LinkedIn może ci się kojarzyć z szukaniem pracy na etacie i wiadomościami od rekruterów, ale jest on również użytecznym narzędziem dla freelancerów.
Pisaliśmy już, jak uzupełnić swój profil i jakie informacje podać w sekcji doświadczenia zawodowego – kłopotliwej dla osób pracujących zdalnie na zlecenie – oraz jak wykorzystać sekcję osiągnięć, aby zbudować w niej portfolio.
Dziś podpowiemy ci, jak jeszcze możesz wzbogacić swój profil, aby pomógł ci w budowaniu zaufania i tworzenia marki osobistej. Wykorzystamy do tego sekcje, których nie omówiliśmy w zeszłym tygodniu. Zwrócimy uwagę na to, co udostępniasz społeczności i co polecasz innym, a także sprawdzimy, jak za pomocą LinkedIn możesz dotrzeć do zagranicznych klientów.
1. Freelancer na LinkedIn: zdjęcie i header
Zasadnicza różnica między LinkedInem i innymi portalami społecznościowymi polega na stopniu profesjonalizmu: zdjęcie z wakacji lub w selfie zrobione zaraz po wyjściu spod prysznica nie spotka się tu z dobrym przyjęciem. Jako awatar lepiej sprawdzi się neutralna fotografia.
Ta sama zasada dotyczy ilustracji, jaką zamieścisz w headerze. Nie ma nic złego w tym, żeby pozostawić tam domyślną grafikę LinkedIn, ale jeśli dysponujesz grafiką, którą wykorzystujesz jako część swojej marki osobistej, możesz umieścić ją również tu. Grafika powinna mieć wymiary 1400 x 425 pikseli.
2. Freelancer na LinkedIn: sekcja „Aktywność”
Sekcja „Aktywność” to twoje miejsce na LinkedIn, aby dzielić się wiedzą i doświadczeniami związanymi z pracą zawodową. Status może zawierać zarówno link do treści, którą chcesz udostępnić innym użytkownikom, jak i twoje własne wpisy: od pytań do społeczności i krótkich komentarzy, aż do dłuższych autorskich treści.
Artykuły na LinkedIn nie muszą być bardzo rozbudowane (1500-2000 zzs), ważniejsza jest ich jakość merytoryczna. Powodzeniem na LinkedIn cieszą się:
- autorskie własne teksty oparte na twoich doświadczeniach
- wyniki badań naukowych
- analizy branżowe
- porady i wskazówki od profesjonalistów.
3. Freelancer na LinkedIn: sekcja „Polecane”
Treści, które polecasz na LinkedIn mogą sporo powiedzieć o twoich zainteresowaniach zawodowych, profilu rozwoju czy niszy, w jakiej się specjalizujesz. LinkedIn wyświetli to, co spodobało ci się na profilach innych użytkowników i co oznaczyłeś jako wartościowy materiał.
Pamiętaj, że polecenia, czyli „lajki” LinkedIna, nie przepadają w niebycie. Szansa na to, że w tym serwisie pojawi się potencjalnie kompromitujący materiał są raczej niewielkie, jednak nie polecaj treści bez zastanowienia.
Skoncentruj się na tych, które dotyczą twojej branży lub niszy, w jakiej działasz. Oprócz tego, że podkreślą twoje profesjonalne zainteresowania i pomogą utrzymać spójny wizerunek, będą dla ciebie również źródłem branżowych nowinek.
4. Freelancer i LinkedIn: sekcja „Wykształcenie”
Masz na koncie ukończoną szkołę lub studia kierunkowe? A może podnosisz swoje kompetencje i regularnie uczestniczysz w szkoleniach i warsztatach? To właśnie sekcja, w której możesz opisać swoje wykształcenie.
Pamiętaj, że liczą się również certyfikaty uzyskane za ukończenie kursów online.
LinkeIn pozwala również umieścić tu informacje o odbytych stażach i wolontariatach. Ta ostatnia informacja jest szczególnie istotna dla początkujących freelancerów, którzy wykonują prace pro bono, aby zyskać doświadczenie i prace do portfolio.
O wolontariacie warto wspomnieć z dwóch powodów: w czasie wolontariatu możesz zdobyć kompetencje atrakcyjne dla zleceniodawcy, na przykład znajomość specyficznej gałęzi rynku, oraz zasugerować branżę i kierunek, z którymi jest ci najbardziej po drodze.
Wolontariaty i szkolenia to także elementy, które odróżniają cię od konkurencji i działają na twoją korzyść. Jeśli możesz uzupełnić tę sekcję, warto to zrobić: możesz zwiększyć szanse na zdobycie zlecenia.
5. Freelancer i LinkedIn: sekcja „Rekomendacje”
Podobnie do umiejętności działa sekcja rekomendacji. Podnoszą one wiarygodność, dlatego warto postarać się, aby uzyskać je od klienta.
Dla niektórych kłopotliwe może być wymyślenie, co napisać, dlatego poproś o to, aby skupili się na konkretnym aspekcie twojej pracy, który uważasz za istotny i wartościowy.
Konkrety wyglądają lepiej niż subiektywna ocena twojej pracy. Bardziej przekonuje cię zdanie „x jest solidny i rzetelny” czy „dzięki tekstom x ruch na stronie wzrósł o 20%”?
6. Freelancer i LinkedIn: sekcja „Zainteresowania”
Wbrew pozorom nie chodzi tu o twoje hobby ani nawet zainteresowania branżowe, ale o profile osób i firm, jakie obserwujesz na LinkedIn.
Zainteresowania możesz wykorzystać jako narzędzie do promowania swojej marki osobistej na LinkedIn. Podobnie jak w twoich zainteresowaniach widać firmy i marki, tak w zainteresowaniach innych użytkowników może widnieć twój profil.
Po zakończonej współpracy możesz poprosić swojego klienta o to, aby zaczął cię obserwować na LinkedIn – w ten sposób budujesz swoje zasięgi i działasz na rzecz organicznego zasięgu publikowanych treści.
Masz swojego wymarzonego klienta, konkretną firmę, z którą chciałbyś pracować i wykonywać dla niej zlecenia? Zacznij obserwować go na LinkedIn – są szanse, że właśnie stąd dowiesz się o tym, jakich specjalistów poszukuje. Jeśli nie, wciąż będziesz mógł lepiej poznać markę, jej tone of voice i aktualne działania, aby zaproponować taki zestaw usług, który będzie pasował do jej potrzeb.
Bonus: Freelancer i LinkedIn: obsługiwane języki
Wiesz, że LinkedIn może wyświetlać twój profil w więcej niż jednej wersji językowej? To szansa dla tych freelancerów, którzy przymierzają się do wejścia na rynek międzynarodowy i obsługę klientów z całego świata i freelancerów dwujęzycznych.
W danym języku możesz mieć tylko jeden profil, nie ma natomiast ograniczenia co do ilości języków, w jakich możesz go utworzyć. Nowy język oznacza nowy profil: możesz uzupełnić go treściami przetłumaczonymi z głównego języka, ale możesz również dopasować zawartość do języka profilu.
Jeśli na polskim rynku chcesz realizować zlecenia z zakresu SEO i pozycjonowania, a na rynku zagranicznym zdobywać zlecenia jako copywriter, dopasuj swoje umiejętności, opis i pozycje w portfolio tak, aby odpowiadały potrzebom zleceniodawców z obu rynków.
Freelancer na LinkedIn: 6 sposobów na lepszy profil
LinkedIn dla freelancera to nie tylko doświadczenie zawodowe, portfolio i rekomendacje klientów. To także miejsce, gdzie możesz budować markę osobistą, zdobywać nowych klientów i polecać swoje usługi.
Aby skutecznie wykorzystać wszystkie możliwości, jakie LinkedIn daje freelancerom, zwróć uwagę, w jaki sposób masz wypełnione te sekcje, które przekładają się na twój wizerunek. Zaliczają się do nich te dotyczące wykształcenia, aktywności, poleceń, a nawet zainteresowań.
A jakie są twoje tricki na korzystanie z LinkedIna? Co możesz nam podpowiedzieć? Napisz nam o tym w komentarzu!