Wiele osób działających na własny rachunek ma problem z wycenianiem swojej pracy. Wbrew pozorom nie mówimy tu jedynie o początkujących freelancerach. Również ci zaawansowani często głowią się nad tym, w jaki sposób wycenić zlecenie, by z jednej strony zarobić satysfakcjonującą kwotę, a z drugiej nie odstraszyć klienta. Mamy na to sposób! Zobacz 4 pytania, na które powinieneś sobie odpowiedzieć, zanim podasz stawkę za swoją pracę.

Jak wycenić teksty?

Ile kosztuje praca copywritera: jak zostać freelanceem

Jaką formę rozliczenia wybierasz?

Najpopularniejszą formą, którą wykorzystują copywriterzy do rozliczania się, jest stawka za 1000 znaków ze spacją (zzs). Czasami zdarzają się również stawki za znaki bez spacji, ale zdecydowanie częściej stosuje się tę pierwszą formę. W ten sposób bardzo łatwo wycenić np. napisanie długiego artykułu na blog firmowy.
Popularna, choć nieco trudniejszą do zweryfikowania przez klienta, jest również stawka godzinowa. Ten rodzaj rozliczenia sprawdza się np. przy projektach, w których napiszesz co prawda niewiele znaków, ale takich, nad którymi będziesz musiał się nagłowić. Rozliczenie za liczbę znaków w tym wypadku będzie dla Ciebie zupełnie nieopłacalne.

 

Ile czasu musisz przeznaczyć na pisanie?

Przeliczenie na godziny pracy możesz wykorzystać również wtedy, gdy chcesz rozliczać się za liczbę znaków, ale nie wiesz, jaką kwotę za 1000 zzs podać.
Powiedzmy, że masz do napisania tekst na 6000 zzs. Najpierw zastanów się, ile chciałbyś zarabiać za godzinę swojej pracy. Możesz np. przeliczyć, ile netto za godzinę pracy zarabiałeś na etacie i doliczyć do tego dodatkowe opłaty, jakie generuje freelancing (np. podatki). Następnie zastanów się, ile czasu zajmie Ci napisanie takiego tekstu i wykonaj proste równanie:

(liczba godzin × stawka godzinowa) ÷ liczba znaków = Twoja stawka za 1000 zzs

 

Jakie prace dodatkowe będziesz musiał wykonać?

Copywriting to nie tylko pisanie. Często nawet więcej czasu niż na samo pisanie poświęcamy na przygotowywanie się i research – szczególnie w przypadku bardziej skomplikowanych tekstów, wymagających podania rzetelnych źródeł.
A co z przygotowywaniem krótkich sloganów, które składają się dosłownie z kilku słów? Doświadczeni copywriterzy przygotowanie tak krótkiego materiału wyceniają na kilkaset złotych. No właśnie… w tym przypadku sam proces pisania nie ma większego znaczenia w kontekście wyceny. Tu najwięcej czasu zajmuje po prostu myślenie, szukanie inspiracji i weryfikowanie, czy ktoś już wcześniej nie wpadł na ten sam pomysł. Przygotowywanie dobrych, chwytliwych sloganów reklamowych czy firmowych claimów to wbrew pozorom jedno z najbardziej wymagających zadań copywritera.

 

Jakie jest Twoje doświadczenie?

To dość oczywiste – zupełnie inaczej swoje usługi wyceni copywriter, który pisze od 10 lat, a inaczej ten, który w branży stawia pierwsze kroki. Inne stawki poda też specjalista, który prowadzi własną działalność gospodarczą i to właśnie z niej się utrzymuje, a inne ktoś, kto pracuje na etacie, a copywriting jest jedynie formą dodatkowego zarobku. Taki podział jest zupełnie naturalny i normalny – na szczęście na rynku znajdzie się miejsce dla wszystkich.

Na koniec jeszcze jedna rada. Nawet jeśli nawiązałeś współpracę ze stałymi klientami, którzy co miesiąc dostarczają Ci zlecenia, nie oznacza to, że stawka raz ustalona musi obowiązywać już zawsze. Nie bój się co jakiś czas podbijać i negocjować podanych na początku stawek. W końcu z biegiem czasu Twoje umiejętności będą się rozwijać!