Bez względu na to, czy projektujesz stronę internetową, aplikację, plakat teatralny lub logo, chcesz, żeby osoby oglądające twój projekt, w pierwszej chwili zobaczyły określone elementy.

 

Hierarchia i kontrast w projektowaniu graficznym

Hierarchia i kontrast w projektowaniu graficznym

 

Na przykład najpierw widzimy w gazecie tytuł artykułu, a dopiero później wstęp i nagłówki, a na końcu podpisy i numery stron. Na tym właśnie polega hierarchia wizualna.

 

 

Po co stosuje się hierarchię informacji?

Dzięki hierarchii można uporządkować projekt oraz nadać każdemu z elementów stopień ważności. To sprawia, że wiemy, na co powinniśmy spojrzeć w pierwszej kolejności. Nadawanie właściwej hierarchii elementom w projekcie jest najważniejszą umiejętnością. Umożliwia skupienie uwagi użytkownika we właściwych punktach oraz sugeruje kierunek, w jakim powinien biec jego wzrok.

 

 

W jaki sposób budować hierarchię informacji?

Na hierarchię informacji ma wpływ kilka zmiennych, ale najważniejsze jest nadawanie kontrastu elementom. Kontrasty to rozróżnienie poszczególnych elementów względem siebie. Nie jest to tylko kontrast kolorystyczny. W jaki sposób nadawać kontrasty?

 

Po pierwsze-położenie

W pierwszej kolejności zwróćmy uwagę na pozycję obiektow. Jeżeli ułożysz obiekty od góry do dołu, to tak właśnie będzie przebiegał wzrok oglądającej projekt osoby. Bardzo duży wpływ na to, jak skanuje obraz ludzki wzrok, mają wzory. Najwięcej uwagi skupiamy na liniach tekstów, które znajdują się najwyżej oraz pierwszych słowach w wersach poniżej.

Po drugie- skala

Rozmiar elementów też jest bardzo ważny. Gdy wyróżnimy jeden z obiektów skalą, to można mieć wrażenie, że jest od ważniejszy od innych. Automatycznie nasz wzrok będzie się kierował w jego kierunku. Wszystko opiera się na kontraście. Oznacza to, że taki sam efekt uzyskamy, gdy zmniejszymy w bardzo dużym stopniu jakiś element. Wtedy to on będzie koncentrował na sobie całą uwagę.

Po trzecie-kolory

Gdy mamy trzy czarne obiekty oraz jeden czerwony, to właśnie ten w innym kolorze zwróci naszą uwagę. To tylko przykład. A co jeżeli bardzo wiele obiektów w naszym projekcie jest kolorowych? Elementami składowymi barwy w projektowaniu jest jasność oraz nasycenie. Gdy barwy są stonowane, to dodanie obiektu w intensywnym kolorze go wyróżni. Natomiast przy ciemnych kompozycjach, skupimy uwagę na jasnych elementach. I na odwrót.

 

 

Jeszcze jedna ważna rzecz

Przestrzeń, przez którą będzie otoczony najważniejszy obiekt, spowoduje, że skupi on na sobie uwagę użytkowników. Tak samo jest, jeżeli do minimalistycznej kompozycji dodasz obiekt o bardzo nieregularnym kształcie. Kontrastem można się dowolnie bawić. Czasami daje to naprawdę zaskakujące efekty.