Urządzenia mobilne zdominowały współczesną rzeczywistość. Korzystają z nich wszyscy, wszędzie i o każdej porze. Największą popularność zdobyły smartfony, bez których większość społeczeństwa nie wyobraża sobie życia. Duża jego część wykorzystuje telefony do pracy zarobkowej. Jak wpłynęło to na współczesny świat marketingu?
Choć mogłoby się wydawać inaczej, sposób korzystania z urządzeń mobilnych znacząco różni się od korzystania z komputera. Od sposobu, w jaki czytany jest tekst przez odbiorcę, poprzez ułożenie treści na ekranie, aż do limitu czasu, jaki czytelnik chce poświęcić na zapoznanie się z nią. Wszystko to ogromnie wpłynęło na rynek copywriterski i spowodowało powstanie nowej dziedziny – mobile copywritingu.
Mobile copywriting – czym jest?
Inaczej smartwriting to nic innego, jak tworzenie treści przeznaczonych do wyświetlania na urządzeniach mobilnych. Zasób czasowy użytkownika smartfona bądź tabletu jest mocno ograniczony. Na zrobienie dobrego pierwszego wrażenia twórca ma około jednej sekundy. Wszyscy znają uczucie, kiedy strona, na której znajdują się pożądane przez nas informacje ładuje się zbyt długo. Dlatego nie liczy się tylko chwytliwy nagłówek, ale także czas, w jakim strona wyświetli się w przeglądarce. Warto o tym pamiętać używając multimediów i hiperłączy – najlepiej nie używać ich na początku artykułu, a w dalszą część wpleść tylko niezbędne. Trzeba też pamiętać, że długość ładowania się tekstu zależy przede wszystkim od wplecionych w niego grafik, należy zatem dobrze zastanowić się nad każdą sensownością wykorzystania każdej z nich.
Drugą ważną rzeczą jest responsywność strony, czyli takie dopasowanie jej do używanego przez nas ekranu, by używanie jej jak najbardziej sprzyjało użytkownikowi. Nowoczesne strony www mają tak zaprojektowany układ, by czytelnik nie zauważał, że korzysta ze strony i intuicyjnie się po niej poruszał.
Wiedza na temat tego, w jaki sposób dany tekst wyświetla się na ekranie – w tym wypadku urządzenia mobilnego – jest kluczowa. Ma to związek między innymi z faktem, iż nasz wzrok na monitorze porusza się inaczej, niż na ekranie smartfona. Na pierwszym z nich wzrok porusza się na kształt litery F – dlatego w tekstach przeznaczonych na komputery istotne informacje oraz wyboldowane frazy powinny znajdować się po lewej stronie.
Informacje z prawej często są przez ludzki wzrok pomijane. Na ekranie urządzeń mobilnych wzrok ludzki kieruje się raczej w stronę centrum ekranu. Podobieństwo obu typów ekranów leży w tym, że najważniejsze informacje powinny pozostać w górnej części artykułu.
Jakie są zasady pisania tekstów na urządzenia mobilne?
- Krótkie tytuły/nagłówki – długie nie sprawdzą się na małym ekranie telefonu czy tabletu. Warto zadbać o to, by długość nagłówka nie przekraczała jednej linijki.
- Odpowiedni font i jego wielkość – czytanie tekstu na ekranie emitującym niebieskie światło jest bardzo męczące dla wzroku. Zaleca się więc, by używać łatwiejszych w odczytaniu fontów bezszeryfowych oraz powiększyć tekst, by był dobrze widoczny na małym ekranie.
- Rozbicie ściany tekstu – forma bloku tekstowego znacząco utrudnia zapoznanie się z treścią artykułu i jest dla czytelnika nudna. Opłaca się uzupełnić tekst o infografiki, wypunktowania, wykresy, które urozmaicą i ułatwią przyswojenie informacji.
- Krótkie zdania i akapity – unikanie zdań wielokrotnie złożonych i tzw. “lania wody” to klucz do tego, by nie zniechęcić czytelnika do zapoznania się z tekstem i dać mu poczucie, że szanujemy jego czas.
- Użycie multimediów – to sprawdzony sposób na przyciągnięcie, ale i na zatrzymanie uwagi odbiorcy. Zdjęcia, grafiki czy wideo sprawią, iż artykuł będzie dla niego bardziej atrakcyjny.