Znasz to uczucie, kiedy masz już sporo projektów na swoim koncie, portfolio wygląda całkiem nieźle i w dodatku otrzymujesz regularne zlecenia, jednak dla ciebie to wciąż za mało? Chcesz rozwijać się w swoim zawodzie i dostawać lepsze zlecenia?
Kluczem do sukcesu będzie właśnie Twoje portfolio. To ono może przyciągnąć do Ciebie klientów i bardziej ambitne zlecenia. Dziś zastanowimy się, jak stworzyć dobre portfolio designera UI/UX?
Czym się różni portfolio UI od portfolio UX?
Portfolio to zbiór prac, które przedstawiają Twoje dokonania. Jeśli zajmujesz się projektowaniem UX oraz UI, możesz połączyć te elementy w całość i zaprezentować razem. Jeśli jednak specjalizujesz się tylko w jednej dziedzinie, Twoje portfolio powinno podkreślać zakres Twoich kompetencji.
UI i UX często są łączone w parę. UX, czyli User Experience dba o relację klienta z programem, natomiast UI, czyli User Interface, skupia się na wyglądzie interfejsu i tego, jak użytkownik wchodzi z nim w interakcję.
Obie te dziedziny mają elementy wspólne, ale równie dużo je różni – UX to sposób organizowania treści, przemyślana ścieżka, jaką poprowadzisz użytkownika. UI to towarzyszenie mu na tej ścieżce i dbałość o to, aby wizualna strona projektu współgrała z architekturą informacji.
Aby stworzyć udane portfolio projektanta UI/UX warto pamiętać o tym rozróżnieniu.
Jak przygotować portfolio UI/UX designera: pokaż, jak pracujesz
Co ma według Ciebie większe znaczenie: efekt końcowy czy to, w jaki sposób powstało dane dzieło? Kiedy w portfolio oprócz projektu pokazujesz, jak do doszedłeś do takich rozwiązań, pokazujesz również klientom, w jaki sposób podchodzisz do wyzwań i problemów. W projektowaniu UI/UX umiejętność kreatywnego rozwiązywania problemów to jedna z cenniejszych kompetencji.
Co dodać do portfolio UX?
- jaki był główny problem, który rozwiązuje Twój projekt (mała liczba zapytań ofertowych, niska liczba rejestracji, porzucenia koszyka itp)
- jak analiza potrzeb klientów, konkurencji, strategii produktu przełożyły się na projekt
- wyjaśnienie, dlaczego zdecydowałeś się na określone metody i elementy
Co dodać do portfolio UI?
- jak design koresponduje z architekturą informacji?
- jakie cel mają zastosowane rozwiązania i jak sprawdziły się w praktyce?
- jak rozwiązałeś problem skalowania i dopasowania do wersji mobilnej?
Jak przygotować portfolio UX/UI: architektura informacji
Aby w pełni pokazać Twój warsztat, uzupełnił projekty o fazy „przed” i „po”. Dzięki temu klient, który zapozna się z Twoim portfolio projektów UX/UI oprócz atrakcyjnego designu czy przyjaznemu layoutowi pozna również kontekst powstania projektu, a tym samym będzie mógł lepiej ocenić jakość wykonanej pracy.
Jeśli to możliwe, zamieść brief lub jego streszczenie, aby wykazać, z jakimi problemami musiałeś się zmierzyć. Niezwykle cennym elementem portfolio będzie również statystyka pokazująca, co zmieniło UI lub UX Twojego autorstwa. Może być to np. liczba odwiedzin, dokonanych zakupów lub rejestracji – element, który Twój design miał poprawić i usprawnić.
Jak przygotować portfolio projektanta UX lub UI: Twój sekretny trick
Jako specjalista w dziedzinie projektowania doświadczeń użytkowników, wykorzystaj tę wiedzę tworząc swoje portfolio. Tak, jak opowiadasz designem pewną historię i prowadzisz użytkownika w określone miejsca strony, aby wykonał na nich określone czynności, tak samo popracuj nad tym w swoim portfolio.
Kiedy już pozwolisz przemówić Twoim projektom, ukrytym za nimi doświadczeniu i wiedzy, dodaj jeszcze kilka szczegółów, jakie mogą przekonać niezdecydowanych.
- zdobyte umiejętności
- programy i technologie, w jakich pracujesz
- sposób komunikacji i organizowania pracy, jeśli wykonujesz projekt zdalnie
- sposób rozliczenia: klienci najczęściej szukają rozliczenia na podstawie faktury VAT – wystawisz ją bez firmy w portalu Useme.
Portfolio projektanta UI lub UX – podsumowanie
Projektowanie UX i UI oznacza często kompleksowe prace nad każdą podstroną serwisu, każdym przyciskiem, scrollem i detalem. Oprócz tego, że projekt musi być przyjazny dla użytkownika, musi również dyskretnie prowadzić go w miejsca, jakie przewidział projektant i nakłaniać do wykonania określonych czynności. Do tego UI i UX muszą bezwzględnie nawiązywać do identyfikacji wizualnej firmy.
Wszystko to sprawia, że zaprezentowanie całości projektu w portfolio może być karkołomnym zadaniem. Spróbuj zatem zaprezentować te elementy, z których jesteś najbardziej dumny, na przykład wygląd panelu użytkownika, wygląd podsumowania zakupów. Sprawdzi się tu każda podstrona, która realnie wpłynęła na wskaźnik konwersji.
Najważniejsze, o czym musisz pamiętać? Twoje portfolio, nie tylko same prace, również świadczy o Twoich umiejętnościach projektowania. Nie pozwól, żeby świetne projekty znalazły się na stronie, która zniechęca!