Kto choć raz nie myślał o założeniu bloga? Czy to biznesowego, czy poradnikowego, czy przybierającego formę pamiętnika – bez względu na rodzaj, najlepszą platformą do tego będzie WordPress.

 

Jak zacząć na WordPressie?

Jak zacząć na WordPressie?

 

I chociaż mnogość jego funkcji i pozorne skomplikowanie mogą przytłaczać, wbrew pozorom oswojenie WordPress wcale nie jest takie trudne.

 

Sam początek wymaga największego przemyślenia. Jeszcze przed rejestracją na stronie ustal nie tylko adres i nazwę, ale przede wszystkim tematykę, treści, jakie zamierzasz przekazać i kto będzie ich odbiorcą. Nie kieruj bloga „do wszystkich” – to nigdy nie działa, z kolei konkretne ukierunkowanie ma o wiele większe szanse powodzenia.

 

WordPress.com czy WordPress.org?

 

Przed kolejną istotną decyzją dotyczącą użycia WordPress użytkownik staje już na samym początku. Istnieją cztery opcje wordpressowej działalności – trzy z WordPress.com i jedna z WordPress.org. Na którą z nich najlepiej postawić? Ostatnią, chyba że zakłada się bloga wyłącznie dla siebie, nie dbając o liczbę czytelników czy pozycjonowanie w Google. Wówczas darmowa domena na WordPress.com w zupełności wystarczy. Jednak witryna prowadzona w celach biznesowych, z nastawieniem na marketing i pozyskanie jak największej bazy odbiorców, nie ma większych szans powodzenia bez WordPress.org.

 

Jest to co prawda witryna płatna (cena sięga od 120 do około 350 zł za rok), ale posiada możliwości i funkcje, których nie zapewni ani darmowy WordPress.com, ani płatne odpowiedniki (profil Premium jest niewiele tańsze od WordPress.org, Biznes – trzy razy droższy). WordPress.org zapewnia nieograniczoną pamięć przechowywania, własną domenę, funkcję SEO oraz pełną wolność w doborze motywu i wtyczek. Jedyny minus to dłuższy i nieco bardziej zawiły proces samego zakładania witryny, na szczęście WordPress gwarantuje instrukcję, która krok po kroku tłumaczy, jak to zrobić.

 

Wybór motywu

 

Kiedy już się zarejestrujesz, koniecznie zadbaj o wygląd bloga. Pierwsze wrażenie często stanowi o tym, czy potencjalny odbiorca zdecyduje się zostać, dlatego też witryna powinna być estetyczna i łatwo czytelna. Pomogą w tym proponowane przez WordPress motywy (themes), których na WordPress.org oferowanych jest ponad 2000. W przeglądaniu ich pomogą filtry – motywy można sortować według popularności, układu, tematyki czy zapewnianych opcji. Co najważniejsze, motyw zostanie zainstalowany przez sam WordPress; później można go jednak zmieniać wedle własnego uznania.

 

Pierwsza publikacja

 

Nim napiszesz pierwszy post, upewnij się, że witryna ma wszystko, czego mogą na niej szukać czytelnicy, w tym formularz kontaktowy, podstrony i odnośniki do mediów społecznościowych (jak to zrobić wyjaśnią wordpressowe instrukcje). Nie zapomnij również o instalacji wtyczek, które podniosą potencjał marketingowy bloga – w wyselekcjonowaniu wśród setek te najprzydatniejsze pomoże inny artykuł.