Praca zdalna powoli przestaje być tylko domeną freelancerów. Coraz więcej pracowników etatowych zatrudnionych w firmach w ramach swojej umowy o pracę lub zlecenia może przez kilka dni w miesiącu pracować z domu.

Praca zdalna ma wiele zalet: otacza cię mniej rozpraszaczy, możesz więc mocniej skoncentrować się na określonym zadaniu. To przekłada się nie tylko na komfort pracownika, ale również na jego produktywność i efektywność.

Jak pracować zdalnie

Praca z domu dla pracowników biurowych

Chociaż „home office” popularne wśród zachodnich firm w Polsce wciąż kojarzone jest z freelancerami, etatowi pracownicy zaczynają dostrzegać jego potencjał oraz korzyści, jakie daje. Niezależnie od tego, czy masz już doświadczenie w pracy zdalnej jako freelancer, czy właśnie przeżywasz swoje pierwsze dni pracując z domu, przyda ci się kilka sprawdzonych narzędzi, które są skarbem „domowego biura”.

Jak poradzić sobie z pokusami chodzenia co chwilę do kuchni, zagadywania do rodziny albo przeglądania mediów społecznościowych? Co zrobić, jeśli okaże się, że coś ważnego zostało na stacjonarnym komputerze w biurze, a ty nie masz właśnie do niego dostępu? Jak kontynuować współpracę z koleżankami i kolegami, ale z zacisza własnego mieszkania?
Przygotowaliśmy zestawienie narzędzi, które pomogą ci rozwiązać te i inne kwestie.

 

Praca zdalna z domu: zanim zaczniesz

Dla pracowników, którzy działają w kilku lokalizacjach, największym utrudnieniem jest dostęp do plików. Zdarza się, że jeśli w biurze lub u klienta korzystasz z biurowego sprzętu, nie możesz kontynuować pracy z domu na swoim komputerze, ponieważ brakuje ci odpowiednich programów, narzędzi czy wreszcie roboczych plików.

Zanim przeniesiesz się na home office, zadbaj o dostęp do rzeczy, które będą ci potrzebne: raportów, plików roboczych, notatek, projektów, nad którymi aktualnie pracujesz. Najwygodniej jest umieścić je w chmurze.

Jak pracować zdalnie: jak przechować pliki

Praca z domu dla pracowników biurowych: pliki w chmurze

Na rynku istnieje sporo rozwiązań darmowych i komercyjnych, z których możesz skorzystać. Najpopularniejszym jest bez wątpienia Dysk Google (Google Drive), który umożliwia synchronizowanie zawartości wybranych folderów na komputerze z dyskiem w chmurze. Umieścisz w niej wszystkie potrzebne ci do pracy pliki i notatki. Do twojej dyspozycji jest 15 GB miejsca.

Rozwiązaniem komercyjnym jest z kolei chmura Dropbox, popularnego serwisu do przesyłania plików. W darmowej wersji Basic masz do dyspozycji 2 GB przestrzeni. Wersje płatne zaczynają się od 10 euro za miesiąc i dają dostęp do 2 TB przestrzeni. Każdy plan płatny rozpoczyna się darmowym okresem próbnym, który trwa 30 dni.

 

Praca zdalna: zdalna obsługa komputera i zdalne sterowanie pulpitem

Może się zdarzyć, że mimo starannej synchronizacji i przygotowania do pracy z domu zwyczajnie zapomnisz o przeniesieniu do chmury ważnego pliku. W takiej sytuacji przyda ci się program do zdalnego zarządzania pulpitem lub zdalnej obsługi komputera.
Uwaga – aby sztuczka się udała, przy twoim biurowym komputerze musi być ktoś, to wpisze hasło dostępu i wykona niezbędne czynności.

Jak pracować zdalnie: kontrola komputera na odległość

Praca z domu dla pracowników biurowych: zdalna kontrola pulpitu

Team Viewer
KLIK
To najpopularniejszy i najbardziej znany program do zdalnego sterowania pulpitem. Jego dużą zaletą jest to, że możesz z jego pomocą przesłać pliki z jednego urządzenia do drugiego, korzystając przy tym z połączenia szyfrowanego.

AnyDesk
KLIK
AnyDesk jest o tyle prostszy w obsłudze od TeamViewer, że nie wymaga podania adresu IP, ale specjalnego hasła. AnyDesk jest lubiany również dlatego, że w pierwszych krokach połączenia osoba, na której komputer wchodzimy, wybiera zakres uprawnień, jaki nam przyznaje.

 

Praca z domu: koncentracja, prokrastynacja i rozpraszacze

Słowo „prokrastynacja” zna każdy student i… każdy freelancer. W przypadku osób, które rzadko pracują zdalnie lub z domu prokrastynacja przynosi masy pokus. To może być odcinek serialu, jeszcze jedna wycieczka do kuchni, szybki przegląd pracy, rzut oka na media społecznościowe.

Z drugiej strony w domu nie czekają cię rozpraszacze w postaci zbiorowych wyjść po kawę i rozmówek ze współpracownikami.
Jak zatem wyeliminować rozpraszacze, ale wykorzystać do możliwość koncentracji i maksymalnej produktywności?

Jak pracować zdalnie: jak być skoncentrowanym na pracy

Praca z domu dla pracowników biurowych: jak się nie rozpraszać w domu

Stay Focused
KLIK
Stay Focused to dodatek do Google Chrome, który w prosty sposób ograniczy ci ilość internetowych rozpraszaczy. Wybierz strony, które kuszą cię za mocno, żeby im oprzeć, oraz czas działania.

Keep me out
KLIK
Stay Focused jest dla ciebie zbyt radykalne? Keep me out to dobra alternatywa, jeśli są strony, które musisz odwiedzić z powodów zawodowych, ale nie chcesz spędzać na nich za dużo czasu. Dodaj ich adresy i określ maksymalny czas, jaki możesz na nich spędzić, a Keep me out zablokuje witrynę, jeśli przekroczysz ustalony limit.

Forest App
KLIK
Lubisz drzewa i wycieczki do lasu? Zasadzenie i „hodowanie” twojego własnego lasu to świetna motywacja do pracy. W ten właśnie sposób działa Forest – aplikacja blokuje określone aplikacje lub strony, a im dłużej zostaje włączona, tym więcej drzew pojawia się w twoim lesie. Przyda ci się nie tylko do pracy, ale również do budowania dobrych nawyków!

 

Praca zdalna z domu: produktywność i organizacja pracy

Wyzwaniem w pracy zdalnej może być również to, że nie masz nad sobą przełożonego, który nadzoruje twoją pracę albo samą obecnością motywuje do koncentracji nad zadaniami. Kiedy pracujesz z domu, sam organizujesz swoją listę zadań i kolejność ich wykonania – liczy się tylko końcowy efekt.

Jeśli czujesz, że zabranie się za pierwsze zadanie będzie wyzwaniem, zacznij pracować z techniką Pomodoro. Jej nazwa pochodzi od kuchennego czasomierza w kształcie pomidora. Zasada jest prosta: każde zadanie dzielisz na odcinki 20 minut pracy i 5 minut odpoczynku.

Jak pracować zdalnie: zarządzanie zadaniami

Praca z domu dla pracowników biurowych: lista zadań

Krótki „run” sprawia, że łatwiej jest zabrać się za zadanie, a jednocześnie pracować z maksymalną koncentracją. Nie masz kuchennego stopera? Żaden kłopot.

Pomodoro Tracker
KLIK
Stwórz listę zadań, jakie cię czekają i podziel je na „pomidory”. Tracker online zacznie odliczać czas z podziałem na część zadaniową i część na odpoczynek. To wszystko: za godzinę zaskoczy cię, jak dużo zrobiłeś.

Any.do
KLIK
W organizacji pracy zdalnej pomoże ci też lista rzeczy do zrobienia – narzędzie, które pomaga wszystkim freelancerom trzymać kurs i panować nad wieloma zleceniami realizowanymi jednocześnie.
Any.do daje możliwość stworzenia prostych w obsłudze, a jednocześnie estetycznych list rzeczy do zrobienia, bez dziesiątek zbędnych, rozpraszających funkcji. Dodasz w niej notatki i komentarze, wyznaczysz czas realizacji i ustawisz przypomnienia – wszystko, czego potrzebujesz.

 

Praca w domu: praca zdalna w grupie

A co jeśli twoja praca wymaga kontaktu z innymi członkami teamu albo wymaga również podziału obowiązków i zadań? Programiści mają swoje narzędzia do pracy grupowej, graficy i projektanci, szczególnie pracujący nad UX i UI mają dedykowane aplikacje i platformy, jednak zanim wybierzcie najlepszą, potrzebne będzie trochę testów i prób.

Jak pracować zdalnie: praca w grupie

Praca z domu dla pracowników biurowych: praca zdalna dla zespołów

Jeśli nie masz czasu na wdrażanie zaawansowanych rozwiązań, a potrzebujesz prostego, wygodnego i taniego narzędzia do pracy zdalnej w zespole, wybierz Trello.
Podzielicie na nim projekt na zadania, które łatwo przypisać każdemu członkowi zespołu. Trello wykorzystuję metodę kanban: każde zadanie w ramach projektu ma trzy możliwe stany: do realizacji, realizowane i ukończone. Przenoszenie ich między tymi kategoriami pozwala szybko sprawdzić postęp prac i to, kto zajmuje się jakim zadaniem.

 

Praca w domu: relaks i odpoczynek

Tak, to może brzmieć jak paradoks, ale pomyśl, ile okazji do ruchu odpada ci, kiedy pracujesz z domu i nie wyskakujesz z biura na szybkie zakupy. Jeśli jeszcze realizacja zadania pochłonie cię na dobre, możesz dosłownie zapomnieć o tym, że trzeba na chwilę wstać od biurka.

Pracując z domu możesz również zauważyć, że biurowe stanowisko pracy jest wygodniejsze i zaczną dokuczać ci bóle mięśni lub bóle pleców. Warto im zapobiegać, a przy okazji może odkryjesz w sobie miłość do fitnessu?

Yoga: Down Dog
KLIK
Nieważne, czy jesteś zaawansowanym joginem, czy tylko szukasz sposobu na rozruszanie zastanych mięśni po całym dniu przy biurku. Down Dog zawiera zestawy asan dla wszystkich poziomów zaawansowania, pookładane według ich celu i rodzaju. Znajdziesz więc praktyki przeznaczone na ból pleców i wzmocnienie mięśni głębokich lub na otwieranie klatki piersiowej albo rozciąganie.
Wybierz swojego lektora, muzykę, tempo i jedyne, czego jeszcze potrzebujesz, to kawałek podłogi.

Jak pracować zdalnie: muzyka do pracy z domu

Praca z domu dla pracowników biurowych: ruch, joga i muzyka dla freelancerów

Muzyka do koncentracji: MyNoise Generator
KLIK
Muzyka z radia cię męczy, a twoje ulubione utwory rozpraszają? Czasem do naprawdę wydajnej pracy potrzebujesz tylko delikatnych dźwięków tła: deszczu, fal, szumu liści albo śpiewu ptaków. MyNoise Generator zaskoczy cię bogactwem „odgłosów w tle” – jest tu wszystko, od deszczu na rzece w Prowansji i japońskiego ogrodu zen aż do white noise w różnych odmianach i dźwięków przestrzeni kosmicznej.
MyNoise znajdziesz również na Spotify i YouTube.

 

Praca zdalna z domu – jak się przygotować?

Praca zdalna jest doskonałym rozwiązaniem nie tylko wśród freelancerów: świadczy o tym rosnąca ilość pracowników etatowych, którzy coraz częściej korzystają z pracy w domu. Praca z domu ma sporo zalet, począwszy od łatwiejszej koncentracji i mniejszej ilości rozpraszaczy aż po zaoszczędzenie czasu na dojazdach.

Jak się przygotować do pracy z domu? Jakich narzędzi będziesz potrzebował, aby twoje „home office” było efektywne i skuteczne w równym lub większym stopniu niż praca zza biurka w firmie?

Przede wszystkim zadbaj o to, aby wszystkie potrzebne pliki, materiały i wersje robocze projektów były dostępne – przyda ci się wyeksportowanie najważniejszych do chmury. Jeśli pracujesz w zespole, potrzebne wam będzie także narzędzie do komunikacji i zarządzania projektem: ustalcie wcześniej, na jakie się decydujecie.

Aby w pełni wykorzystać możliwości, jakie daje praca zdalna, skorzystaj także z narzędzi do zarządzania czasem i zadaniami, które pomogą ci usystematyzować workflow i pozostać w pełni skoncentrowanym na zadaniach.