Pamiętajcie, że dobre portfolio pomoże Wam w zdobywaniu zleceń. Dlatego dziś przedstawiamy drugą część poradnika, jak tworzyć świetne portfolio!

 

Jak tworzyć portfolio cz.2

Jak tworzyć portfolio cz.2

 

6. Zbierz rekomendacje

 

Jedną z rzeczy, która wyśmienicie działa na decyzje zakupowe klientów w sklepach internetowych są dowody społeczne. Z pewnością nie raz widziałeś pod opisem produktu gwiazdki oraz opinie klientów. Niezdecydowany klient, który widzi takie oceny myśli sobie, że jeśli ktoś inny skorzystał to faktycznie produkt musi być dobry. Taki dowód społeczny utwierdza klienta w słuszności wyboru. Tego typu recenzje możesz śmiało przenieść do swojego portfolio. Wystarczy po zakończonej współpracy wysłać do klienta maila z prośbą o rekomendację i napisaniem krótkiej opinii o tym, jak przebiegała współpraca z Tobą.

 

7. Wyznacz cel portfolio

 

Chęć posiadania własnego portfolio można opisać trzema kategoriami. Są to poszukiwanie pracy, poszukiwania nowych klientów lub po prostu pochwalenie się swoimi projektami. Dlatego wybierz w jakim celu budujesz swoje portfolio i dostosuj je do swojego odbiorcy. Jeśli Twoim celem jest znalezienie pracy musisz opisać swoje umiejętności. To właśnie one będą interesować Twoich przyszłych pracodawców. W tym wypadku Twoje portfolio powinno mieć nieco poważniejszy ton oraz styl pisania.

 

Jeśli natomiast szukasz klientów, pokaż przede wszystkim studium przypadku czyli jak pomogłeś osiągnąć klientowi sukces. Jeśli nie szukasz pracy i nie narzekasz na brak klientów ale chcesz pokazać swoje prace światu, to forma oraz wygląd Twojego portfolio może być dowolna. Możesz sobie pozwolić na nieco luźniejsze teksty w opisach.
Mimo szybkich łącz internetowych ludzie nadal bardzo często używają kopii drukowanych. Zwłaszcza jeśli trafisz na bardziej tradycyjnego pracodawcę. Zatem bardzo dobrze jeśli umożliwisz pobranie Twojego portfolio również w formie pdf.

 

8. Pokaż zdjęcie

 

Ludzie ufają markom (i ludziom), kiedy zobaczyć ich twarz. Widząc portfolio gdzie ukazane jest zdjęcie autora od razu nabieramy większego zaufania. Już na etapie przeglądania portfolio klient może popatrzeć Ci w oczy i zobaczyć, że za projektem stoi prawdziwa osoba, a nie wirtualny opis. Zdjęcie nie musi być sztywne w odświętnym garniturze z krawatem. Jeśli pracujecie w zespole pokaż na zdjęciu cały zespół razem lub każdego z osobna. Zobacz na przykładzie tego portfolio jak świetnie można stworzyć niebanalne zdjęcie profilowe.

 

9. Format wideo

 

Marketing wideo staje się co raz popularniejszy. Dlaczego więc nie wykorzystać formatu wideo w zaprezentowaniu Twoich prac ? Stwórz krótki filmik gdzie pokazujesz swoje najlepsze projekty. Gdy do tego dodasz słowny komentarz lektora o tym co i jak było zrobione to stworzysz niebanalną formę prezentacji. Dodatkowo dzięki takiemu wideo dotrzesz do klientów na stronach typu YouTube czy Vimeo.

 

10. Dostosuj stronę do urządzeń mobilnych

 

Nie wiem czy w dzisiejszych czasach nadal jest sens o tym mówić ale chyba tak, skoro nadal można spotkać strony, które źle wyglądają na mniejszych ekranach. Pamiętaj, żeby Twoje prace można było wygodnie oglądać również na telefonie. Zadbaj o to, żeby po kliknięciu na zdjęcie otworzyło się ono w większym rozmiarze. Pamiętaj, żeby umieścić krzyżyk zamykania. Często na smartfonach po otwarciu zdjęcia w portfolio nie można go zamknąć. Nie pozwól na to, bo wtedy Twój potencjalny klient na pewno szybko wyłączy Twoją stronę. Z myślą o przeglądaniu mobilnym dopasuj rozmiar zdjęć oraz ich wagę. Kompresuj obrazy przed wrzuceniem na serwer oraz dobierz ich odpowiedni rozmiar.

 

11. Wybierz platformę

 

Miejsc i sposobów na publikowanie portfolio jest naprawdę niezliczona ilość. Behance dla grafików, Sketchfab dla projektantów grafiki trójwymiarowej oraz 500px dla fotografów to jedne z najpopularniejszych platform online gdzie w parę chwil możesz zaprezentować swoje prace. Minusem jest tutaj fakt, że jesteś uzależniony od zewnętrznej platformy i znajdujesz się w gąszczu konkurencyjnych ofert. O wiele lepszym pomysłem jest uniezależnienie się i zbudowanie swojego własnego portfolio na własnym serwerze.

 

Tego typu strona wygląda o wiele profesjonalnej w oczach klientów. O tym jak zbudować swoje portfolio oparte o platformę WordPress opowiem Ci w moim w kursie wideo „WordPress portfolio dla grafika i fotografa”. Przez cały proces budowy strony przebrniesz od podstaw więc nie musisz znać się na budowaniu stron.