Kiedy chcesz zostać freelancerem i pracować zdalnie jako grafik, prawdopodobnie koncentrujesz się na tym, żeby jak najlepiej opanować swój warsztat. Oczywiście techniczne know-how i biegłe posługiwanie się programami pakietu Adobe – lub ich odpowiednikami do grafiki rastrowej, wektorowej i składu tekstu – to podstawa twojej pracy. Pojawia się jednak pytanie o to, jak sprzedać swoje umiejetności, czyli jak zdobyć pierwsze zlecenie.

Zadanie polega na tym, aby przekonać klienta, że twoje umiejętności techniczne i estetyka, w jakiej pracujesz, idealnie odpowiadają jego potrzebom. W pracy zdalnej, kiedy spotkanie „face to face” należą do rzadkości, najlepszą formą prezentacji jest portfolio.

Zabezpieczenie pracy zdalnej i i faktury VAT bez firmy dla freelancerów

 

Graficy-freelancerzy, nawet początkujący, są w niezłej sytuacji: ich prace łatwiej jest zaprezentować w formie wizualnej niż próbki tekstu, tłumaczeń lub prac programistycznych. Z pewnością znasz już popularne serwisy portfolio online dla grafików, takie jak Behance lub Dribble lub masz własną stronę www. Co na nich umieścić?

 

Jak przygotować portfolio grafika i zostać freelancerem?

Pierwsza kwestia, z jaką mierzy się początkujący grafik-freelancer, streszcza się w prostym pytaniu:„Co zamieścić w portfolio, jeśli nie mam jeszcze żadnych klientów?”.

W portfolio nie musisz umieszczać prac komercyjnych, wykonanych dla prawdziwych klientów. Mogą to być również projekty wykonane w ramach wolontariatu, dla przyjaciół i znajomych, wreszcie projekty stworzone dla… wymyślonych zleceniodawców.

Polecamy ci zwłaszcza to ostatnie rozwiązanie. Na pierwszych etapach kariery możesz nie mieć okazji pracować z klientami z określonej branży lub w estetyce, w której czujesz się najlepiej. Projekt dla „wymyślonego klienta” to okazja, aby stworzyć identyfikację wizualną, projekt strony, okładkę książki lub magazynu i pokazać, w czym chcesz się realizować jako freelancer.

A może nie masz jeszcze sprecyzowanych oczekiwań? W takiej sytuacji skorzystaj z generatora briefów Good Brief, który stworzy dla ciebie briefy na określone typy projektów (strony www, identyfikacja wizualna, logo, ilustracja, opakowanie, plakat) dla jednej z 11 branż.

Masz już kilka gotowych projektów, z których jesteś zadowolony? Przygotujmy zatem twoje portfolio!

Jak przygotować portfolio dla początkującego freelancera

Jak zostać freelancerem: tworzymy portfolio dla grafika

 

1. Zbierz prace

Zgromadź wszystkie prace, jakie wykonałeś, lepsze i gorsze. Logo, projekty koszulek, ulotki, grafiki na strony www, opakowania, zaproszenia na imprezy dla przyjaciół, plakaty dla lokalnego domu kultury – wszystko. Nie odrzucaj szkiców, projektów, niedokończonych prac: one też mają swoją wartość.

Nie przejmuj się na razie oceną i selekcją: na tym etapie po prostu zbierz wszystkie prace razem.

 

2. Podziel prace na grupy

Każdy projekt, niezależnie od etapu i poziomu, ułóż we właściwej dla niego kategorii. Posortuj prace np. według medium (grafika, rysunek, obraz, zdjęcie itp.), według typu (logo, identyfikacja wizualna, do druku itp.) lub według innego klucza.

Warto przyjrzeć się kategoriom, w jakich pracujesz i ilości prac w każdej z nich. Da ci to pewne rozeznanie, w czym się sprawdzasz, a nad czym warto popracować.

 

3. Wybierz najlepsze

Kiedy masz niewiele prac odrzucenie jakiejkolwiek to bolesna decyzja, ale w przypadku portfolio może ci wyjść tylko na dobre. Do portfolio wybierz najlepsze prace, takie, z których jesteś naprawdę dumny: lepiej jest zaprezentować 4 bardzo dobre prace niż 10 przeciętnych.

Ile prac najlepiej dodać do portfolio? Rozsądna liczba dla początkującego freelancera to około 5. Pamiętaj, że portfolio ma cię zaprezentować i zachęcić klienta do kontaktu. Przeładowane portfolio ma takie same szanse, żeby oczarować klienta, co aby go zniechęcić.

Jak przygotować portfolio dla początkującego freelancera

Jak zostać freelancerem: tworzymy portfolio dla grafika

 

4. Stwórz coś nowego

Jeśli organizacja i selekcja twoich prac zostawiła cię w stanie lekkiego przygnębienia – bo prac jest za mało i są „nie takie” – zainwestuj trochę czasu, aby stworzyć coś nowego.

W której kategorii brakuje ci prac? W jakiej branży chcesz zdobywać zlecenia? Przyjrzyj się brakom w portfolio i spróbuj je uzupełnić pracami na najwyższym poziomie. Jeśli nie masz pomysłu na postać swojego klienta, skorzystaj z wymienionego wyżej generatora briefów.

Jakie prace możesz stworzyć do portfolio?

  • Niewielkie projekty przeznaczone do druku
    Plakaty, ulotki, broszury, zaproszenia (staraj się unikać zaproszeń na chrzty, komunie i śluby – wyglądają niezbyt profesjonalnie i sugerują niewielkie, „domowe” doświadczenie. Lepszym rozwiązaniem będą zaproszenia na imprezy okolicznościowe lub wydarzenia).
  • Projekty zewnętrzne
    Bilbordy, banery, potykacze
  • Projekty „wizerunkowe”
    Pełne identyfikacje wizualne, artykuły promocyjne, np. zestawy artykułów biurowych, okładki płyt lub magazynów

 

Jak przygotować portfolio dla początkującego freelancera

Jak zostać freelancerem: tworzymy portfolio dla grafika

5. Napisz to!

W porządku, nie jesteś copywriterem, ale teksty do portfolio najlepiej napisać samodzielnie. Dlaczego w ogóle powinno mieć tekst i czemu warto zadbać o jego jakość?

Graficy często pomijają tę część, a to ona przesądza o tym, czy otrzymasz zlecenie, czy nie. Twoja praca to nie tylko kształty i kolory. To przede wszystkim kontekst, w jakim powstała, założenia, jakie ma spełniać i potrzeby, na które odpowiada.

Każdy projekt potrzebuje tytułu i krótkiego opisu z wyjaśnieniem. Dzięki temu możesz zaprezentować, jak rozumiesz markę, jakie masz podejście do rozwiązywania problemów.

Dodatkowa rada? Pisz tak, jakbyś w myślach zwracał się do kogoś, kto nie ma pojęcia o projektowaniu. W opisie możesz także zawrzeć kilka informacji o tym, jak projekt powstawał, od pierwszych szkiców do ostatecznej koncepcji.

 

6. Wybierz format

Twoje portfolio może być dostępne w kilku wersjach:

  • strona www, czyli portfolio online
  • wersja cyfrowa w formacie PDF
  • fizyczna wydrukowana kopia

 

Portfolio online

Kiedy twoje prace przeszły przez proces grupowania, selekcji i opisu, są gotowe, aby umieścić je na twojej stronie www – wszystko jedno, czy jest to twoja własna witryna, blog czy konto w portalu z portfolio online dla freelancerów.

 

Cyfrowe portfolio

Możesz również przygotować cyfrową wersję portfolio, jeśli przewidujesz, że twoi zleceniodawcy mogą udostępniać na swoich stronach opcję przesyłania pliku lub dodawania załączników do ofert.

Przelicz prace, jakie są w twoim cyfrowym portfolio i stwórz nowy dokument w Adobe Illustrator na tyle stron, ile masz prac plus trzy dodatkowe – na okładkę, spis treści i tylną okładkę. Każdą pracę umieść na osobnej stronie portfolio.

Teraz wystarczy tylko zapisać gotowy plik jako PDF.

O czym warto pamiętać, kiedy przygotowujesz wersję cyfrową portfolio

  • Wielkość
    Nikt nie lubi olbrzymich załączników, które zapychają skrzynki i ładują się wieczność. Rozsądny rozmiar portfolio w PDF wynosi około 10 mb, dlatego skompresuj swój plik przed wysłaniem – w sieci znajdziesz sporo serwisów, które oferują taką usługę.
  • Spójność
    Jeśli masz portfolio online na twojej własnej stronie, zadbaj o to, aby jego cyfrowa wersja w PDF była wizualnie spójna z witryną. Dzięki temu klientom łatwiej będzie cię zidentyfikować. To również pierwszy krok w stronę budowania marki własnej.

 

Jak przygotować portfolio dla początkującego freelancera

Jak zostać freelancerem: tworzymy portfolio dla grafika

Drukowane portfolio

Drukowane portfolio nie jest taką rzadkością, jak może się wydawać, jednak w pracy zdalnej na pewno będzie ci mniej potrzebne, niż jeśli starasz się o pracę na etacie.

Jeśli jednak koniecznie chcesz zainwestować również papierową kopię, posłuż się wcześniej przygotowaną wersją PDF.

Na co zwrócić uwagę?

  • Korekta
    Nie oddawaj do druku niczego bez korekty. Uważnie przeczytaj wszystkie treści, jakie są zawarte w portfolio, przeczytaj je na głos, poproś o korektę przyjaciela. Mamy tendencję do tego, aby nie zauważać własnych błędów, dlatego „zewnętrzna” korekta może ustrzec cię przed żenującymi wpadkami.
  • Jakość druku
    Zapomnij, że masz w domu starą drukarkę atramentową. Jakość papieru i druku świadczy o twojej klasie, szacunku do własnej pracy i jednocześnie… pozwala na lepsze jej wyeksponowanie. Druk kiepskiej jakości na słabym papierze znajdzie odbicie w kolorach i ostrości linii.
  • Przygotowanie pliku
    Nie zajmowałeś się nigdy DTP? Zanim oddasz plik do drukarni upewnij się, jakie ma wymagania: w jakim formacie należy oddać pracę, czy powinna mieć fonty zamienione na krzywe, jaka jest optymalna rozdzielczość grafik.
  • Spójność
    Niektórzy zleceniodawcy/pracodawcy mogą oczekiwać, że portfolio będzie pasowało do twojego CV lub listu motywacyjnego. Zadbaj o spójność fontów, schematów kolorów i layoutu. Znowu: w ten sposób nie tylko łatwiej cię zidentyfikować, ale również budujesz swój wizerunek jako specjalisty.

 

Jak przygotować portfolio grafika i zostać freelancerem? – podsumowanie

Dla freelancera najtrudniejszy jest pierwszy krok, czyli zdobycie pierwszego komercyjnego zlecenia. Pomoże ci w tym portfolio: próbka twoich umiejętności i wizytówka, która może przekonać do ciebie klienta.

Przygotowując portfolio wybierz najlepsze ze swoich prac. Jeśli jest taka konieczność, stwórz projekt konkretnie na potrzeby portfolio, dla wymyślonych lub hipotetycznych klientów. Zadbaj o układ graficzny i odpowiedni format, dopasowany do sposobu, w jaki będziesz prezentować prace: może być to portfolio online, PDF lub drukowany dokument.

Czy coś pominęliśmy? Napisz nam w komentarzach, o czym jeszcze warto pamiętać przy tworzeniu portfolio.