Do niedawna fraza „content is the king” oznaczała głównie wysokiej jakości teksty: posty na blogi, materiały informacyjne czy treści poradnikowe. Wraz z rozwojem mediów społecznościowych, zwłaszcza tych nastawionych na zdjęcia i video, zmieniła sposób, w jaki konsumujemy treści w sieci.

Na pewno zauważasz, że marki w swojej komunikacji coraz częściej stawiają na różnorodność oprócz jakości. Trend ten daje się zauważyć również… w Google. W wynikach wyszukiwania otrzymujesz nie tylko listę adresów stron www, ale również grafiki, video, polecane produkty, podstawowe fakty czy wreszcie snippety.

Visual content to wszystkie treści, które nie są tekstem i wykorzystują media wizualne: zdjęcia, grafiki, infografiki, ilustracje, krótkie i długie materiały video, animacje. Zakres ich użycia ogranicza tak naprawdę tylko Twoja wyobraźnia.

Jak możesz wykorzystać visual content w swojej pracy freelancera?

Visual content dla freelancera: stwórz swoją markę

Marka osobista jest dla freelancera czymś w rodzaju bazy skutecznych działań. Spójność wizerunku i komunikacji to często ten ostatni element, który przekonuje klienta. Jego brak z kolei rzuca się w oczy – to na przykład treści prywatne na profesjonalnych mediach społecznościowych albo komunikowanie profesjonalizmu i wysokiej jakości usług na stronie www, która pamięta czasy Windowsa 98.

Freelancerzy zaczynają doceniać rolę obecności w sieci i pracy nad swoim wizerunkiem. Rzecz w tym, że kiedy pracujesz na zlecenie dla różnych klientów, samodzielnie zajmujesz się marketingiem, a oprócz tego prowadzisz normalne życie, możesz poczuć się przytłoczony ilością obowiązków związanych z prowadzeniem swojego profilu w mediach społecznościowych, bloga czy strony domowej.

Content wizualny w pracy zdalnej

Jak wykorzystać content wizualny w pracy zdalnej

Visual content to sposób dla Ciebie, aby zapewnić sobie materiały do publikacji, nie poświęcając na ich przygotowanie całych dni. Napisanie ebooka czy stworzenie kursu, który zapewni Ci pozycję eksperta to poważna inwestycja czasu – i nierzadko również koszty.
Przygotowanie infografik czy list typu cheatsheet jest mniej czasochłonne i często nie wiąże się z dodatkowymi kosztami, dzięki użyciu takich aplikacji, jak Canva.

Visual content w przypadku promowania marki własnej freelancera ma również dodatkowy plus: viralowość. Jesteśmy przyzwyczajeni do konsumowania treści szybko, lubimy, kiedy są atrakcyjne i przykuwają uwagę ładnym designem. Zrealizowanie kursu lub przeczytanie ebooka to dla odbiorcy duża inwestycja czasu. Udostępnienie i zapisanie użytecznej listy, ciekawego źródła czy fajnej infografiki to mniejszy wydatek czasowy i… większa korzyść dla wszystkich.

Visual content dla Twojego klienta: oferta, jakiej nie ma nikt inny

Firmy spoza branży marketingowej nie muszą znać najnowszych trendów w komunikacji na linii marka-klient. Skupiają się na tym, w czym są dobre, na swoim produkcie i sprzedawanych usługach.

Ty jako freelancer możesz włączyć przygotowanie visual contentu do swoich usług, aby zaproponować kompleksową ofertę. Visual content to bardzo różne rodzaje treści – nie do wszystkich potrzebna Ci będzie bardzo dobra znajomość projektowania graficznego.

Informacja, że oprócz działań marketingowych, w jakich się specjalizujesz, możesz również przygotować materiały spod znaku visual contentu, to atrakcyjny wabik na klientów. Kto nie chciałby dwóch usług w ramach jednej, nawet za trochę wyższą cenę niż zamawiania dwóch osobnych prac?

Visual content jako specjalizacja freelancera: jakie branże skorzystają?
Visual content może również stać się Twoją indywidualną specjalizacją. To opcja dla freelancerów, którzy zajmują się:

  • projektowaniem graficznym
  • animacją
  • video
  • wirtualną asystenturą
  • prowadzeniem mediów społecznościowych

Visual content to działka dla tych z was, którym więcej radości sprawia działanie na pograniczu branż niż ścisła specjalizacja tylko w jednej dziedzinie. Do przygotowania większości materiałów spod znaki visual contentu nie będą wam potrzebne doskonałe umiejętności projektowania. Przyda się dobre oko, wyczucie estetyczne i sprawne poruszanie się w estetyce grupy, do której kierujecie przekaz, ale nie na poziomie, którego wymaga przygotowanie bardzo zaawansowanego video, artystycznej animacji czy wysmakowanego projektu graficznego do druku.

Cele visual contentu są bardziej utylitarne: zwrócenie uwagi odbiorcy, szybkie przekazanie komunikatu marketingowego, skłonienie do działania. Dzięki szerokiemu wachlarzowi darmowych lub półdarmowych aplikacji i narzędzi do projektowania grafik czy tworzenia animacji online możesz ćwiczyć tworzenie prostych projektów, zanim nie osiągniesz poziomu na tyle wysokiego, żeby wyjść do klientów z nową ofertą.

Jakie są typy visual contentu?

Możemy wyróżnić 12 typów visual contentu – niektóre funkcjonują jako samodzielne „byty”, inne stanowią uzupełnienie treści. Pamiętaj, że visual content to również te materiały, które tworzą np. wygląd lub charakter strony www albo landing page’a i stanowią integralną część projektu.

12 typów visual contentu

Typy contentu dla freelancerów

Jaki content wizualny dla freelancera?

Materiały samodzielne

Header na social media
Nie musi być związany z key visual marki – może również nawiązywać do wydarzeń firmowych, np. akcji promocyjnych, urodzin firmy, eventów, osiągnięć. Ze względu na to, że uzupełnia komunikację marki w special mediach, na ogół nie wymaga tworzenia od podstaw całej koncepcji – tu możesz oprzeć się na takich materiałach, jak key visual i księga znaku.

Reklamy i bannery
Wymagają dobrego zgrania tekstu i grafiki. Jeśli zajmujesz się zawodowo tworzeniem materiałów sprzedażowych, wzbogać swoją ofertę o przygotowanie grafik reklamowych. Pamiętaj, że nie muszą być one bardzo złożone, aby nie odwracać uwagi od treści tekstu.

PDF
Freebies w postaci poradników, wpisów z bloga gotowych do pobrania, raportów, ofert czy małych ebooków (do 15 stron) to materiały, które czytelnicy chętnie pobierają. Ich przygotowanie wymaga przynajmniej minimalnej znajomości DTP, ale wysiłek się opłaca. Jeśli potrafisz przygotować taki materiał, Twój klient może wykorzystać go do zbierania leadów.

Materiały do druku
Tak zwane printables mogą obejmować planery, listy to-do, cheatsheet, checklisty dla niemal każdej branży. Ich przygotowanie technicznie nie jest bardzo trudne, wymaga raczej dobrego pomysłu i starannego przygotowania treści tak, aby odpowiadała potrzebo czytelników. Podobnie jak w przypadku plików PDF posłużą również do zbierania leadów.

Slajdery i prezentacje
Świetnie nadają się do budowania wizerunku eksperta: dzięki Slideshare kojarzymy je wciąż jako źródło wiedzy. Pojawiają się także jako osobny rodzaj materiałów w wynikach wyszukiwania Google. Do ich przygotowania przyda Ci się umiejętność pracy z tekstem – jego czytelnością, wyglądem i wrażeniem, jakie tworzy.

Infografiki
Nie muszą być skomplikowane, aby były atrakcyjne – lubimy tę formę prezentowania informacji, ponieważ intryguje i jednocześnie dostarcza estetycznej przyjemności. Proste infografiki przygotujesz za pomocą licznych darmowych i półdarmowych narzędzi online.

Video i animacje
Dłuższe, jakie znasz z YT i krótsze, w których celuje Vimeo i TikTok. Tu poziom musi być wysoki: musisz szybko przykuć uwagę odbiorcy, pilnować długości, a jednocześnie nie obniżać jakości materiału. Zadbaj o rozdzielczość i odpowiednie oświetlenie! W przypadku animacji możesz spróbować wykorzystać darmowe i półdarmowe programy i narzędzia, które tworzą np. materiały typu explainer.

Meme
Generowane samodzielnie lub zbierane w sieci są dobrym materiałem na to, aby trochę ocieplić wizerunek marki i jednocześnie podnieść zasięgi całego fanpage’a.

Materiały uzupełniające

Ilustracje do wpisu na blogu
Nie od dziś wiadomo, że blog bez zdjęcia – najlepiej autorskiego albo przynajmniej z płatnego stocka – ma większy zasięg i bardziej sprzyja budowaniu wizerunku marki niż wpis bez ani jednego obrazka. Google również nagradza ich obecność wyższymi pozycjami w wynikach wyszukiwania.
Nie ograniczaj się tylko do zdjęć: wykresy, listy i podsumowania również mogą ilustrować wpis!

Pin na Pinterest
Jeśli prowadzisz media społecznościowe marek wnętrzarskich, modowych czy lifestyle’owych, Pinterest może być dla Ciebie narzędziem pracy, z którego nie korzysta jeszcze konkurencja! Aby Twoje piny cieszyły się uznaniem, zadbaj o atrakcyjne zdjęcie, podsumowanie lub grafikę, pod którym post będzie figurował w tym serwisie.

Okładki ebooków
Książek nie ocenia się po okładce? Czytelnik jest w stanie na pierwszy rzut oka rozpoznać, do jakiego gatunku należy dana książka oceniając to właśnie po okładce! Jeśli zatem Twoim celem jest sprzedaż ebooka, koniecznie zadbaj, aby okładka była utrzymana w stylistyce znanej odbiorcom, była profesjonalnie przygotowana i jednocześnie zachowywała linię key visual marki.

Screenshoty
Podobnie jak nagrania tego, co robisz na ekranie są dobrym materiałem do ilustrowania poradników czy postów porównujących różne rozwiązania. Tak jak slajdery mają potencjał zwłaszcza w materiałach edukacyjnych, informacyjnych i profesjonalnych.

Umowy online dla freelancerów i ich klientów

Umowy online dla freelancerów i ich klientów