Dlaczego warto śledzić zmiany i kierunek, w jakim podąża nowoczesny content marketing? Dobry copywriter jest na bieżąco z trendami, żeby nieustająco rozwijać swój warsztat, a tym samym – stale wychodzić naprzeciw zleceniodawcom. Jakie umiejętności copywritera będą miały w tym roku największe znaczenie? Jakie nisze zyskały na popularności w zleceniach copywriterskich? Czytaj dalej!

Jakich umiejętności copywritera szukają zleceniodawcy?

Twój rozwój kariery copywritera w 2023 roku będzie zależał od tego, czy rozpoznasz potrzeby zleceniodawców i będziesz w stanie sprostać ich oczekiwaniom. Żeby Ci w tym pomóc, podpowiadamy, jakie nisze zaczęły pojawiać się częściej w zleceniach i jak pisać teksty, które sprawdzą się w każdej z nich.

Trendy w pracy copywritera – email marketing

Firmy wysyłają newslettery od dawna, ale obecnie jeszcze większy nacisk kładzie się na rolę copywritera w konwersjach pochodzących właśnie z email marketingu.

Jak copywriter może przyciągać klientów właśnie za pomocą takich wiadomości?

  • krótkie, chwytliwe, intrygujące i wyróżniające się tematy maili;
  • spersonalizowane zwroty do odbiorcy;
  • mocne przykucie uwagi w pierwszych zdaniach;
  • zamieszczenie call to action, czyli wezwania do wykonania jakiejś akcji;
  • spójność między tematem maila, jego treścią i CTA.

W 2023 roku dobry copywriter zajmujący się email marketingiem potrafi nie tylko napisać angażujący newsletter. W zleceniach pojawiła się tendencja do zlecenia twórcom całego „pakietu” zadań:

  • opracowanie user journey, czyli kroków od przeczytania maila do konwersji;
  • email copywriting, czyli pisanie maili, które skłonią odbiorcę do podjęcia tych kroków;
  • mierzenie efektywności email marketingu i wyciąganie wniosków z danych;
  • wdrożenie marketing automation, czyli opracowanie sekwencji maili, które będą wysyłanie po sobie automatycznie.

Jak być dobrym copywriterem w 2023 – teksty do płatnych reklam

Lekkie pióro copywriterów jest pożądane nie tylko do pozycjonowania organicznego, ale też do tworzenia płatnych reklam.

Samo uruchomienie kampanii reklamowej na Facebooku nie wystarczy, żeby marketing przyniósł firmie sukces. To treść reklamy odpowiada za zwrócenie uwagi użytkowników social mediów, a tym samym – za doprowadzenie do konwersji. Oprócz grafiki to właśnie tekst jest jednym z najważniejszych elementów reklamy na Facebooku i Instagramie.

I wtedy wkraczasz Ty – dobry copywriter posiadający potrzebne umiejętności do wprawnego operowania językiem i obeznany w wiodących trendach w płatnej reklamie.

Dobrze, jeśli w 2023 roku opanujesz nie tylko pisanie angażujących treści reklamowych dla różnych branż, ale także inne aspekty ustawiania kampanii w social mediach i Google Ads. Zleceniodawcy szukają zdolnych multizadaniowców, którzy zaopiekują się marketingiem kompleksowo.

Trendy w copywritingu – tekst na landing page

W bieżącym roku wzbogać swoje portfolio o pomysłowe treści na landing pages. Dobry copywriter powinien potrafić pisać teksty, które odgrywają ogromną rolę w lejku sprzedażowym – w końcu to na landing page trafia internauta, który kliknie reklamę.

Dobry copywriter stworzy w 2023 roku treści na landing page, które są:

  • oparte na technikach copywritingu sprzedażowego;
  • rozpoczęte nagłówkiem, który trafia do serc odbiorców;
  • napisane w języku korzyści;
  • uszyte na miarę docelowej grupy odbiorców;
  • wiarygodne i poparte social proof.

Copywriterzy piszący teksty dla chatbotów

Skąd chatboty pełniące funkcję doradców klienta wiedzą, co odpisać? Czasem ich odpowiedzi są generowane przez sztuczną inteligencję, ale w niektórych przypadkach to copywriter tworzy teksty na potrzeby chatu z klientem. Takie treści muszą być maksymalnie zrozumiałe i empatyczne. Internauta musi czuć się „zaopiekowany”, a przede wszystkim bogatszy w wiedzę, po którą zgłosił się do chatbota.

AI w pracy copywriterów to w 2023 must have

Najbardziej oczywisty trend zostawiamy na koniec. Zleceniodawcy w 2023 roku będą zwracać uwagę na obeznanie w kwestii oprogramowania AI wspierającego pracę copywriterów. Narzędzia oparte na sztucznej inteligencji, takie jak ChatGPT, Surfer, Rytr czy Contadu, pomogą Ci dużo efektywniej tworzyć opisy produktów, artykuły sponsorowane i blogowe, treści reklamowe i pozostałe treści do sieci.

AI nie może Cię zastąpić, może Ci tylko pomóc – nadal konieczna jest redakcja, korekta i optymalizacja wykonana przez wprawnego copywritera, zwłaszcza w tekstach nieanglojęzycznych.

Dobry copywriter, czyli jaki? To się nie zmieniło!

Dochodowe tworzenie treści na stronę internetową wymaga, owszem, znajomości powyższych trendów. Jeśli nie trzymasz ręki na pulsie, może ominąć Cię sporo atrakcyjnych zleceń, a Twój rozwój zawodowy będzie kulał, albo całkiem stanie w miejscu.

Jednakże! Niżej wymienione bazowe kompetencje potrzebne do zaistnienia na rynku nadal pozostają niezmienne i nie można o nich zapominać niezależnie od tego, co przyniesie nam kolejny rok:

  • umiejętność pisania tekstów angażujących czytelnika – praktykuj storytelling, język korzyści, odwoływanie się do emocji, dostosowanie treści do brand person itd.;
  • piękna polszczyzna – profesjonalny copywriter nie tylko używa LanguageTool jako prawej ręki, ale również sam stosuje zasady pisowni wyniesione z lekcji języka polskiego lub przyswojone we własnym zakresie  – niezależnie od tego, czy ma napisać serię opisów produktów, landing page, czy artykuł blogowy;
  • umiejętność wyszukiwania informacji – pogłębiony research do tekstów specjalistycznych to warunek stworzenia wysokiej jakości treści;
  • wiedza z zakresu pozycjonowania – marketing internetowy składa się elementów, które wzajemnie na siebie oddziałują, tak jak treści na SEO i odwrotnie. Dobry copywriter umiejętnie wykorzystuje te zależności i tworzy teksty atrakcyjne dla botów wyszukiwarki;
  • kreatywność – to ona pozwoli ci wyróżnić się na tle innych twórców, przyciągnąć uwagę zleceniodawców, a następnie wykorzystać swój potencjał w pisanych tekstach.

Połączenie bazowych umiejętności copywritera, śledzenia trendów w content marketingu i nauki nowych potrzebnych kompetencji przyniesie Ci w 2023 roku mnóstwo zadowolonych klientów!