Kiedy pracujesz zdalnie i tworzysz treść na stronę www, opis produktu lub wpis na blog firmowy, twoje zadanie to coś więcej niż napisanie „wypełniacza”. Każdy tekst copywriterski publikowany w sieci w pewnym sensie jest także tekstem SEO. Oznacza to, że prócz kreowania wizerunku czy informowania, ma także wpływać na pozycję strony w wynikach wyszukiwania Google.
Na ogół możesz liczyć na to, że twój zleceniodawca dostarczy ci listę słów kluczowych, które powinny znaleźć się w materiale. Sztuką jest jednak napisać tekst SEO tak, aby nie popełnić błędu – i tu zleceniodawca liczy na twoją wiedzę.
Copywriting SEO – jakich błędów unikać?
Kiedy tworzysz tekst dla klienta, skupiasz się głównie na jego strukturze i treści. Chcesz napisać coś, co będzie informacyjne, użyteczne dla odbiorców i „odpowiednie”, ale także utrzymane w tone of voice firmy, komunikujące jej wartości i kształtujące wizerunek. Do tego musisz zadbać o formę, która będzie przyjazna dla czytelnika i oczywiście odpowiednią długość.
A co ze słowami kluczowymi? Wiadomo, że muszą się znaleźć w tekście, ale jakie i ile? Na tym polu najłatwiej o błędy i pomyłki.
1. Pomijanie researchu
Strategia „napiszę wstęp, a potem samo pójdzie” to nie jest coś, do czego dążysz. Jeśli chcesz zostać profesjonalnym copywriterem, pracę nad tekstem zacznij od porządnego researchu.
Rozpocznij od wyboru głównych słów kluczowych, a następnie sprawdź, jak inni autorzy ujmowali wyznaczony przez nie temat. Co nowego możesz powiedzieć czytelnikowi? Jak możesz napisać o swoim temacie tak, aby nie kopiować poprzedników?
Jeśli nie dostałeś listy słów „długiego ogona”, kolejny krok to sprawdzenie w narzędziach dla SEO, jakie wyrażenia dopełniające powinny znaleźć się w contencie.
2. Za dużo słów kluczowych
Tak, wiemy: „long tail” kusi i chciałoby się wrzucić do tekstu maksymalnie dużo słów kluczowych, w każdej możliwej konfiguracji. Nie zawsze jest to jednak najlepsza strategia. Uważa się, że maksymalna ilość słów kluczowych na podstronie waha się od 3 do 10. Dlaczego nie zawsze ilość jest ważna?
Im więcej słów kluczowych, tym mniejsza ich waga, „znaczenie”. Kiedy optymalizujesz tekst pod 4 frazy, każda z nich ma większą wagę niż kiedy optymalizujesz tekst pod zestaw 10 słów kluczowych.
Pamiętaj, że jeśli roboty Googla wychwycą, że strona jest sztucznie przeładowana słowami kluczowymi, wtedy zamiast podnieść ją w wynikach wyszukiwania, spadnie w rankingu.
3. Niewłaściwe słowa kluczowe
Jeśli tworzysz teksty na blog firmowy komisu samochodów używanych z Opola, ale piszesz głównie o nowościach motoryzacyjnych, możesz zupełnie niechcący… przyciągnąć do siebie niewłaściwych odbiorców. Efekt? Czytelnik wejdzie na twoją stronę, zorientuje się, że nie tego szukał i natychmiast opuści witrynę, a ty zostaniesz z wysokim współczynnikiem odrzuceń.
Wybieraj słowa i tematy, które będą faktycznie powiązane z działalnością firmy. Jeśli decydujesz się na frazy, które mają uzupełnić teksty, koncentruj się na tych, które mogą zainteresować przyszłych klientów. W naszym przykładzie zamiast nowinek motoryzacyjnych warto podpowiadać, jak dbać o używany samochód, na co zwrócić uwagę przy kupnie auta z komisu itp.
4. Słowa kluczowe bez związku z treścią strony
To dla copywritera wielka pokusa: klient zostawia ci wolną rękę do pisania tekstów na blog. Szukasz zatem tematów, które pokrywają się z branżą, w jakiej działa firma, ale również są ciekawe dla ciebie. Przede wszystkim dla ciebie.
Jeśli prowadzisz blog firmy produkującej dachówki, artykuły o dekoracji wnętrz to nie jest twój kierunek. Firma IT oczekuje tekstów branżowych, nie recenzji gier lub sprzętu dla graczy. Promowanie tego, czego na stronie nie ma i czym firma się nie zajmuje, nie ma żadnego sensu.
5. Długie, niegramatyczne frazy
Jako copywriter możesz bardzo surowo oceniać poziom polszczyzny przeciętnego użytkownika sieci. Nie zakładaj jednak, że internauci popełniają błędy gramatyczne w prostych frazach, które wyszukują w Google.
Zaufaj tu swoim nawykom i intuicji – w przytłaczającej większości wypadków się nie pomylisz. W Google będziesz raczej szukać „bar wegański Sopot” niż „wegański bar” lub „wegański bar w Sopocie z daniami bezglutenowymi z ciecierzycy”.
Copywriting SEO – jak pisać skuteczne teksty pozycjonujące?
Nie tylko początkujący copywriterzy zastanawiają się, jak pisać skuteczne teksty pozycjonujące. Stworzenie dobrze zoptymalizowanej treści pod SEO bywa wyzwaniem również dla bardziej doświadczonych freelancerów.
Podstawą zawsze będzie merytoryczny, interesujący tekst, który przynosi odpowiedzi na pytania czytelnika i zawiera przydatne informacje. Aby spodobał się również robotom Google, warto zadbać o odpowiednią – co nie zawsze znaczy „dużą” – ilość słów kluczowych. Nie bez znaczenia jest sam dobór słów oraz długość fraz, jakie zamieszczasz w tekście.
To jednak nie wszystkie „punkty”, w których copywriter SEO może popełnić błędy. Na co jeszcze zwrócić uwagę? Zapraszamy do drugiej części tekstu już niebawem!
Copywriting SEO – jakie błędy popełniają początkujący? Część 2