Negativespace, czyli przestrzeń negatywna w grafice, to inteligentne i ciekawe połączenie kształtów oraz kolorów, które ma na celu wciągnięcie oglądającej je osoby w opowieść stworzoną przez markę. Ten trend jest wykorzystywany przede wszystkim w reklamie i do tworzenia logo.
Pewnie spotkałeś się z nim już wiele razy, ale o tym nie wiedziałeś. Najbardziej znany przykład jego zastosowania to fundacja WWF lub firma FedEX.
Przekaz ma być negatywny czy pozytywny?
W tradycyjnym rozumieniu, technika negativespace stosowana była do tworzenia kompozycji opartych na grafice złożonej z dwóch kolorów, która ma główny i ukryty motyw. Dwa elementy, które występują w tej grafice bardzo często, mają różne znaczenie. Dzięki temu przekaz marki jest dużo bardziej wyrazisty. Reklamy, wykorzystujące trend negativespace są jak ciekawa łamigłówka. Czasami dopiero drugie lub trzecie spojrzenie na logo pozwala odbiorcy na pełne zrozumienie jego przekazu. Często naprawdę zaskakujące.
Ciekawe zastosowanie techniki negativespace
Przykładem bardzo dobrego wykorzystania techniki negativespace jest logo Wine Forest. Patrząc na tę grafikę, w pierwszej chwili widzi się kilka drzew bez gałęzi. Dopiero drugie spojrzenie sprawia, że nagle możesz zobaczyć…trzy butelki od wina. Swoją drogą bardzo ciekawy i inspirujący pomysł. Kolejnym przykładem grafiki stworzonej za pomocą techniki negativespace jest logo marki Elephone. W pierwszej chwili widzi się pomarańczowego słonika z białym uchem. Dopiero po chwili zauważysz, że tak naprawdę jego ucho to…słuchawka telefoniczna. Wiele innych inspiracji znajdziesz również na stronie [link].
Negativespace pomaga w tworzeniu pozytywnego wrażenie
Pozytywne logo po prostu musi zapadać w pamięć odbiorców. Musi budzić w nich zainteresowanie, a jednocześnie nie może być zbyt oczywiste, a przez to nachalne. Logo stworzone za pomocą techniki negativespace zawsze daje odbiorcom do myślenia. To pozytywne aspekty wykorzystania przestrzeni negatywnej w grafice.