Jeśli chcesz zostać copywriterem, potrzebujesz trzech rzeczy:

  • stałego ruchu na swojej stronie domowej, blogu lub portfolio
  • wiarygodności
  • nowych klientów

Dla początkujących copywriterów zdobycie tej podstawowej trójki to często spore wyzwanie. W twoim portfolio znajduje się na razie niewiele tekstów, przygotowanych głównie w ramach ćwiczeń lub nauki? A może nie wiesz, jak zachęcić klientów do odwiedzania twojej strony www lub bloga?

Z tymi problemami zmagają się wszyscy początkujący copywriterzy. Ich rozwiązaniem mogą być posty gościnne – darmowe teksty publikowane przez autorów bardziej popularnych blogów lub serwisów, w których zaprezentujesz swój warsztat i specjalistyczną wiedzę.

Początkujący copywriter: wpisy gościnne

Jak skutecznie pisać posty gościnne: poradnik dla początkujących copywriterów

 

Posty gościnne: netykieta i wytrwałość

Zacznijmy od najważniejszego: aby publikować posty gościnne na blogach, musisz uzbroić się w cierpliwość i wytrwałość.

Stwórz listę blogów lub serwisów, z jakimi warto nawiązać współpracę i skontaktuj się z autorami/redaktorami. Zapomnij o botach, automatycznych wiadomościach i opcji „wyślij do wszystkich”: takie maile łatwo jest rozpoznać i robią one bardzo złe wrażenie.

Mail z pytaniem o post gościnny napisz indywidualnie, do każdego z adresatów osobno. Nie zapomnij o podaniu linka do twojej strony lub bloga, aby odbiorca mógł zorientować się w twoim poziomie oraz tematyce, w jakiej się specjalizujesz.

 

Błędy, jakich możesz uniknąć w publikacjach gościnnych

Nie zniechęcaj się, jeśli nie otrzymasz od razu samych entuzjastycznych maili z zaproszeniem do współpracy. Blogerzy ciężko pracują na swoją markę, więc zaproponowany tekst nie może odbiegać od ich poziomu ani zniechęcać czytelników.

Początkujący copywriter: wpisy gościnne

Jak skutecznie pisać posty gościnne: poradnik dla początkujących copywriterów

Zdarza się, że nawet po ustaleniu warunków publikacji, bloger lub redaktor serwisu zwraca go i odmawia publikacji. Początkujący copywriterzy popełniają trzy typowe błędy, które potrafią zmarnować pracę włożoną w przygotowanie tekstu.
Czy dotyczy to również ciebie?

 

Błąd #1: zbyt ogólny temat i brak sprecyzowanej grupy odbiorców

Zanim zaczniesz pisać, zrób dobry research. Co musisz wiedzieć?

  • kim są odbiorcy bloga, na jaki przygotowujesz tekst: interesuje cię ich poziom znajomości tematu i powód, dla którego odwiedzają blog (rozrywka, szukanie wiedzy, wymiana doświadczeń)
  • jakie tematy cieszą się zainteresowaniem czytelników w danej branży
  • o czym traktuje blog, na który przygotowujesz publikację: nie chcesz dublować tematów

Zapomnij o nachalnej reklamie, kryptoreklamie i autopromocji kosztem twojego „gospodarza”. Tekst niskiej jakości, banalny, mało informacyjny i taki, który powiela informacje krążące po wszystkich serwisach sieciowych, że przynieść ci więcej szkody niż pożytku.

 

Błąd #2: brak celu

Posty gościnne można podzielić na dwie kategorie:

  • przyciągające klientów i budujące wiarygodność
  • generujące ruch na stronie i budujące twoją markę

Kiedy zastanawiasz się, jak zostać copywriterem, mogą kusić cię oba rozwiązania, ale uważaj: zyskanie klientów i ruchu na stronie za pomocą postów na jednym typie blogów na ogół się nie udaje.

Początkujący copywriter: wpisy gościnne

Jak skutecznie pisać posty gościnne: poradnik dla początkujących copywriterów

Dlaczego? Twoi potencjalni klienci raczej czytają inne blogi niż ty jako copywriter. Publikacja postów gościnnych na blogach dla copywriterów da ci cenne linki i może zwiększyć ruch na twojej witrynie, ale raczej nie dotrze do nowych zleceniodawców.

Tu dochodzimy do istotnego pytania: dla kogo chcesz pisać? Jeśli celujesz w małe i średnie firmy, które potrzebują usług copywritera, szukanie ich na blogach copywriterskich nic ci nie da – twoi zleceniodawcy zwyczajnie tam nie zaglądają. Skoncentruj się raczej na blogach dotyczących mediów społecznościowych, zarządzania, marketingu, e-sprzedaży.

 

Błąd #3: zmarnowany potencjał

Posty gościnne powinny być na najwyższym poziomie, na jaki cię stać – słaby tekst na twoim blogu wyrządzi ci mniej szkód niż słaby tekst gościnny (jeśli w ogóle zostanie przyjęty). Ta zasada działa też w drugą stronę: dobry tekst na poczytnym serwisie to więcej niż świetny wpis, do którego nikt nie dotrze.

Znasz regułę 80/20? Mówi ona, że 20% prac, w które wkładasz najwięcej wysiłku, powinno przynosić 80% zysków. Nie popełniaj zatem błędu początkujących copywriterów: musisz mieć plan, jak wykorzystać swoją „ekspozycję” na zaprzyjaźnionym blogu.
Nowi czytelnicy wchodzą na twoją stronę dzięki linkowi w tekście gościnnym… i co dalej?

Początkujący copywriter: wpisy gościnne

Jak skutecznie pisać posty gościnne: poradnik dla początkujących copywriterów

  • strona, do której linkujesz, powinna być na tyle ciekawa, aby zapaść w pamięć odbiorcy i przekonać go, że warto tu wracać
  • zadbaj, aby na głównej stronie pojawiły się ciekawe, przydatne wpisy
  • jeśli jest to możliwe, stwórz landing page, na którym czytelnik będzie mógł wykonać określone działanie, np. zapisać się na newsletter (jeśli szukasz nowych czytelników), polubić twój profil lub sprawdzić twoją ofertę i zamówić usługę (jeśli szukasz klientów).

 

Posty gościnne i błędy początkujących copywriterów – podsumowanie

Post gościnny na blogu copywriterskim lub w serwisie poświęconym pracy zdalnej to dopiero początek. Najlepsze czeka cię po tym, jak tekst zyska akceptację autora lub redaktora.

Aby w pełni wykorzystać potencjał gościnnych wpisów, przygotuj swoją strategię: zastanów się, jaki jest twój cel i jak najlepiej go osiągnąć. Oprócz tekstu wysokiej jakości użytecznym narzędziem będzie także landing page (KLIK) dostosowany do grupy odbiorców: potencjalnych klientów lub potencjalnych stałych czytelników.

A jakie są twoje doświadczenia z postami gościnnymi? Czy masz już za sobą publikację pierwszego wpisu? Czekam na twój komentarz!