, sklep, hasło, czynność itp.
Narzędzie zbiera odpowiedzi z Google, Yahoo i Bing.
Narzędzia dla copywriterów – planery słów kluczowych
Google Keyword Planner
KLIK
Cena: darmowy
Istnieje spora szansa, że tego narzędzia nie musimy ci przedstawiać. Stworzone z myślą o projektowaniu i udostępnianiu reklam Google AdWords, planer słów kluczowych okazał się najpopularniejszym narzędziem do optymalizacji SEO. Aby mieć do niego dostęp, musisz stworzyć kampanię… ale nie nie musisz jej opłacać.
Wpisz wyszukiwaną frazę, a planer pokaże ci, jak często dana fraza jest klikana, jaką ma konkurencję i ile kosztuje jedno kliknięcie. Oprócz tych danych pod wybranym przez ciebie słowem lub frazą Google podsunie ci też listę podobnych fraz i słów.
Narzędzie to przy swoich zaletach ma jednak zasadniczą wadę: statystyki są tworzone na podstawie płatnych reklam – ma to sens, skoro Keyword Planner ma na celu wsparcie w tworzeniu skutecznych AdWords. Warto mieć to na uwadze przy ocenie wyników.
SEMrush
KLIK
Cena: podstawowe narzędzia są darmowe, plan płatny od 99$ na miesiąc
SEMrush pokaże ci, jak często wyszukiwane jest dane słowo, jaka jest jego wartość i jaki będzie koszt jednego kliknięcia przy płatnej reklamie.
Podstawowy raport możesz zobaczyć za darmo, ale bardziej szczegółowe dane wymagają zakupu planu: najtańsza opcja zakłada wydatek 99$ miesięcznie. W tej cenie otrzymasz jednak w pełni profesjonalne narzędzie do optymalizacji.
Sentuo
KLIK
Cena: od 99 zł na miesiąc, darmowy okres próbny 2 tygodnie
Jeśli obawiasz się, że planer słów kluczowych Google nie da ci miarodajnych wyników, skorzystaj z Sentuo. W tworzeniu statystyk nie bazuje on tylko na płatnych linkach, ale na autentycznym, „organicznym” wyszukiwaniu i wejściach.
Oprócz sugestii słów kluczowych Sentuo podpowie ci też, jak często dana fraza jest wyszukiwania, oraz jaki ma potencjał.
Keyword Surfer i Surfer Content Editor
Cena: darmowa wtyczka Chrome + w podstawowej wersji darmowy, tygodniowa wersja próbna za 1$, podstawowa wersja od 59$ za miesiąc.
KLIK
Oto narzędzie, o którym marzy każdy copywriter: edytor tekstu Surfer podpowie Ci, jakich słów kluczowych z długiego ogona użyć, aby uzupełnić Twoją główną frazę oraz jakiej długości powinien być tekst, aby dobrze rankował. W wersji płatnej edytor wskaże również optymalną liczbę nagłówków, słowa kluczowe, któe powinny się w nich znaleźć oraz liczbę zdjęć.
Narzędzia SEO dla copywriterów – język angielski
Yippy
KLIK
Cena: darmowy
Czego dokładnie szukają użytkownicy, którzy wpisują w przeglądarkę np. „obrazy” albo „antyki”? Jeśli ty też jesteś ciekaw, jaki dokładnie jest kontekst zapytań, Yippy pomoże ci to ocenić. To narzędzie przypomina wyszukiwarkę pod tym względem, że po wpisaniu słowa kluczowego zaprezentuje ci listę stron, na których pojawia się dana fraza.
Z prawej strony znajdziesz kategorie i konteksty, w jakich pojawia się dana fraza oraz ich „objętość”. Sprawdzi się najbardziej przy wyrażeniach anglojęzycznych.
SEO Book
KLIK
Cena: darmowy
Popularna „Panda” to dobre darmowe narzędzie do wyboru słów kluczowych, ale również do analizy słów, linków i stron konkurencji czy oceny kosztu za kliknięcie.
Aby otrzymać do nich dostęp, wystarczy założyć darmowe konto za pomocą adresu e-mail.
Dla copywriterów, którzy celują w rynek zagranicznych zleceniodawców i którzy chcą wykorzystać swoją znajomość języka angielskiego, będzie ono dużym wsparciem. Dużą zaletą jest także, że SEO Book gromadzi wyniki wyszukiwań z różnych przeglądarek, nie tylko Google.
WordStream – Keyword Research Tool
KLIK
Cena: od 199$ na miesiąc
To narzędzie, które można polecić bardziej zaawansowanym – również budżetowo – użytkownikom. Narzędzie WordStream umożliwia wybór słów kluczowych wraz z oceną ich potencjału. Do tworzenia statystyk wykorzystuje dane z kampanii linków sponsorowanych (w których płaci się za kliknięcie).
Podstawowe funkcje są darmowe, ale jeśli potrzebujesz dokładniejszych danych, konieczne jest wykupienie płatnego pakietu. Raport o twoich wyszukiwaniach wraz z listą słów „długiego ogona” otrzymasz na adres e-mail.
A z jakie narzędzia Ty znasz? Jakie możesz polecić? Napisz nam o tym w komentarzu!
Wreszcie porządny artykuł o narzędziach związanych ze słowami kluczowymi. Zapiszę go sobie i będę do niego wracał. Jedynie brakuje mi narzędzia SEO jakim jest SemStorm.
Na pewno skorzystam ze wskazówek 🙂 dzięki za artykuł i pomoc.
Warto wspomnieć o edytorze tekstu SEO z polskimi interfejsem użytkownika. ARTICLE INSIGHTS jest najtańszy w Polsce.