Wybierając wykonawcę do uruchomienia reklamy, nie trzeba ograniczać się tylko do agencji marketingowych. Firmy od dawna z powodzeniem współpracują z freelancerami. Zespół Ringostat opowiada o zaletach i wadach tej formy zatrudnienia. I dzieli się wskazówkami, które pomogą początkującym specjalistom zorganizować pracę, nawiązać komunikację z klientami, a co najważniejsze udowodnić skuteczność swojej pracy.

Niezależny specjalista PPC

Wady i zalety freelancingu jako PPC

Zalety freelance

Korzyści z freelancingu dla specjalisty PPC

Główną zaletą samodzielnej pracy jest wolność i odpowiedzialność za siebie. Ale są też inne korzyści.

  1. Zgromadzona baza klientów zapewni stały strumień zadań. Freelancer dobrze współpracuje z pocztą pantoflową. Po udanym projekcie z jednym klientem, może przyjść jeszcze trzech. Stopniowo specjalista PPC otrzymuje określoną ocenę, recenzje i rekomendacje, według których ludzie go oceniają.
  2. Freelancer może pracować tylko nad projektami, które go interesują. W przeciwieństwie do pracownika etatowego, któremu zadanie powierza szef – niezależnie od osobistych sympatii i preferencji wykonawcy.
  3. Bezpośrednia komunikacja z klientem. Specjalista może dość jasno przekazać własną wizję, ofertę, omówić z klientem nowe pomysły i możliwości, a także ocenić wyniki własnej pracy w oparciu o zrozumiałe KPI.
  4. Dochód freelancera może być kilkukrotnie wyższy niż wynagrodzenie specjalisty etatowego – pod warunkiem, że praca jest odpowiednio zorganizowana.

Korzyści ze współpracy z freelancerem dla klienta

Korzyści z samodzielnej pracy odczuwa nie tylko specjalista, ale także jego klient.

  1. Szybka i łatwa komunikacja z wykonawcą bez pośredników. Przedstawiciel biznesowy nie musi przechodzić przez kilka etapów koordynowania bieżących decyzji, jak ma to miejsce przy pracy z całym zespołem. Wykonawca jest zawsze w kontakcie i dostępny za pośrednictwem dowolnych kanałów komunikacji.
  2. Pilne zadania są rozwiązywane szybciej. Freelancer, który jest zainteresowany ciągłym przepływem zleceń, wykonuje pracę szybciej niż jego koledzy z agencji.
  3. Niezależny specjalista PPC często jest szczerze zaangażowany w pracę, ponieważ dąży do zdobycia wizerunku, uznania i dobrej reputacji. Oznacza to, że jest skłonny do niestandardowego podejścia, generowania pomysłów, proponowania nowych rozwiązań, a to oczywiście jest plusem dla klienta, ponieważ niestandardowe podejście często przynosi nieprzewidywalne rezultaty i doświadczenie.
  4. Wolny strzelec jest bardziej odpowiedzialny za wykonywanie pracy. Ceni sobie każde zlecenie, bo odejście klienta przyniesie mu osobiście realne straty finansowe. W przeciwieństwie do specjalistów agencyjnych, którzy otrzymują stałą zapłatę.
  5. Zdrowa rywalizacja i szerokie możliwości wyboru wykonawcy. Specjalista ustala wynagrodzenie i termin wykonania pracy w zależności od swojego profesjonalizmu i nakładu pracy.

 

Wady freelance

Większość wad wiąże się ze startem freelancera.

  1. Znalezienie pierwszych klientów może być trudnym zadaniem. Dlatego wskazane jest znalezienie i nawiązanie współpracy z pierwszymi klientami jeszcze przed opuszczeniem biura „do free float”. A wtedy specjalista powinien zostać członkiem specjalnych giełd dla freelancerów.
  2. Specjalistom zajmie trochę czasu „pompowanie” się, aby konkurować z najlepszymi kolegami i agencjami cyfrowymi. Samokształcenie zajmuje dużo czasu, a kursy i webinaria często zawierają dużo “wody”. Dobrym sposobem na szybki rozwój jest praca z doświadczonym kolegą, podnosząc w tym procesie własne kompetencje.
  3. Mogą wystąpić trudności w komunikacji z klientami. Tak, są klienci, którzy chcą skorzystać z usługi, ale nie płacą. Lub nie potrafią jasno określić misji, celów i oczekiwań. Wypełnienie briefu i zawarcie umowy pomaga zapobiec takiemu problemowi.
  4. Czasami freelancer musi pracować do granic możliwości – nawet „nie stać go” na zachorowanie lub wyjazd na wakacje. Dzieje się tak często na początku, kiedy specjalista stara się o dobrą reputację i rozwój portfolio. Z biegiem czasu, gdy przepływ klientów jest stały, prawidłowa organizacja godzin pracy pomoże uniknąć wypalenia zawodowego.

Ważne jest, aby zrozumieć, że freelance to nie jest dla wszystkich. Ten rodzaj zatrudnienia wymaga wysokiej motywacji, samoorganizacji i kontroli. Często freelancer przedstawiany jest jako facet z laptopem na plaży pod palmą. To oczywiście jest dalekie od prawdy. Trzeba ciężko pracować, a następnie pokazać klientowi efekt, aby zrozumiał wartość współpracy. Dla niektórych profesjonalistów leżenie na kanapie, a następnie oglądanie Youtube może być zbyt kuszące. A w tym trybie nie zarobisz dużo pieniędzy.

 

Lifehacki i porady dla freelancerów

Przejście na freelance

  1. Zanim przejdziesz wyłącznie do freelance, powinieneś znaleźć od trzech do pięciu klientów i promować ich w wolnym czasie. Przejście musi być płynne.
  2. Dobrze, jeśli masz już doświadczenie i przypadki, recenzje, zadowolonych klientów, którzy są gotowi dalej płacić za Twoje usługi. Pamiętaj, że zabieranie klientów, z którymi współpracujesz w firmie, nie jest najlepszym rozwiązaniem.
  3. Przygotuj rezerwy finansowe przed podjęciem pracy jako freelancer. Niektórzy specjaliści wychodzą z biura dosłownie „z pustymi rękami”, a potem wracają do stanu z niczym. Zapas powinien wystarczyć na kilka miesięcy, aż napływ zamówień stanie się stały. Ponadto pożądane jest zapewnienie budżetu na promocję własnych usług.
  4. Jeśli masz wolny czas i za niewielką opłatą zaoferowano Ci mały projekt, weź go. Po pierwsze, jutro taki projekt może nie istnieć. Po drugie, każde nowe zlecenie to doświadczenie, znajomości, pozytywne opinie i rekomendacje.
  5. Załóż bloga. Tak, to projekt długoterminowy, który na pierwszy rzut oka przynosi więcej kłopotów niż zysku. Ale z czasem klienci zaczną przychodzić z bloga. Ponadto blog będzie służył jako dowód wiedzy specjalistycznej. Kiedy dzielisz się wiedzą, przypadkami, life hackami, coraz więcej osób rozumie, że jesteś ekspertem w swojej dziedzinie.
  6. Bierz udział w konferencjach, prowadź bezpłatne webinaria, uruchamiaj wspólne projekty z innymi specjalistami. Im jesteś bardziej znany, tym większe jest zapotrzebowanie, a co za tym idzie, wyższy koszt Twoich usług, które możesz przekazać klientowi.
  7. Udowodnij swoją wiedzę nie tylko wśród potencjalnych klientów, ale także wśród profesjonalistów takich jak Ty. Na rekomendacje kolegów możesz zdobyć wielu klientów.

 

Pozyskiwanie klientów

Możemy wyróżnić następujące główne kanały pozyskiwania klientów dla freelancerów:

  • rekomendacje od kolegów;
  • referencje od obecnych lub byłych klientów;
  • własny blog i strony w sieciach społecznościowych (Facebook, LinkedIn);
  • wspólnoty tematyczne;
  • wydarzenia;
  • Useme w Polsce i UpWork na świece ― to jedna z najpopularniejszych giełd freelancerów, na której klienci składają zamówienia, a wykonawcy oferują własne usługi;
  • Google Ads Community ― to oficjalna społeczność Google dla wszystkich osób zaangażowanych w tworzenie i wyświetlanie reklam.

Raportowanie

Specjalista PPC, który umie kompetentnie pracować z analityką, zarabia więcej, a klienci są skłonni za to zapłacić. Pokaż swoim klientom wizualne dowody wyników swojej pracy.

  1. Raporty Google Analytics pokazujące wzrost ruchu z reklam, a także prowizję ukierunkowanych działań przez użytkowników: wypełnianie formularzy, pobranie lead magnesu, rejestracja.
    Raport Google Analytics
  2. Raporty call tracking lub technologie śledzenia połączeń telefonicznych. Potwierdzają, że reklama stworzona przez freelancera przynosi klientowi nie tylko kliknięcia i wyświetlenia, ale także rozmowy telefoniczne ― być może najważniejszy wynik. W końcu zwykle dzwonią najbardziej zainteresowani użytkownicy.
    Raporty track calling
  3. Wizualne tabele w Arkuszach Google i wykresy w Google Data Studio. Integracja Google Analytics i Google Ads z narzędziem do wizualizacji Google Data Studio pozwoli specjalistom zautomatyzować tworzenie zrozumiałych zwizualizowanych raportów dla klientów. Nawet w Arkuszach Google możesz tworzyć dostępne raporty z najważniejszymi dla klienta wskaźnikami. Na przykład dane o kosztach, liczbie wyświetleń i kliknięć, CTR, CPA, a także porównanie z poprzednim okresem.

    Wizualizowanie danych w arkuszach Googlr

    Przykład wizualizacji danych z Google Analytics w Arkuszach Google

Uzgodnij z klientem na jaki okres będziesz przesyłać mu raporty. Z reguły jest to dwa tygodnie lub miesiąc.

Organizacja dnia i miejsca pracy

  1. Postępuj zgodnie z codzienną rutyną. Tworząc plan dnia, skup się na poszczególnych biorytmach. Niektórym łatwiej jest wstać wcześnie rano i od razu rozpocząć złożone zadania, innym stopniowo wkraczają w rytm pracy, a szczyt produktywności zbliża się do południa.
  2. Zmień swoje miejsce pracy. Możesz pracować w kawiarni, coworkingu, bibliotece i innych ciekawych miejscach. Jak pokazuje doświadczenie wielu specjalistów, taka „zmiana scenerii” pozytywnie wpływa na produktywność i kreatywność w pracy. Jeśli w domu panuje wilgoć, możesz wynająć biuro.
  3. Ćwicz zarządzanie czasem. Naucz się planować swoją pracę→podziel duże projekty na małe podzadania;→poprawnie oszacuj czas na wykonanie każdego zadania;

    →ustal limit liczby projektów, które możesz podjąć.

  4. Zautomatyzuj wszystko, co można zautomatyzować. Jeśli potrzebujesz skryptu, kup go ― i zyskaj dodatkowe 10 godzin miesięcznie na przydatne rzeczy. Korzystaj z bezpłatnych usług, aby zwiększyć produktywność. Na przykład harmonogram zadań pomoże Ci w prawidłowym zorganizowaniu czasu pracy, a Kalendarz Google ― zapamiętać terminy.

 

Komunikacja z klientem

Uzgodnij z klientem zadania i sposoby ich realizacji przed rozpoczęciem współpracy. Na przykład, jeśli podjąłeś się uruchomienia ukierunkowanej reklamy dla klienta, nie oznacza to, że w trakcie pracy możesz być dodatkowo obciążony zadaniami typu „Zbierz ładne zdjęcia” lub „Powinniśmy zrobić jeszcze 20 kampanii displayowych” . I zawsze istnieje ryzyko, że po zakończeniu pracy dowie się, że klient „ma na myśli coś zupełnie innego”.

Dlatego jeszcze przed rozpoczęciem współpracy określ oczekiwany rezultat i sformalizuj umowy na piśmie. Zaproś klienta do wypełnienia briefu z następującymi danymi:

  • nazwisko i kontakty;
  • reklamowany produkt, witryna, produkt, usługa
  • główne cele kampanii reklamowej: ruch, konwersja, sprzedaż;
  • główni konkurenci;
  • jak najdokładniejszy opis grupy docelowej: płeć, wiek, stan cywilny, miejsce zamieszkania i pracy, co ma znaczenie przy podejmowaniu decyzji zakupowej: koszt, jakość, gwarancje, warunki;
  • unikalna propozycja sprzedaży;
  • możliwość przeprowadzania wszelkich promocji, rabatów, bonusów, upominków w trakcie trwania kampanii reklamowej.

W umowie ustal warunki pracy, metody płatności, uprawnienia dostępu do kont osobistych klienta i inne ważne aspekty współpracy. Ustal jasne KPI – metryki i wskaźniki, które będą służyć jako dowód wykonanej pracy. Może to być CTR, koszt za lead, liczba telefonów lub zamówienia online z reklamy, ROMI (zwrot z inwestycji w reklamę).

Koordynacja prac jest niezbędna nie tylko po to, by uniknąć sporów, ale także by przynieść jak najlepszy rezultat dla klienta. Nikt nie zna lepiej biznesu klienta niż sam klient. Poprawi cię, jeśli pójdziesz w złym kierunku, poda bardziej kompletne i aktualne informacje.

Kontynuuj follow-up po każdej rozmowie ustnej. Może to być e-mail, wiadomość w komunikatorze lub sieсi społecznościowej, w której się komunikujesz.

 

Podsumowanie

  1. Główne zalety freelancingu to swoboda, niezależność, wybór ciekawych projektów oraz perspektywa wzrostu dochodów.
  2. Dla klientów korzystna jest również bezpośrednia współpraca z freelancerami – są oni osobiście odpowiedzialni za pracę, otwarci na komunikację, wykazują większą kreatywność, szybciej realizują zadania.
  3. Wady freelance mogą pojawić się już na starcie. To brak zamówień, niestabilność finansowa, niepewne połączenia z pierwszymi klientami, wypalenie z powodu nadgodzin.
  4. Aby przejście na samozatrudnienie było mniej ryzykowne, stwórz finansową „poduszkę powietrzną” na co najmniej sześć miesięcy, a także zapewnij budżet na promocję swoich profesjonalnych usług.
  5. Załóż bloga, który z czasem przyciągnie nowych klientów. Bierz udział w wydarzeniach, które pomogą Ci wyrazić siebie i udowodnić swoją wiedzę.
  6. Pamiętaj, aby zapisać wszystkie umowy z klientami. Zaproponuj wypełnienie briefu, zawarcie pisemnej umowy, spisanie wyników wszystkich negocjacji i spotkań.
  7. Dostarczaj klientowi regularne raporty z wyników swojej pracy. Mogą to być standardowe raporty z Google Analytics lub ręcznie dobrane wskaźniki, które są ważne dla klienta w Arkuszach Google. Raporty śledzenia połączeń pomogą udowodnić klientowi, że skonfigurowana przez Ciebie reklama wywołuje połączenia telefoniczne od zainteresowanych klientów.
  8. Kluczem do długoterminowych dobrych zarobków jest jakość Twojej pracy. Jeśli specjalista przynosi klientowi korzyść i zysk, jego zarobki wzrosną.