Z czym najbardziej kojarzy ci się praca grafika komputerowego? Oczywiście z projektowaniem logo. Chociaż graficy-freelancerzy mogą odpowiadać również za przygotowanie wszelkiego rodzaju materiałów marketingowych, reklamowych czy wizerunkowych, to właśnie firmowy znak graficzny stał się niemal symbolem tej specjalizacji.

Kiedy dopiero się uczysz i chcesz zostać freelancerem, na pewno próbujesz swoich sił również w projektowaniu logo dla firm – wymyślonych na potrzeby ćwiczeń lub istniejących, które zakładają konkursy na przeznaczonych do tego portalach. Często przypomina to jednak błądzenie po omacku, z co najwyżej mglistym rozeznaniem wymowy kolorów, trendów branży, komunikowania wartości marki za pomocą grafiki.

Gdzie nauczyć się projektowania logo

Jak nauczyć się projektować logo dla firm

Niewiele jest dostępnych na rynku podręczników do nauki projektowania logo dla firm: z polskojęzycznych książek możemy polecić “Logo Design Love” Davida Aireya, “Podręcznik projektantów logo Smashing Magazine” oraz “Ponadczasowe logo“. Z pomocą może ci jednak przyjść sieć. Oprócz tutoriali i poradników znajdziesz także różnego typu pomoce dla grafików, przede wszystkim takie, które pokazują ewolucję znanych marek oraz opisują ideę, jaka kryła się za poszczególnymi projektami.

Przygotowaliśmy dla was zestawienie kilku stron, które przydadzą się nie tylko początkującym freelancerom.

 

Projektowanie logo dla firm: źródła dla początkujących freelancerów

Historia logo znanych marek – Logopedia
Logopedia to otwarty, współdzielony projekt podobny do Wikipedii, ale w całości poświęcony znakom graficznym mniej i bardziej znanych firm. Dlaczego warto patrzeć, jak zmieniały się logo?
„Podróż w czasie” ze znakiem graficznym to przede wszystkim okazja, aby „poczuć” estetykę minionych dekad czy poszukać wspólnych mianowników w logo firm z tej samej branży.

Da ci to punkt odniesienia przy projektach, w których zechcesz wykorzystać skojarzenia i nawiązania do konkretnej epoki lub trendu.
Obserwuj również, jak dokonywano redesignu logo: czy były upraszczane, czy raczej przybywało im elementów? Jakie cechy wydobywa redesign? Co trzeba zrobić, aby logo wyglądało nowocześnie na tle konkurencji?

 

Palety kolorów znanych marek – BrandColors
Tak, wybór kolorów firmowych również może wchodzić w skład twoich zleceń jako grafika. Projektowanie wizerunku i komunikacja wizerunkowa to dziedziny, w których wyczucie koloru procentuje: barwy „wysyłają” pewne sugestie, są „obciążone” skojarzeniami typowymi dla danej kultury i… na trwale kojarzą się z marką. Nie musisz zamykać oczu, żeby przypomnieć sobie kolory firmowe Ikei lub McDonald’s.

BrandColors to strona, na której znajdziesz palety kolorów zaczerpnięte z identyfikacji wizualnej różnych marek z całego świata. Przyjrzyj się im: czy każda marka potrzebuje kilkunastu kolorów? Na jakiej zasadzie zostały wybrane: czy są to barwy kontrastowe, czy uzupełniające? Czy są branże, w których dominują określone barwy?

Gdzie nauczyć się projektowania logo - strony dla grafików

Jak nauczyć się projektować logo dla firm – strony www dla grafików

Analizowanie palet kolorów używanych przez najbardziej znane marki pomoże ci ograniczyć błędy typowe dla początkujących projektantów: nadużywanie kolorów, operowanie tylko czystymi barwami, wykorzystywanie mocno kontrastujących kolorów.

Więcej o tworzeniu palet kolorów przeczytasz tutaj:

 

„Odrzuty” innych projektantów – Logodust
Im więcej będziesz projektował, tym bardziej będzie rósł twój folder odrzuconych plików. Niektóre prace nie spodobają się klientowi, inne nie spodobają się tobie. Aby nie marnować twórczego wysiłku, autorzy strony Logodust postanowili stworzyć w sieci miejsce, gdzie można załadować lub skorzystać z prac, które zostały odrzucone lub nie są już potrzebne grafikowi.

Kolekcja logo jest open source, ponadto z zamieszczonych projektów możesz korzystać w pracach prywatnych i komercyjnych. Nie namawiamy cię jednak do drogi na skróty: skorzystaj z Logodust jako z bazy do rozwijania własnych pomysłów. Obserwuj warsztat innych grafików i spróbuj przeprojektować kilka „upatrzonych” logo tak, aby wydobyć to, co w nich najlepsze.

 

Logo „od kuchni” – @learnlogodesign, Logo Design Love, Brand New 
Jak powstają logo? Jakie są kolejne etapy „produkcji”, od pomysłu, idei, teorii aż do pracy z proporcjami i kształtami? Te trzy strony – profil na Instagramie, witryna kultowej książki Davida Aireya i strona poświęcona zmianom w identyfikacji wizualnej marek – to możliwość „podglądania” pracy najlepszych.

 

Wyobraźnia, zabawa i kreatywność – Brands of the world
Ta strona to z kolei jedno z większych, ale mniej znanych „składowisk” wektorowych freebies, które możesz wykorzystać w swoich projektach. Możesz tu także załadować swoje projekty i poprosić innych freelancerów o ocenę i feedback.

Z darmowych wektorów warto skorzystać, kiedy szukasz „podstawy” do stworzenia indywidualnego projektu albo okazji do wypracowania sobie własnych „do & don’ts” projektowania logo.

 

Kursy i tutoriale dla projektantów logo – Udemy
Początkujący graficy potrzebują oprócz źródeł również teorii, która nada pomysłom kształt i formę. Zanim zaczniesz łamać reguły, dobrze będzie gruntowanie je poznać, aby artystyczna dowolność nie była zwyczajnym błędem w sztuce.

Gdzie nauczyć się projektowania logo - kursy dla grafików

Jak nauczyć się projektować logo dla firm – tutoriale i kursy dla grafików

Aby zyskać podstawy warsztatu, skorzystaj z darmowych kursów dla grafików, dostępnych na platformach e-learningowych. Ciekawe kursy znajdziesz np. na stronie Udemy: część z nich jest darmowa, część płatna. Z bezpłatnych kursów warto zerknąć na:

Dobrym źródłem do nauki projektowania znaków graficznych dla firm są również blogi innych grafików. Jako początkujący freelancer możesz skorzystać z bardzo dobrego tutoriala na stronie LogoGeek, dostępnego tutaj. Ian Paget wyjaśnia w tym tekście, od czego zacząć pracę nad logo – i nie, wcale nie jest to szkicownik.

 

Gdzie i jak nauczyć się projektowania logo?

Podręczniki, tutoriale, blogi dla grafików i serwisy branżowe dla projektantów – na wszystkich znajdziesz inspiracje, wskazówki i wiedzę, jak profesjonalnie podejść do projektowania logo. Nie chodzi tu tylko o samą obsługę programu, np. Adobe Illustrator, ale również o sam proces projektowania, tworzenia koncepcji, researchu.

A z jakich źródeł ty korzystasz w nauce? Odwiedzasz profile innych projektantów np. na Dribble albo Behance? Napisz nam w komentarzu o swoich źródłach!