Wszyscy mniej więcej wiemy, jak wygląda logo: tekst, obrazek, znak rozpoznawczy, często występujące razem. Każdego dnia stykamy się z dziesiątkami logo – począwszy od tych umieszczonych na produktach codziennego użytku aż do tych widocznych w przestrzeni publicznej. I tak, logo budzą w nas emocje.
Naukowcy wskazują, że rozpoznajemy logo ulubionych marek nawet w 0,4 sekundy, a widok znaku graficznego lubianej marki wyzwala w mózgu chemiczne reakcje odpowiadające przyjemności i zadowoleniu – więcej o tym zjawisku przeczytasz tutaj KLIK.

Projektowanie logo to chyba najlepiej kojarzony i jednocześnie budzący największe kontrowersje typ zleceń wśród grafików. Z jednej strony logo dla firmy to najbardziej odpowiedzialny i jednocześnie najbardziej prestiżowy rodzaj projektu, jaki możesz otrzymać do realizacji. Znak, który stworzysz, będzie identyfikował firmę, współtworzył jej wizerunek, komunikował wartości i – jeśli dobrze wykonasz swoją pracę – ma szansę stać się ikoną.

Jakie są rodzaje logo? Przewodnik po typach logo

Z drugiej strony pokutuje stereotyp „logo za sto złotych” – na wpół amatorskiego projektu początkującego grafika, któremu wydaje się, że nie ma nic prostszego, niż zestawienie nazwy firmy z geometrycznym kształtem.

Tymczasem nawet jako początkujący grafik nie musisz ograniczać się do kopiowania wtórnych pomysłów na logo, które niczym się nie wyróżniają ani nie nawiązują reprezentowanej do marki. Oprócz nazwy i geometrycznego kształtu możliwości jest więcej, a ich wybór w projekcie również ma znaczenie.

 

Projektowanie logo: kiedy forma ma znaczenie

Znak graficzny i napis, nazwa firmy i napis, sama nazwa, sam piktogram… Wariacji logo jest sporo, ale nie sposób wskazać jednej, która będzie uniwersalna i sprawdzi się w każdym projekcie. Forma logo powinna być dopasowana do charakteru firmy, do miejsca, w którym ma się najczęściej pojawiać, wreszcie do użytkowników, do jakich chcesz dotrzeć.

Zanim więc zaczniesz projektować swoje pierwsze logo, poznaj ich typy i formy. Posłużą Ci one jako źródło inspiracji, ale również jako swoisty katalog dobrych praktyk.

Można wyróżnić 8 typów logo:

  • logotypy
  • monogram
  • inicjał
  • glif
  • znak graficzny dosłowny
  • znak graficzny abstrakcyjny
  • emblemat
  • postać/maskotka

 

Przewodnik po typach logo: logotyp / logo typograficzne / wordmark

Przykład: Coca Cola, Disney, Google
Ten typ logo jest tak popularny, że zdarza się, że bywa traktowany jako synonim samego logo. Tymczasem logotyp to taki typ logo, który wykorzystuje tylko nazwę firmy i unikatową typografię, bez towarzyszenia dodatkowych znaków graficznych.

Podobnie jak w przypadku omawianych niżej logo z abstrakcyjnym znakiem graficznym, ten typ logo kojarzy się na ogół z dużymi markami, których sama nazwa wywołuje silne skojarzenia, bez konieczności odwoływania się do graficznego przedstawienia branży lub specjalizacji.

Przewodnik po typach logo: logotyp

Jak zostać freelancerem: przewodnik po typach logo dla firm

Ze względu na proste, czyste formy logotypy są często wybierane w branży technologicznej, gdzie wybór logo bez dodatkowych elementów niesie skojarzenie z nowoczesnością, efektywnością, stabilnością.

W tworzeniu logotypów wyzwaniem jest… liternictwo. W logotypach stosuje się albo kroje zaprojektowane specjalnie z myślą o marce (Coca Cola, Disney), jak również powszechnie dostępne kroje, które są delikatnie „podrasowane”, aby lepiej dopasować ich charakter do marki i nadać im cech indywidualnych (Orange).
Jeśli w swoim projekcie wykorzystasz powszechnie dostępny krój (uwaga na prawa autorskie!), ryzykujesz, że logo nie będzie się niczym wyróżniało, z kolei nie wszyscy projektanci czują się pewnie w projektowaniu krojów pisma.

 

Przewodnik po typach logo: monogram

Przykłady: Louis Vuitton, Chanel, Yves Saint Laurent
Monogramy to znaki graficzne wykorzystujące więcej liter niż logo, jednak nie całą nazwę firmy, jak logotyp. Na ogół tworzą je inicjały nazwy marki lub jej twórcy, połączone w nowy znak graficzny.

Monogramy mają równie długi „rodowód” jak omówione niżej emblematy i to skojarzenie wykorzystują chętnie marki luksusowe, samochodowe lub te, które chcą kojarzyć się z prestiżem, pewnością, stałością.

Przewodnik po typach logo: monogram

Jak zostać freelancerem: przewodnik po typach logo dla firm

Monogramy sprawdzą się wszędzie tam, gdzie podstawą przekazu jest marka osobista jej twórcy – projektanta, prawnika, specjalisty.

Na czym polega trudność w tworzeniu monogramów? Na tym, aby nie popaść w pretensjonalność. Młoda marka, która dopiero buduje swoją historię i prestiż w połączeniu z monogramem godnym firmy z przedwojenną tradycją może bardziej tracić niż zyskiwać.

 

Przewodnik po typach logo: inicjał / lettermark

Przykłady: BBC, DKNY, HP
Inicjały nie muszą tworzyć znaku graficznego, aby pełnić rolę logo. Zaletą takiego rozwiązania jest maksymalne uproszczenie przekazu. Do logo stworzonego z inicjałów w prostej graficznie formie łatwiej będzie dodać na przykład symbol lub nazwę sub-marki.

Przewodnik po typach logo: inicjał

Jak zostać freelancerem: przewodnik po typach logo dla firm

Inicjały sprawdzają się w przypadku długich nazw, które inaczej trudno zaprezentować. Helwett-Packard? Mało kto kojarzy, że chodzi o HP, powszechnie rozpoznawaną markę. British Broadcast? BBC łatwiej wymówić i łatwiej zidentyfikować, nawet bez konieczności rozwijania akronimu, i łatwiej również zaprezentować w logo.

 

Przewodnik po typach logo: glif / letterform

Przykłady: McDonald’s, Honda, Facebook
Glif to maksymalne uproszczenie logotypu: zamiast inicjału czy monogramu, z nazwy marki zostawiamy jedną literę i zamieniamy ją w znak graficzny, który będzie wywoływał skojarzenie z całą nazwą.

Przewodnik po typach logo: glif

Jak zostać freelancerem: przewodnik po typach logo dla firm

Łatwo je zapamiętać, a ich uproszczona forma przesuwa je bardziej w stronę logo ze znakiem graficznym. Czy są dobre dla początkujących marek? Wszystko zależy od projektu i tego, jak łatwo będzie go skojarzyć z pełną nazwą i branżą.

 

Przewodnik po typach logo: znak graficzny dosłowny

Przykłady: Apple, Puma, Jaguar
Siłą tego typu logo jest jego koncentracja na obrazie, który wywołuje skojarzenie z marką. Inaczej niż w przypadku logo z maskotką lub postacią, znak graficzny jest maksymalnie uproszczony – w tym również przejawia się popularna tendencja do odchodzenia w projektach od nadmiernego komplikowania logo.
Znak graficzny może występować z towarzyszeniem nazwy firmy, ale od tej praktyki również powoli się odchodzi na rzecz pozostawienia samego symbolu.

Przewodnik po typach logo: znak dosłowny

Jak zostać freelancerem: przewodnik po typach logo dla firm

Takie projekty sprawdzą się, jeśli nazwa firmy w oczywisty sposób nawiązuje do konkretnego, nie abstrakcyjnego pojęcia. Największą zaletą tego typu logo jest to, że upraszcza komunikację: znaki działają na nas szybciej i mocniej niż słowa. Wyzwaniem jest z kolei „przebicie” się z takim logo dla marki, która dopiero startuje i jej nazwa nie budzi w odbiorcach natychmiastowego skojarzenia z produktem lub usługą.

 

Przewodnik po typach logo: znak graficzny abstrakcyjny

Przykłady: Nike, Mitsubishi, Cisco
Wbrew pozorom logo abstrakcyjne nie bierze się „z powietrza”. Sztuką w tworzeniu znaków tego typu jest twórcza interpretacja tego, co kojarzy się z marką: jej wartości, etosu, historii.

W logo Nike charakterystyczny łuk nawiązuje do skrzydła greckiej bogini zwycięstwa; Mitsubishi w swoim logo nawiązuje wprost do swojej nazwy (trzy gwiazdy); marka Cisco w logo zawarła słynny wiszący most w San Francisco.

Przewodnik po typach logo: znak abstrakcyjny

Jak zostać freelancerem: przewodnik po typach logo dla firm

Logo abstrakcyjne zostawia więc grafikowi przestrzeń do gry skojarzeniami i symbolami, do zabawy z sugestią i interpretacją.

Na jakie niebezpieczeństwa narażony jest ten typ projektów? Przede wszystkim abstrakcja zakłada, że i twórca, i odbiorcy operują podobnymi skojarzeniami i znajomością kontekstu kulturowego, który pozwoli odczytać zawarte w logo przesłanie. Uważaj, aby w dążeniu do uniwersalności nie popaść w banał – logo z nieśmiertelnymi kwadratami, jakie znajdziesz w konkursach dla grafików to jeden z przykładów niezbyt twórczego podejścia do logo abstrakcyjnych.

 

Przewodnik po typach logo: emblemat

Przykłady: Manchester United, Harley Davidson, Tyskie
Emblemat to spadkobierca… tarcz herbowych. Bardziej rozbudowany graficznie, skupiający się na detalach, wykorzystujący obraz, kształt i tekst emblemat jest wymarzonym typem logo dla branż, które chcą nawiązywać do tradycji i odwoływać się do etosu wspólnoty.

Tego powodu emblematy znajdziecie zarówno wśród klubów sportowych, jak i instytucji kultury lub firm o wieloletnich tradycjach, które zachowały swoje logo jako część historii.

Przewodnik po typach logo: emblemat

Jak zostać freelancerem: przewodnik po typach logo dla firm

Na co musisz uważać w projektowaniu emblematów? Przede wszystkim to nie jest uniwersalny znak – emblematy mają swoje ograniczenia. Ze względu na dużą ilość szczegółów nie zawsze będą dobrze wyglądały w kontrze, mogą również sprawiać problemy w druku w niewielkim formacie.

 

Przewodnik po typach logo: maskotka lub postać

Przykłady: Bobo Frut, KFC, Michelin, Johnnie Walker
Zdarzyło ci się słyszeć porównanie, w którym ktoś mówi o sobie, że wygląda jak ludzik Michelina? Niektóre postacie i maskotki znane z logo mogą wejść do języka potocznego jako skojarzenie i symbol pewnych cech.

Maskotki z jednej strony mogą uwieczniać prawdziwą postać (jak w marce KFC i Johnnie Walker) lub nawiązywać do nazwy produktu (chrupki Cheetos z postacią pantery). Z drugiej strony maskotka może ocieplać wizerunek marki, prezentując przyjazną, budzącą pozytywne skojarzenia postać. Ten typ logo wymaga ostrożności, żeby nie popaść w banał i nie doprowadzić do tego, że postać nijak się ma do nazwy marki, jej wartości i oferowanych usług.

Przewodnik po typach logo: postać

Jak zostać freelancerem: przewodnik po typach logo dla firm

Kiedy sprawdzą się najlepiej? W markach skierowanych do najmłodszych, ponieważ uśmiechnięte zwierzątko, inne dziecko lub nawet przedmiot obdarzony ludzkim wyglądem pomaga ocieplić wizerunek, przypisać marce te cechy, które przypisuje maskotce i nawiązać małemu odbiorcy emocjonalną więź z marką.

 

Typy logo dla początkujących freelancerów – podsumowanie

Logo nie zawsze musi więc być logotypem ani nie zawsze musi operować niewiele znaczącym zawijaskiem lub kwadracikiem. Typów logo i elementów, jakie możesz w nich wykorzystać, jest znacznie więcej.

Z drugiej strony ograniczona wielkość, specyficzne założenia (czytelność, rozpoznawalność) i wymagania dotyczące funkcjonalności (skalowanie, druk, kontra) stanowią dla grafików kreatywne ograniczenia, które również musisz mieć na uwadze projektując znak graficzny marki.

Nie ma jednej precyzyjnej reguły, która pozwala określić, jaki typ logo najbardziej sprawdzi się w przypadku danego klienta. Tu nieocenione będzie doświadczenie i wyczucie grafika, dlatego ćwicz, próbuj, zbieraj inspiracje i podpatruj najlepszych!