Powszechnie znana jest z tego, że niespodziewanie przypływa i odpływa… wena! W pracy projektanta graficznego nie możesz zwyczajnie czekać, aż ta kapryśna towarzyszka sama do Ciebie przyjdzie. Musisz nauczyć się jak i gdzie szukać inspiracji.

Przy projektowaniu logo możesz skorzystać z kilku sprawdzonych miejsc i technik, które za każdym razem zagwarantują Ci masę pomysłów.

Konkurencja

Najszybszym sposobem na zaczerpnięcie inspiracji jest podejrzenie logotypów konkurencyjnych firm. W łatwy sposób dowiesz się jaki styl i kolory kojarzą się z daną branżą.

Jak projektować logo? Inspiracje dla grafików

Jak zaprojektować logo

Salony kosmetyczne mogą pozwolić sobie na pastelowe kolory i ręcznie pisane fonty, ale od logo firm ubezpieczeniowych oczekuje się już raczej stonowanych barw i poważniej wyglądających, czytelnych napisów.

Skorzystaj z Google, Facebooka lub Instagrama, by odnaleźć różne firmy z branży, która Cię interesuje. Zwróć uwagę nie tylko na ich logotypy, ale też na całą idetyfikację wizualną, jak styl pisania postów czy użyte kolory, które tworzą kontejst dla logo. Zapamiętaj wrażenia i uczucia, jakie w Tobie wywołują – zastanów się jak wywołać te same emocje przy pomocy swoich projektów.

Czerp inspirację u źródła

Inspirację do logo możesz zaczerpnąć także z produktów, usług bądź nazwy firmy. Nie zawsze jest to możliwe (mnogość oferty, która nie pozwala na wybranie jednego motywu) czy zalecane (istnieje szansa, że marka w przyszłości zmodyfikuje swoje flagowe produkty).

Są jednak sytuacje, w których takie podejście może okazać się strzałem w dziesiątkę – najczęściej sprawdza się to w przypadku małych i średnich firm, które rozwijają się wokół konkretnej usługi bądź artykułu.

Charakterystyczny kształt produktu, ekologiczne i odpowiedzialne podejście czy wielopokoleniowa historia firmy? Informacje o takich rzeczach mogą być wspaniałą inspiracją do projektowania.

Nie kopiuj… kradnij!

Łatwo wyobrazić sobie, ilu fotografów ma w swoim logo wariację aparatu bądź reprezentację obiektywu… ale czy coś w tym złego? Nie do końca – to przecież jasny, klarowny przekaz. Postronny obserwator od razu wie, jakich usług może się spodziewać.

Nie idź na łatwiznę tworząc modyfikacje czy wariacje istniejących już logo. Kopiować potrafi każdy – ani to profesjonalne, ani legalne.

Jak projektować logo?

Źródła inspiracji dla grafików

Obserwując dzieła innych projektantów zastanów się natomiast, co chcieli podkreślić wykorzystując dane motywy, kolory i fonty. W jaki sposób uchwycili indywidualny charakter marki? Z jakich wizualnych sztuczek skorzystali, by stworzyć coś niepowtarzalnego? Czerp inspirację z wykorzystanych technik i wykorzystuj je w swoich projektach.

„Dobry artysta kopiuje, świetny artysta kradnie” – skorzystaj z tego znanego powiedzonka. Przy projektowaniu logo możesz wykorzystać znane motywy, nie bez powodu są przecież popularne. Zrób to jednak w sposób, który będzie wyjątkowy dla konkretnej marki i podkreśli jej charakter. Wróć myślą do identyfikacji wizualnej fotografa – wyobraź sobie osobę profesjonalnie uwieczniającą wesela i drugą, która zajmuje się fotografią jedzenia. Sam rysunek obiektywu w logo to zdecydowanie za mało, by oddać pełen charakter usług.

Moodboardy

Kolory, kształty, persony i fonty, a nawet zdjęcia… na moodboardzie możesz umieścić wszystko, co tylko kojarzy Ci się z marką, dla której projektujesz logo.

Skorzystaj z popularnych serwisów (jak Pinterest czy Behance), by zapoznać się z gotowymi moodboardami i stworzyć własne. Dzięki takiej kreatywnej tablicy będzie Ci dużo łatwiej określić kierunek, w którym ma iść Twój projekt.

Jak zacząć projektowanie logo?

Jak projektować logo? Inspiracje dla grafików

Pamiętaj, że moodboard nie musi być cyfrowy! Odświeżającą formą inspiracji może być stworzenie tradycyjnego kolażu z fragmentów gazet, ulotek czy etykiet.

Zrób sobie przerwę

Gdy mimo najszczerszych chęci czujesz, że utknąłeś… zrób sobie chwilę przerwy. Pewnie znasz to uczucie, gdy znakomite pomysły przychodzą Ci pod prysznicem albo tuż przed zaśnięciem?

Przewietrzenie mieszkania, chwila ćwiczeń, zmiana otoczenia – czasem tylko tyle wystarczy, by spojrzeć na projekt z zupełnie innej perspektywy. Chwila odpoczynku to sprawdzony sposób na to, by inspiracja znów do Ciebie wróciła.