Logo jest prawdziwą wizytówką każdej firmy – nie dziwi więc, że każdy chce, by było ono jak najlepsze! Podejmując się stworzenia identyfikacji wizualnej musisz liczyć się z tym, że klient może oczekiwać od Ciebie kilku różnych pomysłów i tur poprawek.

Ile projektów logo zaprezentować, aby zadowolić klienta? Chociaż wielu grafików kieruje się pewnym niepisanym standardem, nie ma na to pytanie jednej dobrej odpowiedzi. Zacznijmy od pytania, które pojawia się w głowach większości początkujących projektantów: „To jedno nie wystarczy?”

Ile logo przygotować dla klienta

Ile propozycji logo przygotować dla klienta?

 

Kiedy przygotować tylko jeden projekt logo?

Przygotowanie tylko jednego projektu logo jest dość ryzykowne. Niektórzy graficy proponują takie rozwiązanie, ale są to zazwyczaj osoby o sporym autorytecie i wieloletnim doświadczeniu w branży.

Takie podejście ma pewne zalety – pokazuje klientowi, że jest się w 100% pewnym swojej wizji i umiejętności. Pokazanie tylko jednego projektu pozwala też na lepszą analizę jego słabych i mocnych stron, a w efekcie uzyskanie lepszego feedbacku, zamiast rozpraszanie się kilkoma wersjami.

Jednak nawet pomimo najlepszego briefu i doskonałych umiejętności… coś zwyczajnie może się nie spodobać. Pełne zawodu „Nie tak to sobie wyobrażałem” usłyszane od klienta to prawdziwy koszmar każdego projektanta. Można go uniknąć!

 

Kilka projektów logo – czym się kierować?

Większość grafików zaczyna prace nad projektowaniem logo od licznych szkiców, często takich na tradycyjnym papierze. Są to mało estetyczne, szybkie rysunki – nie chodzi w nich bowiem o wygląd, a same pomysły.

Mogłoby się wydawać, że im więcej opcji, tym lepiej. Może by tak pokazać klientowi wszystkie swoje pomysły? To ogromny błąd!

Ile projektów logo zrobić dla klienta?

Ile projektów logo powinien przygotować grafik?

Zbyt duży wybór sprawia, że ludzie czują się zagubieni. Nie potrafiąc w łatwy sposób porównać wszystkich dostępnych opcji ze sobą, czasem wolą nie wybrać żadnej. Aby uniknąć przytłoczenia swojego zleceniodawcy, zdecydowanie nie pokazuj mu wszystkich swoich początkowych idei.

Jeśli koniecznie chcesz zaprezentować swoją kreatywność i pomysłowość, pięć różnych projektów powinno być absolutnie maksymalną ilością. Pamiętaj – tu liczy się jakość!

Kilka projektów logo: zawęź opcje

Po wykonaniu początkowych szkiców spójrz krytycznie na nie wszystkie i odpowiedz sobie na następujące pytania:

  • czy to logo jasno pokazuje, co sprzedaje albo czym zajmuje się mój klient? Czy podkreśla indywidualny charakter działalności?
  • czy projekt będzie dobrze wyglądać nawet w pomniejszeniu, na ulotce czy grawerze długopisu? Podobnie – jak prezentowałby się na wielkim szyldzie?
  • czy ten znak w formie wektorowej dalej będzie wyglądał estetycznie?

Ze wszystkich projektów wybierz trzy, które najwyżej zapunktowały. Zawężenie opcji bywa trudne, szczególnie jeśli masz masę pomysłów, które bardzo Ci się podobają… ale to znakomity moment na odsianie dobrych projektów od tych najlepszych.

Przy przenoszeniu szkiców na wersję cyfrową nie skupiaj się nie szczegółach czy wyborze typografii – na to przyjdzie czas później. Chodzi jedynie o zamianę początkowych idei w coś bardziej estetycznego, co można pokazać zleceniodawcy.

Pokaż trzy, dopracuj jeden

Pokaż zleceniodawcy trzy początkowe idee, a nie trzy gotowe i dopracowane projekty. Nie ma sensu poświęcać czasu na logo, które mogłoby zostać odrzucone!

Przedstawienie klientowi trzech szkiców to najczęściej spotykany standard wśród projektantów graficznych. Pozwala on na zaprezentowanie różnych pomysłów, a jednocześnie nie przytłacza mnogością dostępnych opcji.

Ile projektów przygotować dla klienta?

Logo: ile projektów trzeba przygotować dla jednego klienta?

Porozmawiaj ze zleceniodawcą o szkicach, zanim zaczniesz pracować dalej. Feedback otrzymany na tak wczesnym etapie pozwoli Ci na skupienie całej dalszej uwagi na jednym, wybranym projekcie. Rozwiązanie ewentualnych problemów i wyklarowanie wizji w początkowej fazie projektowania oszczędzi wszystkim problemów.

Mając do wyboru trzy różne wizje, zleceniodawca powinien bezproblemowo wskazać styl, który najbardziej mu odpowiada, albo chociaż ten, który zdecydowanie odrzuca.

Rewizje, poprawki i mockupy

Nawet jeśli wstępny szkic został zaakceptowany, nie zapominaj o kolejnych rewizjach i ewentualnych poprawkach (ich ilość najlepiej sprecyzować przed rozpoczęciem współpracy).

Informuj swojego klienta o przebiegu prac i na bieżąco pytaj o feedback. Z każdą rewizją możesz dalej korzystać z magicznej trójki, prezentując po trzy różne warianty kolorystyczne, albo trzy różne propozycje fontów.

Ukończone logo zaprezentuj także na mockupie. Dzięki takiej prezentacji Twój jeden, ostateczny projekt, zostanie odebrany o wiele bardziej profesjonalnie.