Copywriting to specyficzna dziedzina pracy zdalnej. Z jednej strony pokutuje stereotyp, że każdy, kto chce zostać freelancerem, może pisać i nie ma nic łatwiejszego. Nawet jeśli pisać w swoim języku ojczystym może każdy, nie każdy robi to dobrze. W tę pułapkę wpadają nie tylko początkujący copywriterzy. Dla wielu osób, które zastanawiają się, jak zostać freelancerem, copywriting wydaje się najłatwiejszą ścieżką.

Tworzenie treści na potrzeby stron www, blogów czy social mediów wymaga specyficznych umiejętności.

Jak zostać copywriterem

Jak samodzielnie nauczyć się pisania treści i zostać copywriterem?

Aby zostać copywriterem nie musisz inwestować w kosztowne narzędzia ani kursy. Copywriting dość szybko daje również satysfakcję z wykonanej pracy: inaczej niż programista, nie musisz spędzać całych tygodni ucząc się podstawowych umiejętności.

W czym tkwi haczyk? W tym, żeby zamiast tylko „pisać”, „pisać dobre copy”.

 

Jak za darmo nauczyć się copywritingu?

Kiedy myślisz o tym, jak zostać copywriterem i dopiero stawiasz pierwsze kroki w tworzeniu treści, nie musisz inwestować w kosztowne kursy ani kupować poradników z dziedziny marketingu czy tzw. creative writing.
Kursy i poradniki przydadzą ci się, kiedy zaczniesz szlifować zdobyte umiejętności, ale na początek wystarczą ci notatnik i długopis oraz edytor tekstu.

 

Jak zostać copywriterem: początkujący

1. Zapoznaj się z różnymi rodzajami treści
Wyobraźmy sobie, że jako copywriter odpowiadasz za treści towarzyszące wprowadzeniu na rynek nowego produktu. Będziesz potrzebować:

  • postów na blog firmowy
  • tekstów gościnnych, dopasowanych do mediów, w jakich się pojawią
  • materiałów prasowych
  • tekstów do broszur i ulotek dla klientów biznesowych i indywidualnych
  • treści na stronę dedykowaną produktowi
  • postów na media społecznościowe
  • treści do reklam
  • mailingu
  • newslettera

To tylko lista przykładowych materiałów, które prawdopodobnie byłyby potrzebne. Pozycje na liście mogą zmieniać się w zależności od potrzeb klienta i rodzaju produktu, ale najważniejsza rzecz już teraz powinna rzucić ci się w oczy. Dobry copywriter, nawet ze specjalizacją a określonej niszy, powinien sprawnie poruszać się między różnymi rodzajami tekstów, skierowanymi do odrębnych grup odbiorców.

Jak zostać copywriterem

Jak samodzielnie nauczyć się pisania treści i zostać copywriterem?

Zanim z dumą ogłosisz, że jesteś copywriterem i możesz realizować zamówienia dla klientów, zacznij od rozpoznania, jakich tekstów będą potrzebowali i czym różnią się między sobą. Z czasem wiedzę tę warto będzie uzupełnić również o podstawy marketingu i content managementu.

 

2. Stwórz swój katalog najlepszych copy
Widok pustej strony edytora tekstu przyprawia Cię o twórczy paraliż? Ten problem dotyczy nie tylko początkujących copywriterów, ale ma jedno użyteczne rozwiązanie.

Podobnie jak robią to graficy, Ty też stwórz katalog lub plik, w którym będziesz zapisywać najlepsze copy, na jakie trafiłeś. Rób zdjęcia, kopiuj, przepisuj i twórz swoją bazę najlepszych wzorów do naśladowania.

Jak zostać copywriterem

Jak samodzielnie nauczyć się pisania treści i zostać copywriterem?

Lista kilku punktów, która przekonała Cię do zakupu? Tekst z bloga, od którego nie mogłeś się oderwać? Komunikacja i tone of voice w mailingu, który zawsze otwierasz? Zapisuj wszystkie te przykłady i przeglądaj swój zbiór.
Dzięki temu szybko zaczniesz zauważać cechy wspólne najlepszego contentu i otrzymasz „bazę” do tworzenia własnych tekstów. Pamiętaj: „baza” to nie repozytorium „kopiuj-wklej” – chociaż dobre treści mogą być podobne, nigdy nie są plagiatami.

 

3. Struktura: czytaj między wierszami
Jak najlepsi copywriterzy organizują swoją treść? Jak sprawiają, że wpis jest spójny, a jednocześnie angażuje i przekonuje? Zwróć uwagę:

  • jakie typy nagłówków pojawiają się najczęściej
  • co zawiera lead (pierwszy akapit tekstu)
  • jak zorganizowana jest treść
  • jakich śródtytułów używa autor i gdzie je umieszcza
  • jak kończy tekst

 

4. Zacznij pisać (oraz poprawiać, edytować i optymalizować)
Kiedy czytasz kolejne poradniki pisanie tekstów wydaje się banalnie łatwe. Wszystko to już w jakiś sposób wiesz i jest bardzo oczywiste, prawda?
Zacznij pisać: codziennie, co drugi dzień, nawet raz w tygodniu, ale konsekwentnie i na poważnie, bez wymówek „to będzie jakoś tak, na razie na brudno, a potem się poprawi”.

Jak zostać copywriterem

Jak samodzielnie nauczyć się pisania treści i zostać copywriterem?

Pozwól sobie na chwilę dumy i zadowolenia z siebie, kiedy napiszesz swój pierwszy post na FB, pierwszy wpis na blog, pierwsze „O nas” na stronę www. Pozwól copy „odpocząć”, a następnie… popraw je. Wyrzuć połowę tego, co napisałeś. Usuń żargon i wszystkie słowa, które mogą zastanowić czytelnika. I – najważniejsze – zoptymalizuj tekst pod SEO.

Dobre copy nie ma być literaturą piękną ani reportażem. Powinno być przekonujące, powinno sprzedawać i powinno być widoczne w sieci. Te dwie pierwsze wartości trudno Ci będzie zweryfikować na etapie ćwiczeń. Optymalizację tekstu pod SEO warto jednak ćwiczyć od początku, aby stała się dla Ciebie nawykiem.

 

5. Popraw swój język
Jeśli uważasz, że znajomość języka ojczystego automatycznie stawia cię w rzędzie jego mistrzów, zastanów się jeszcze raz.

Jak zostać copywriterem

Jak samodzielnie nauczyć się pisania treści i zostać copywriterem?

Odśwież swoją znajomość interpunkcji – to jeden z tych „detali”, który nie rzuca się w oczy każdemu, ale świadczy o jakości. Zaglądaj na forum Poradni Językowej PWN, dodaj do ulubionych blogi poświęcone polszczyźnie i fanpage o tej tematyce.
A jeśli jeszcze wiesz, dlaczego „ogonek” przy „ę” robi różnicę („różnicę” i „różnice”), nie zawahaj się stosować tej wiedzy w praktyce!

 

Średnio-zaawansowany copywriter

6. Ćwicz research
Dlaczego research jest ważny? Przede wszystkim świadczy o Twoim profesjonalizmie. Im dokładniej sprawdzisz źródła, tym mniejsza szansa, że podasz czytelnikom niesprawdzoną informację lub powtórzysz coś, co inny copywriter napisał miesiące przed tobą (i zdążył umieścić ten tekst wyżej w Google).

W idealnej sytuacji research powinien zająć Ci 80% czasu, a samo pisanie tylko 20%. Początkujący copywriterzy często są tak zachwyceni tematem i tak bardzo chcą udowodnić swoją jakość, że zaczynają pisać bez sprawdzenia, co na ten temat powiedziała konkurencja ani czego brakuje w treściach, które już powstały.

Jak samodzielnie nauczyć się pisania treści i zostać copywriterem?

Dlatego daj sobie czas na sprawdzenie źródeł. Zwróć uwagę na to, czego brakuje w istniejących tekstach i pomyśl, jak możesz ująć temat, aby zaciekawić czytelnika. Jeśli to możliwe, włącz w research przedstawiciela grupy, do której chcesz dotrzeć. Pozwoli ci to lepiej poznać i zrozumieć motywację odbiorców.

 

7. Zorganizuj swoją pracę
Zamiast ryzykować, że w Twój tekst wkradnie się chaos, że zgubisz wątek albo przeładujesz tekst informacjami, przygotuj plan pisania.

Zbierz wszystkie materiały, uporządkuj je, przygotuj konspekt. Zdziwi cię, jak plan prac połączony z dobrym researchem potrafi przyspieszyć pisanie.

Jak zostać copywriterem

Jak samodzielnie nauczyć się pisania treści i zostać copywriterem?

8. Pracuj nad swoimi ofertami i portfolio
Czas na sprawdzian Twoich umiejętności: dobre copy sprzedaje. Jeśli treść nie działa, nie zachęca do zakupu, wyrzuć ją do kosza i zacznij jeszcze raz. Na tym etapie Twoi klienci nie będą jeszcze patrzyli przychylnie na testy A/B Twojego copy za ich pieniądze, dlatego testuj swoje umiejętności na… składanych ofertach i w Twoim portfolio.

Poznasz, że Twoje umiejętności są dobre, kiedy klienci zaczną zlecać Ci coraz więcej prac.

 

Zaawansowany copywriter: jak pisać jeszcze lepsze treści?

9. Pracuj nad tone of voice
Wbrew pozorom copywriting tylko częściowo jest pracą kreatywną. Często lepsze wyniki osiągają ci autorzy, którzy sprawnie żonglują skutecznymi technikami niż ci, którzy starają się być oryginalni tylko dla samej oryginalności.

Czy potrafisz napisać takie copy, które wpasuje się stylem, charakterem i słownictwem w sposób komunikacji i język, jakiego używa Twoja ulubiona marka? Ćwicz posługiwanie się różnymi tone of voices marek skierowanych do różnych grup odbiorców.

Jak zostać copywriterem

Jak samodzielnie nauczyć się pisania treści i zostać copywriterem?


10. Znajdź mentora

Stara prawda mówi, że najtrudniej jest zauważyć swoje własne błędy. Z czasem i doświadczeniem możesz zauważyć, że pisanie nowych treści staje się dla Ciebie mechaniczną czynnością lub że popadasz w rutynę.
Dlatego właśnie poszukaj mentora – kogoś, kto zajmuje się pisaniem dłużej od Ciebie. Poproś o krytykę swoich tekstów, o kilka rad. Spojrzenie kolegi lub koleżanki po fachu pomoże Ci nie tylko poprawić warsztat, ale również odświeżyć podeście do pisania.

 

Jak zostać copywriterem: darmowa nauka pisania tekstów dla firm

Inaczej niż w przypadku programowania lub grafiki, copywriting nie wymaga znajomości obsługi skomplikowanych narzędzi. Aby pisać dobre copy, potrzebujesz przede wszystkim praktyki, obserwacji i pracy nad warsztatem. Copywriting to jedyna dziedzina freelancingu, w której warto porównywać się do innych.

Jak uczyć się pisania tekstów dla firm?

  • Zbieraj przykłady najlepszego copy, które cię inspirują
  • Analizuj teksty, które są skuteczne
  • Pracuj nad strukturą swoich treści
  • Ucz się edytować i optymalizować swoje prace
  • Dbaj o poprawność językową
  • Inwestuj czas w research i porządkowanie pracy
  • Eksperymentuj z tone of voice

Pamiętaj, że dobry copywriter nigdy nie przestaje pracować nad warsztatem!

Kiedy zaczniesz już zdobywać pierwsze zlecenia na pisanie tekstów dla firm, skorzystaj z zabezpieczenia, jakie daje Useme – profesjonalny portal dla freelancerów. W Useme zawiążesz umowę online z klientem, bezpiecznie prześlesz ukończone zlecenie i zyskasz gwarancję wypłaty wynagrodzenia – wszystko to wraz z wystawieniem faktury VAT bez firmy i konieczności rejestrowania działalności gospodarczej.

Praca zdalna bez ryzyka dzięki umowie online i fakturze VAT