Dobry design przyciąga nie tylko swoim wyglądem, ale również prowadzi odbiorcę i skłania go do określonego działania. Pod dobrym designem kryją się emocje i wartości, które projektant chce przekazać i potrafi wzbudzić w swoich odbiorcach.
Dobre projekty stanowią skuteczny komunikat: mogą zapewniać o bezpieczeństwie, budować zaufanie, przyciągać określoną grupę odbiorców. Pomyśl tylko, jak różni się od siebie design portalu informacyjnego, bloga prowadzonego przez nastoletniego infulencera i sklepu portalu randkowego. Nie musimy przeczytać nagłówka strony, żeby wychwycić, do kogo jest skierowana i czym się zajmuje.
Jednym z wyznaczników dopasowanego designu jest konwersja. Konwersją może być w zasadzie wszystko: zostawienie maila w ramach zapisania się na subskrypcję, założenie konta, zakup towaru, polubienie posta lub udostępnienie go w mediach społecznościowych, zamówienie próbki towaru, wysłanie zapytania ofertowego… możliwości są nieograniczone, a Twój design musi na nie odpowiadać.
Poniżej zebraliśmy kilka przykładów błędów, które wpływają na wysokość konwersji i wskazówek, jak sobie z nimi poradzić.
Co to jest konwersja?
Najprościej jest nazwać konwersję takim działaniem, które zmienia biernych odbiorców w aktywnych. Może to być dokonanie zakupów, zapisanie się na newsletter, użycie kontaktu czy założenie konta.
Konwersja nie powinna zostawiać wątpliwości – użytkownik musi wiedzieć, czego od niego oczekujesz i jakie działanie ma podjąć. Źle zaprojektowana strona nie musi oznaczać kardynalnych błędów UX: małej czytelności, chaosu wizualnego, ukrywania najważniejszych informacji, utrudnionego nawigowania po stronie.
W kontekście konwersji nieudany projekt to taki, który wprawia odbiorcę w zakłopotanie, zostawia mu za duży wybór lub nie pokazuje tego, na czym powinien skupić uwagę. Co możesz zrobić, aby zadbać o taki design?
Przemyślany wygląd
Harmonijny wygląd strony ma to do siebie, że użytkownik w zasadzie go nie zauważa. Nie musimy jednak rozpoznawać „zaszytej” w projekcie siatki lub złotej proporcji, aby podświadomie uznać, że wszystko jest w porządku. Z kolei strona, w której brakuje wyrównań i harmonijnej kompozycji automatycznie sprawia wrażenie niskiej jakości i nie sprzyja budowaniu zaufania.
W projekcie dużą rolę grają też psychologia koloru, ale również czytelność strony i elementy, które ułatwią identyfikację samej marki.
Wbrew pozorom strona musi wyglądać „modnie” – wiesz na pewno, że w projektowaniu graficznym trendy zmieniają się w zasadzie co roku. Pomyśl, co przychodzi ci do głowy, kiedy widzisz stronę, której wygląd nie zmienił się w ciągu ostatniej dekady? Takiej witrynie trudno obudzić zaufanie. Czy ktoś ją moderuje? Co się stanie z moimi danymi?
Funkcjonalność to podstawa
Dobry projekt uwzględnia ścieżkę, jaką użytkownik musi przejść w trakcie konwersji. Rozrysuj ją sobie i zastanów się, czy na którymś etapie pojawiają się elementy, które mogą odwracać uwagę lub budzić wątpliwości.
Musisz pamiętać, w jakim celu tworzysz dany element w projekcie i co może pomóc użytkownikowi przy dokonaniu następnego kroku. Przy pierwszym kontakcie z witryną będzie to menu i informacje o produkcie, przy składaniu zamówień lub pozostawianiu swoich danych informacja, co użytkownik uzyska w zamian, co stanie się z jego danymi i na jakim etapie procesu się znajduje.
Ma to szczególne znaczenie w przypadku sklepów online. Klienci często porzucają koszyk na ostatnim etapie zakupów nie dlatego, że zmienili zdanie, ale dlatego, że… szukali informacji o sposobach i kosztach dostawy. To tylko jeden z przykładów, w których design zawodzi odbiorcę i negatywnie wpływa na konwersję.
Poznaj swoich odbiorców
Design może być strzałem w kolano, jeśli oczekujemy określonego działania od określonej grupy użytkowników, ale nie bierzemy pod uwagę ich oczekiwań, przyzwyczajeń i możliwości.
Do młodzieży szukającej fajnych szkolnych gadżetów będzie przemawiała nie tylko inna estetyka niż do starszych odbiorców szukających usług bankowych.
Ważne będzie również, na jaki element położysz nacisk. Wyraźny banner informujący o zniżkach zrobi większe wrażenie na tej pierwszej grupie, podczas gdy na drugą podziałają raczej wiarygodne opinie i porównania produktów oferowanych przez bank.
Dopasowane grafiki i zdjęcia produktowe
W świecie wirtualnych przekazów najlepiej odczytuje nam się obrazkowe treści. Atrakcyjne zdjęcia, realistyczne rendery 3D, grafiki, porównania i wreszcie coraz popularniejsze video i animacje to ważne czynniki, które uzupełnią Twój design.
Weź pod uwagę, że odbiorcy będą kupowali oczami. Wyeksponuj zdjęcia i zadbaj o to, aby dostęp do nich był ułatwiony. Powiększenia i karuzelki z grafikami muszą działać tak samo dobrze zarówno w wersji desktopowej, jak i mobilnej.
Koniecznie sprawdź, ile ruchu pochodzi z jakiego typu urządzeń. Projekty z dużą ilością grafik są wrażlie na zmiany rozdzielczości i proporcji wyświetlania. Wyniki mogą cię zaskoczyć, ale również uchronić przed wpadką z obniżaniem konwersji.
Podsumowanie
Podstawą dobrego designu jest odbiorca – to, czego szuka, czego oczekuje i co jest gotów zrobić. Twoją rolą jako projektanta jest prowadzenie go przez proces konwersji i uprzedzanie wszystkich pytań, jakie może mieć.
Pamiętaj, że dobry design nie boi się zmian: podobnie jak zmieniają się Twoi odbiorcy, tak samo powinna zmieniać się projektowana przez Ciebie strona czy aplikacja. Elastyczność i wyczulenie na potrzeby użytkowników to twój klucz do wysokich konwersji!