Jesteś copywriterem, więc bez wątpienia potrafisz napisać content na niemal każdy temat. Problemem w tworzeniu tekstów na zlecenie nie jest więc Twoja kreatywność, a przewidzenie, jakich informacji potrzebują czytelnicy i w jaki sposób zoptymalizować gotowy tekst, aby dotarł do jak największej liczby osób zainteresowanych danym tematem.
Oprócz copywriterskiej kreatywności potrzebne są Ci zatem jeszcze twarde dane, które pomogą stworzyć tekst odpowiadający potrzebom odbiorców. Oto 5 narzędzi, które pomogą Ci rozpoznać, czego dokładnie potrzebują czytelnicy!
Google: Twoje źródło informacji numer 1
Podstawowym, darmowym i łatwym sposobem na znalezienie tematów do wpisu na blogu jest użycie wyszukiwarki Google. Wystarczy wpisać kluczową frazę i przeanalizować kilka najważniejszych kwestii takich jak:
- sugerowane wyszukiwania wyświetlane podczas wpisywania frazy w wyszukiwarkę;
- sekcję “podobne wyszukiwania”, która wyświetlana jest pod wynikami organicznymi;
- sekcję FAQ wyświetlaną jako element rozszerzony bezpośrednio w bezpłatnych wynikach Google.
Darmowe narzędzia do analizy zapytań i fraz dla copywriterów
Skąd wiadomo jakie trendy panują wśród użytkowników? Jak wykorzystać istniejące treści do tworzenia kolejnych wpisów na blogu? Istnieje kilka darmowych lub częściowo płatnych narzędzi, które są w stanie odpowiedzieć na te pytania, a tym samym pomóc w tworzeniu wpisów.
Google Trends – co czytają inni?
Google Trends to narzędzie, które pozwala ocenić, czy proponowany temat zadowoli użytkowników. W bezpłatny sposób można sprawdzić popularność danej kwestii na przestrzeni wybranego czasu. Wyświetlane wykresy mogą być sortowane według konkretnego języka i głównych regionów zapytań.
Google Search Console – jakie słowa wyszukują czytelnicy?
Tworząc wpisy na bloga, dobrze jest zajrzeć do wcześniej stworzonych treści. Wykorzystując darmowe narzędzie Google Search Console, można prześledzić ich skuteczność i sprawdzić na jakie frazy i zapytania wyświetlają się strony. To pozwoli na rozbudowanie wpisów o odpowiedzi na pytania, frazy poradnikowe czy frazy typu long-tail.
Odpowiednia analiza raportów dostępnych w narzędziu pozwala na rozbudowę już istniejących artykułów i zebrania inspiracji do tworzenia nowych, o zbliżonej tematyce.
Answer the Public – o co pytają czytelnicy?
Jak wygląda mapa myśli dotycząca konkretnej frazy? Jak rozbudować temat w oparciu o oczekiwania odbiorców? Na te pytania odpowiada jedno z najskuteczniejszych narzędzi do wybierania tematów do wpisów blogowych – Answer the public.
Wystarczy wybrać kraj, język i temat, a wykres kołowy zobrazuje pytania użytkowników dotyczących danego zagadnienia, pogrupowane według podstawowych pytań (gdzie, kiedy, jak, co, dlaczego). Darmowa wersja pozwala na wyszukiwanie trzech zapytań dziennie, w wersji płatnej ich liczba jest nieograniczona.
Narzędzia SEO – idealne dopasowanie tematu
Chcesz przyciągnąć nowych czytelników? Wykorzystaj narzędzia SEO do znajdowania nowych tematów do wpisu. Każde z wymienionych narzędzi wskazuje popularność danej kwestii, dzięki czemu można pisać o tym, co naprawdę interesuje użytkowników i jest najczęściej wyszukiwane w wyszukiwarce Google.
Surfer – zoptymalizuj swoje teksty
Surfer to jedno z polskich narzędzi, które warto wykorzystać szukając inspiracji do tematu do wpisu. Po wpisaniu słowa kluczowego wyświetlają się związane z nim pytania i powiązane frazy. Oprócz tego, narzędzie daje możliwość przeanalizowania konkurencyjnych treści na dane słowo kluczowe.
Senuto – słowa kluczowe na wyciągnięcie ręki
Senuto to jedno z najpopularniejszych polskich narzędzi, dzięki któremu można znaleźć tematy na wpis na blogu. Narzędzie ma rozbudowaną bazę słów kluczowych oraz podpowiada, których z nich użyć, by wspierać pozycjonowanie i widoczność w wynikach wyszukiwania. Pozwala prześledzić frazy wykorzystywane przez konkurencję i na tej podstawie opracować strategię przygotowywania tytułów wpisów.
W szukaniu tematów do wpisu na blogu pomocne mogą być nie tylko narzędzia, ale i inne metody takie jak komentarze czy zapytania użytkowników. Można skorzystać z grup tematycznych na social media, gdzie internauci często zadają konkretne pytania dotyczące interesujących ich treści. Warto być tam, gdzie czytelnicy szukają informacji i śledzić, jakie pytania mają mało odpowiedzi – to właśnie nisze, które możesz wypełnić!