Praca freelancera to nie tylko realizowanie zleceń, ale również marketing własnych usług i zdobywanie nowych klientów, z których część być może zostanie z Tobą na dłużej.

Kiedy dopiero zaczynasz realizować pierwsze zlecenia i uczysz się, co zrobić, aby zostać odnoszącym sukcesy freelancerem, na pewno zdarza Ci się popełniać błędy i zastanawiać, dlaczego projekt dostał ktoś inny. W pracy zdalnej czas poświęcony na pisanie ofert to inwestycja, dlatego możesz czuć się sfrustrowany, jeśli nie bardzo chce się ona zwracać.

Jak zdobywać zlecenia pracy zdalnej?

Jak zacząć pracę jako freelancer?

Jest kilka elementów, które mogą zaważyć na ocenie Twojej oferty i które przekonują zleceniodawców. Największą sztuką jest obudzenie zaufania do Twoich umiejętności i etyki pracy w krótkim tekście oferty. Co powinna zawierać? Sprawdzamy, jakie rzeczy dadzą Ci ekstra punkty w oczach klienta!

 

1. Starannie przygotowana oferta

Nie masz drugiej szansy, żeby zrobić pierwsze wrażenie. Warto popracować nad ofertą i zadbać, aby przyciągała uwagę. Twój zleceniodawca na pewno otrzyma przynajmniej kilka propozycji i będzie chciał zapoznać się z nimi w miarę szybko.

Początkujący freelancerzy w ofertach często popadają w skrajności. Część skraca oferty do niezbędnego minimum („Zrobię to w tydzień”), aby nie wystawiać cierpliwości zleceniodawcy na próbę. To dobry trop, ale bez przesady: oferta ma przekonać, aby klient wybrał właśnie Ciebie, dlatego kilka słów o Twoim doświadczeniu i kompetencjach działają na plus.

Jak zdobywać zlecenia pracy zdalnej?

Jak zacząć pracę jako freelancer? Oferty

Druga skrajność to pisanie całych wypracowań o sobie. Tymczasem skuteczna oferta nie musi opisywać całości Twoich doświadczeń zawodowych, nawet jeśli jesteś z nich bardzo dumny – zamiast tego zaproponuj referencje. W samej ofercie skup się raczej na tych doświadczeniach i umiejętnościach, które ściśle odpowiadają potrzebom klienta.

Merytoryczna zawartość oferty to pierwszy komunikat, jaki wysyłasz. Drugi, trochę bardziej ukryty, dotyczy Twojego profesjonalizmu.
Lista grzeszków początkujących freelancerów jest długa:

  • niepoważny, dziecinny adres mailowy – aliasy typu buziaczek03 nie wyglądają poważnie i sugerują, że pracą zdalną zajmujesz się dorywczo albo niezbyt biegle poruszasz się po sieci. To nie budzi zaufania.
  • zdjęcia profilowe rodem z FB – nie łącz wizerunku prywatnego z profesjonalnym. Fajnie, jeśli lubisz surfing i jesteś w tym dobry, ale twoje zdjęcie z deską w serwisie pracy zdalnej nie wskazuje na to, że jesteś profesjonalnym programistą, grafikiem lub copywriterem (no chyba, że specjalizujesz się w sportach wodnych).
  • błędy ortograficzne, stylistyczne, interpunkcyjne – są niedopuszczalne zwłaszcza wśród copywriterów. Niechlujnie napisana wiadomość to znak, że do swoich obowiązków jako freelancer podchodzisz równie swobodnie albo… że nie znasz takich narzędzi, jak wtyczki do poprawiania pisowni.
  • niedziałające linki w stopce maila – programy pocztowe robią różne psikusy, ale jeśli decydujesz się na stopkę z grafikami, upewnij się, że wyświetlają się dobrze (zwłaszcza, jeśli działasz w IT). Kiedy w stopce linkujesz do strony domowej lub portfolio, sprawdź dwa razy, czy strona wyświetla się prawidłowo. Możesz nie mieć szansy, żeby skłonić klienta do kolejnej wizyty.

 

2. Sprawna komunikacja

Trudno jest przecenić wartość regularnej komunikacji w pracy zdalnej, gdzie wiele kwestii opiera się na zaufaniu i profesjonalizmie. Kiedy negocjujecie warunki współpracy, a Ty nie odpisujesz kilka dni, zleceniodawca może uznać, że tak samo będzie wyglądała realizacja zlecenia. Nie jest to zbyt zachęcająca perspektywa.

Jeśli odpisywanie na maile w trakcie pracy nad innym zleceniem rozprasza Cię i wybija z rytmu, wyznacz sobie np. godzinę w ciągu dnia, kiedy odpowiadasz na wiadomości, ale bądź w tym konsekwentny.
Regularne odpisywanie na maile na etapie negocjacji buduje Twój wizerunek jako profesjonalisty i budzi zaufanie.

Jak zdobywać zlecenia pracy zdalnej?

Jak zacząć pracę jako freelancer? Komunikacja

Z kolei kiedy rozpoczniesz pracę nad samym zleceniem, koniecznie poinformuj zleceniodawcę, jaki masz system pracy i raportowania postępów. Jeśli ustalicie, że np. raz na tydzień wysyłasz raport lub pokazujesz próbkę pracy, oszczędzisz sobie kilkunastu maili tygodniowo z pytaniem „i jak idzie?”.

 

3. Sposób rozliczenia freelancera

Początkujący freelancerzy nie zawsze wiedzą, jakie mają możliwości rozliczenia i z jakimi obowiązkami podatkowymi dla obu stron się one łączą.
Najpopularniejsze są dwa sposoby:

  • umowa o dzieło – podstawowy sposób rozliczania pojedynczych prac z osobami fizycznymi. Wymaga minimum formalności ze strony zleceniodawcy, a freelancer odprowadza tylko zaliczkę na podatek dochodowy.
  • faktura VAT – sposób rozliczenia z freelancerami, którzy prowadzą firmę. Preferowany przez firmy, które są VATowcami, ponieważ sprawia, że praca freelancera jest tańsza (wydatki związane z zamówieniem firma odlicza od podatku).

Dla Twojego klienta prawdopodobnie najwygodniejsza i finansowo najbardziej korzystna będzie właśnie faktura. W zleceniach często spotkasz się z adnotacją, że preferowana forma rozliczenia to B2B lub fvat.

Jak zdobywać zlecenia pracy zdalnej?

Jak zacząć pracę jako freelancer? Rozliczenia

Do niedawna aby wystawić fakturę trzeba było prowadzić własną działalność gospodarczą. Obecnie freelancer, który chce wystawić fakturę, może skorzystać z trzech rozwiązań:

  • Useme.com – serwis zawiąże z Tobą umowę o dzieło, a klientowi wystawi fakturę VAT. Useme dopilnuje również wszystkich formalności związanych z rozliczeniem podatków tak, abyś mógł skoncentrować się na pracy. Na koniec roku dostaniesz PIT 11 za umowy rozliczone w Useme. Jeśli nie wypełniasz samodzielnie zeznania podatkowego (PIT 36), nie musisz robić nic więcej.
  • Działalność nierejestrowana – umożliwia wystawianie faktur do wartości ok. 700 zł. Po przekroczeniu tego progu w ciągu 7 dni musisz założyć działalność. Wymaga prowadzenia uproszczonej rachunkowości i samodzielnego rozliczania podatków.
  • Inkubatory przedsiębiorczości – za stałą miesięczną opłatą zyskujesz możliwość wystawiania faktur oraz podstawowe narzędzia do prowadzenia firmy. Nie wszystkie inkubatory nastawione są na pracę zdalną.

Każde z tych rozwiązań ma swoje plusy. Jeśli nie planujesz zakładania innowacyjnego start-upu lub firmy produkcyjnej (gdzie potrzebujesz dostępu np. do zaplecza technologicznego czy kontaktu z mentorem), ale poważnie myślisz o tym, aby zostać freelancerem, najwygodniejsze będzie dla ciebie Useme.

 

4. Referencje freelancera

Polecenia i opinie od poprzednich klientów stanowią dobre uzupełnienie portfolio, dlatego warto się o nie starać i na zakończenie współpracy poprosić klienta o krótkie podsumowanie. Taki testimonial, poparty obowiązkowo nazwą firmy, która korzystała z Twoich usług, to mocny argument przemawiający na Twoją korzyść.

Jak zdobywać zlecenia pracy zdalnej?

Jak zacząć pracę jako freelancer? Polecenia

Nieco mniej skuteczne, ale wciąż wartościowe, jest potwierdzenie kompetencji lub opinia na LinkedIn, portalu dla profesjonalistów. Możesz wykorzystać swój profil również jeśli poświadcza on kompetencje i umiejętności zdobyte w czasie pracy na etacie.

 

5. Kompetencje miękkie w pracy zdalnej

Kompetencje społeczne, umiejętności komunikacyjne i organizacyjne, wreszcie twój charakter to często niedoceniane elementy. Mają one jednak duże znaczenie, kiedy zgłaszasz się do prac, które wymagają nie tylko technicznego know-how i potwierdzonych umiejętności praktycznych.

Jak zdobywać zlecenia pracy zdalnej?

Jak zacząć pracę jako freelancer? Kompetencje miękkie

Wspomnij o swoich kompetencjach miękkich, kiedy zgłaszasz się do takich prac, jak:

  • wirtualna asystentura
  • prowadzenie profili w mediach społecznościowych
  • moderacja stron www
  • zarządzanie projektami

 

Jak zostać freelancerem – 5 rzeczy, które przekonają klienta do Twojej oferty

Początkujący freelancerzy często mają problem z tym, jak skłonić klienta do skorzystania z propozycji współpracy.
Powszechnie pokutuje stereotyp, że na decyzję zleceniodawców wpływa tylko cena usługi, ale prawda jest trochę bardziej złożona. To, czy cena za usługę zostanie odebrana jako wysoka lub niska, jest związane również z tym, co znajduje się w ofercie i jaki jest stosunek jakości do ceny.

Aby twoja propozycja zwracała uwagę i przebijała się do świadomości zleceniodawców, zwróć uwagę na:

  • jakość usługi – na ile twoje kompetencje odpowiadają potrzebom klienta
  • jakość obsługi – dbaj o sprawny kontakt i kulturę osobistą
  • sposób rozliczenia – pośrednio ma on wpływ na to, jaka będzie końcowa wartość twojej usługi
  • potwierdzenia od innych klientów – przekonają nieprzekonanych i potwierdzą twoje umiejętności
  • akcentowanie kompetencji miękkich – mają znaczenie zwłaszcza przy pracach wymagających kontaktu z innymi ludźmi lub pracach w zespole

A co dla Ciebie jest najtrudniejsze w składaniu ofert? Napisz nam o tym w komentarzu!