14 pytań o stronę www, które musisz zadać klientowi – część 1

Zlecenia na wykonanie strony www to jedna z tych prac, które najczęściej powierzane są programistom-freelancerom. Trudno się dziwić: własna witryna jest traktowana jak wizytówka, sposób na prezentację firmy, element profesjonalnego wizerunku oraz platforma do pozyskiwania nowych klientów.

 

Jakie pytania warto zadać klientowi podczas tworzenia strony www?
Jakie pytania warto zadać klientowi podczas tworzenia strony www?

 

Mówi się, że jeśli jakiejś firmy nie ma w sieci, prawdopodobnie nie istnieje. Przedsiębiorcy, właściciele firm i start-upów doskonale zdają sobie sprawy z siły, jaką ma dobrze zaprojektowana i działająca strona www.

Nawet jeśli firma posiada już swoją witrynę, z czasem konieczne okazują się jej modyfikacje, dostosowanie do zmieniających się standardów projektowania i wyświetlania, a także okresowe odświeżenie treści.

 

Zlecenie na stronę www – o co freelancer powinien zapytać klienta?

 

Zapotrzebowanie na strony www sprawia, że jako freelancer masz spore szanse na otrzymanie właśnie takiego projektu. Aby zapewnić sobie spokojną i satysfakcjonującą współpracę, warto zadać zleceniodawcy kilka pytań, zanim przystąpisz do projektowania i kodowania strony.

Pamiętaj, że klient nie zawsze jest na bieżąco z nowymi trendami i nie zawsze ma też wiedzę techniczną, która zapewni wam dobrą komunikację.

Zanim zaczniecie rozmawiać o samym projekcie, ustal koniecznie, po czyjej stronie leży dostarczenie hostingu, treści na stronę oraz ewentualnych elementów graficznych.
O co jeszcze należy zapytać klienta?

 

 

1. Czego oczekujesz od swojej strony www?

 

Chociaż to pytanie może wydawać się niepotrzebne, oszczędzi ci kilku godzin rozmów i niepotrzebnych rozczarowań współpracą. Zleceniodawcy czasem widzą w stronie internetowej szansę na rozkręcenie podupadającego biznesu lub na potrojenie sprzedaży, co nie zawsze leży w zasięgu twoich możliwości.

Kiedy poznasz oczekiwania klienta wobec nowej strony, będziesz mógł naprowadzić go na najlepsze wyjście. Może oprócz strony www potrzebne będą dodatkowe usługi np. w zakresie pozycjonowania?

Jeśli nie będziesz wiedział, czego klient naprawdę chce, nie będziesz mógł zaproponować mu rozwiązania, jakiego od ciebie oczekuje.

 

2. Na czym polega twoja usługa?

 

Ważne jest, żeby wiedzieć, na czym polega działanie firmy twojego klienta, zanim zaczniesz projektować dla niego stronę.

Oprócz podstawowej znajomości produktu lub usługi warto także poznać filozofię marki i zastanowić się, jak strona ma się w nią wpasować, aby ugruntować określony wizerunek firmy w oczach ich klientów. Nie zapominaj, że w dobie internetu strona www jest także elementem identyfikacji marki i wizytówką, która może budzić zaufanie lub zniechęcać do usługi.

Jeśli pracujesz nad redesignem, zapytaj o przebieg rejestracji, składania zamówienia, proces obsługi klienta, informowania o usłudze. Pomoże ci to zrozumieć, jak strona internetowa może pomóc w lepszym dotarciu do klientów i gdzie poszukać usprawnień.

 

 

3. Do czego użytkownicy cię potrzebują?

 

To pytanie dotyczy zwłaszcza usług. Pozwala ono skoncentrować się na korzyściach, jakie daje współpraca z twoim klientem, zamiast na samych usługach. Klienci i osoby odwiedzające stronę są na ogół bardziej zainteresowani tym, co dana firma może dla nich zrobić, a nie na szczegółowych zasadach jej działania.

Jako przykład mogą posłużyć biura rachunkowe i usługi księgowe. Klienci, którzy ich szukają, potrzebują nie tyle księgowego, co kogoś, kto pomoże im zarządzać pieniędzmi, znaleźć źródła dla oszczędności i utrzymać porządek w dokumentach związanych z rozliczeniem.

Najważniejszy jest w tym wypadku rezultat końcowy, a nie to, w jaki sposób został on osiągnięty. Dotyczy to w zasadzie wszystkich rodzajów usług, od księgowości do aplikacji mobilnych.

 

4. Kim są twoi użytkownicy?

 

Jeśli zleceniodawca prowadził badania dotyczące swojej grupy odbiorców, poproś o ich wyniki. Jeśli ich nie posiada, dobrze będzie zastanowić się, kim jest przeciętny odbiorca usługi, a tym samym strony www.

Profil grupy odbiorców oraz rodzaj świadczonych usług będą miały wpływ na ostateczny kształt projektu. Inaczej będzie wyglądała strona stworzona dla nastolatków korzystających z serwisu rozrywkowego, a inaczej strona przedsiębiorstwa finansowego, które obsługuje dorosłych klientów.

Warto też zorientować się, na jakim typie urządzeń strona wyświetlana jest najczęściej. Oczywiście, że zależy ci na tym, aby strona wyświetlała się dobrze na każdym urządzeniu, ale jeśli 80% ruchu na stronie pochodzi z urządzeń o niewielkich wyświetlaczach, lepiej skoncentrować się właśnie na nich.

W praktyce musisz więc uwzględnić wolniejszy transfer i mniejszą rozdzielczość oraz wziąć pod uwagę, jak strona będzie się renderować. To ważne, kiedy musisz również wybrać zdjęcia i elementy graficzne.

 

 

5. Do czego ma służyć twoja strona?

 

Strona www może zachęcać odwiedzających do zakupu, przekazywać informacje o firmie, zbierać zamówienia od klientów lub dostarczać określonych usług.

Zanim zaprojektujesz pełną stronę www, powinieneś wiedzieć, jaki jest jej główny cel. Architektura witryny czysto informacyjnej jest inna niż architektura strony, która ma sprzedawać jakiś produkt. Takie szczegóły dobrze jest zaplanować przed ostateczną wyceną projektu.

 

 

6. Jakie funkcjonalności ma mieć strona?

 

To pytanie powiązane jest z celem i funkcją strony. W zależności od odpowiedzi na poprzednie pytanie, możesz uwzględnić w projekcie odpowiednie rozwiązania. Dotyczy to na przykład stworzenia formularzy, zamówień lub zapisu, różnego typu kalkulatorów i cenników, kreatorów gotowego produktu czy modułów płatności online.

 

 

7. Co użytkownicy mają robić na stronie (na czym polega konwersja)?

 

Zanim stworzysz efektywną i funkcjonalną stronę www, powinieneś wiedzieć, co odwiedzający mają na niej zrobić. Zostawić dane do kontaktu? Kupić produkt lub złożyć zamówienie na usługę? A może po prostu zostać odpowiednio długo?

Ustalenie tych założeń pozwoli ci stworzyć stronę, której layout będzie współdziałał z treścią i posłuży jako narzędzie do konwersji.

 

 

O co freelancer powinien zapytać przed stworzeniem strony www – podsumowanie

 

Stworzenie strony www lub redesign już istniejącej witryny to jedne z najczęściej zlecanych prac, na jakie mogą liczyć programiści-freelancerzy.

Strona www to narzędzie zdobywania nowych klientów i ich konwersji, element wizerunku firmy oraz swego rodzaju wizytówka w sieci, dlatego zleceniodawcy często mają wobec niej bardzo wysokie oczekiwania.

Aby uniknąć sporów i niejasności w czasie współpracy, zanim jeszcze przystąpisz do realizacji zlecenia, warto zadać klientowi kilka pytań. Zacznij od zrozumienia, na czym polega świadczona usługa lub sprzedawany produkt, jaka jest filozofia marki, jakie funkcje ma pełnić strona.

Kolejny etap to rozpoznanie grupy docelowej i mechanizmu konwersji nowych klientów.

Dzięki takiej wiedzy zdobędziesz bazę do stworzenia projektu, który będzie odpowiedzią na potrzeby i oczekiwania twojego zleceniodawcy.

 

Tekst pierwotnie ukazał się na opracyzdalnej.pl. Dziękujemy!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.