Zlecenia na projekt logo budzą mieszane uczucia. Z jednej strony w środowisku projektantów pokutuje stereotyp grafika, który przyjmuje „zlecenia na logo za 50 zł”.
Prawdą jest, że takich zleceń nie brakuje. Najczęściej są one wynikiem… braku zrozumienia u zleceniodawców, czym jest zaprojektowanie logo. Wydaje się bowiem, ze stworzenie „prostego znaku”, jakiegoś „napisu z grafiką” zajmuje niewiele czasu, a tym samym nie może być wiele warte.
Zleceniodawcy, którzy nigdy nie mieli styczności z projektowaniem, nie biorą pod uwagę procesu twórczego – tego, że ten napis i element graficzny trzeba wymyślić od postaw. Idealnie, gdyby jeszcze nawiązywał do branży zleceniodawcy, nie był banalny, wyróżniał się i przekazywał wartości istotne dla firmy. Dużo jak za 50 zł, prawda?

Jak zaprezentować logo

Logo: prezentacja klientowi

Z drugiej strony, logo to znak rozpoznawczy, pierwszy komunikat, jaki odbiera klient, integralna część identyfikacji wizualnej. Zleceniodawca, który rozumie jego znaczenie dla wizerunku firmy, nigdy nie będzie lekceważył tak istotnego elementu. Projektowanie logo to twórcze wyzwanie, a jednocześnie pewna odpowiedzialność.

Możesz powiedzieć: „cóż, najwyżej klient odrzuci logo i po sprawie”. Pomijając, że takie podejście nie jest zbyt uczciwe, nie gwarantuje ci również, że ktoś zapłaci ci za poświęcony czas i wykonaną pracę – a przecież nie uprawiasz sztuki dla sztuki.
Może się także zdarzyć, że włożysz sporo wysiłku w stworzenie logo, opracujesz ambitny koncert, wykonanie będzie bez zarzutu, a klient… odrzuci pracę. Wina nie zawsze leży po stronie projektu – czasem na decyzję klienta wpływa to, jak zaprezentujesz mu logo. Kiedy dopiero chcesz zostać profesjonalnym grafikiem i pracować jako freelancer, prezentacja logo może ci się wydawać mniej istotna. A jednak warto ją docenić!

 

Jak zaprezentować logo klientowi, aby nie zostało odrzucone?

Zdarzyło ci się wysłać klientowi pdf z logo w kolorze i w kontrze wraz z krótkim opisem? Problem z takim sposobem prezentacji pozostawia sporo niepewności po stronie klienta. Jeśli logo nie wywoła „efektu wow”, pojawia się wahanie, klient jest nieprzekonany i w rezultacie może odrzucić pracę.

Projektant pracując nad logo ma pewną wizję, ideę, pomysł – jak logo ma wyglądać w przestrzeni, co ma wyrażać, do kogo ma trafiać. Rzecz w tym, że klienci nie czytają w myślach, więc twoim zadaniem jest uprzedzić pytania i rozwiać wątpliwości.

Jak to zrobić?

 

Prezentacja logo: powrót do briefu

Kiedy zaczynasz tworzenie prezentacji dla logo, zacznij od briefu. Przywołaj go na samym początku: prawdopodobnie klient nie pamięta jego dokładnej treści. To pozwoli przypomnieć sobie strategię, jaką wybraliście i ułatwi ci pokazanie, jak logo się w nią wpasowało.

W prezentacji możesz także wykorzystać moodboard, aby przypomnieć, jaki nastrój i skojarzenia ma wywoływać logo.

Prezentacja logo: koncept

Logo nie istnieje w próżni i w oderwaniu od rynku, konkurencji i konsumentów. Opowiedz klientom o swojej koncepcji i jak tworzyłeś projekt.

Prezentacja logo: logo w kolorze

I nic więcej. Miejsce na dokładny opis kolorów w różnych schematach będziesz mieć później, nie potrzebujesz teraz żadnych wyjaśnień, dlaczego ten konkretny odcień pomarańczowego.
Zostaw tylko logo, aby miało miejsce na oddech.

Prezentacja logo: mock-upy

To bardzo istotny element prezentacji. Twój klient w naturalny sposób obawia się, jak logo będzie wyglądało na różnych materiałach, w sieci i w druku, w przestrzeni publicznej i na gadżetach reklamowych.
Pokaż to wszystko klientowi. Postaw na kontekst, na mock-upy naśladujące realne sytuacje: okładki magazynów, artykuły biurowe, produkty klienta, wizytówki, media społecznościowe, reklama outdoorowa – logo może pojawić się wszędzie.

Nie licz na to, że klient wyobrazi to sobie sam – twoim zadaniem jest pokonać lukę między logo na białym tle twojego programu do grafiki a tym, jak będzie istniało w firmie klienta.

Prezentacja logo: paleta kolorów

Teraz dopiero jest czas na szczegóły techniczne: palety kolorów i użyte fonty wraz z krótkim uzasadnieniem, dlaczego polecasz właśnie to zestawienie.

Prezentacja logo: wersje alternatywne

Jak ma wyglądać logo w kontrze? Czy dopuszczalne są modyfikacje logo składającego się z kilku elementów, jeśli trzeba będzie umieścić je np. na małej wąskiej powierzchni?
Jeśli masz przygotowane wersje alternatywne logo lub logo towarzyszą tekstury, wzory patterns itp., również warto je omówić.

Prezentacja logo: dobre wrażenie na koniec

Ostatni slajd prezentacji zostaw jeszcze raz na logo w kolorze. Niech klient ma czas, żeby się mu przyjrzeć, zapamiętać je, docenić jakość wykonania i oswoić się z myślą, że ten znak będzie identyfikował i odróżniał od konkurencji jego firmę.

 

Na zakończenie

Większość twoich klientów nie jest grafikami i może nie mieć najmniejszego wyobrażenia o tym, jak pracujesz: że wybrane kolory, fonty i kształty nie są wynikiem przypadku, ale świadomej decyzji, która ma wykreować określony przekaz.

Kiedy prezentujesz logo klientowi, warto wszystko to mu pokazać. Możesz oczywiście powiedzieć, że dobry projekt obroni się sam, ale tak naprawdę mało kto dysponuje taką wyobraźnią, aby „zobaczyć” logo w prawdziwym otoczeniu, na przedmiotach i w materiałach reklamowych. Przygotowanie wyjaśnień i mock-upów to ukłon w stronę zleceniodawcy, a jednocześnie szczegół, który potrafi zdecydować o tym, jak projekt zostanie odebrany.