Słowa są narzędziem pracy dla copywritera. Ich właściwy dobór wpływa na to, czy treść będzie efektywna i poczytna, gdyż źle dobrane słowa zmniejszają ilość konwersji.
Choć sztuki dobrego pisania nie da się pojąć w jedną noc, to w jedną godzinę możesz zrozumieć jedną z głównych sił, która wpływa na pozytywny odbiór treści – siłę konkretu.
Puste słowa w copywritingu
Jednym z największych błędów copywritera jest brak konkretów w tekście. Jest to jedna z bardziej irytujących cech, która zniechęca klienta do podjęcia zakupu. Autorzy tekstów nagminnie używają słów, które nie mają wartości dla treści.
Przykład? Na pewno nieraz spotkałeś się z wyrażeniem „Oferujemy Państwu najlepszą jakość…”. Zastanawiałeś się kiedyś, co to właściwie znaczy? Jaką to ma dla Ciebie wartość? Wierzysz w to, że ta firma oferuje najlepszą jakość na całym świecie i kończysz swoje poszukiwania, bo skoro u nich jest najlepiej, to po co szukać gdzieś indziej? Jest to tak „przetarte” wyrażenie, że na nikim nie robi już wrażenia, a mimo wszystko, gdy wpiszesz w Google tę frazę, dostaniesz aż … 12 900 000 wyników wyszukiwania.
Takich „brzydkich” dla poziomu Twojej treści wyrażeń czy słów jest mnóstwo. Marketingowcy nazywają je przeróżnymi terminami, m.in.: zapychacze, lanie wody, klisze czy wypełniacze. Niezależnie od tego, jak je będziemy określać, zasada jest prosta – w 99% przypadków puste słowa w copywritingu psują poziom treści i zmniejszają jej efektywność.
Jak sprawdzić, czy Twoja treść jest wartościowa?
Jeśli dopiero zaczynasz przygodę z copywritingiem, to dobrą praktyką będzie zadawanie sobie pytania po każdym zdaniu – „Czy to zdanie wnosi wartość do mojego tekstu?”. Jeśli odpowiedź jest twierdząca, to super, gdyż udało Ci się stworzyć wypowiedź, które będzie wartościowa dla Twojego klienta.
Jednak, jeśli nie jesteś pewien, czy na pewno zaprojektowałeś poprawnie treść, to spróbuj sobie ją wyobrazić. Konkretne zdania będą budować obraz w Twojej głowie.
np. Zdanie pozbawione konkretów: „Nasza firma oferuje najwyższą jakość foteli biurowych w atrakcyjnej cenie”.
Zdanie konkretne: „Oferujemy Ci ergonomiczne krzesła biurowe, dzięki którym pozbędziesz się uciążliwych bólów pleców i zyskasz nawet do 50 zł, gdyż ich cena jest niższa o 20% od średniej ceny rynkowej.”
Jakich wyrażeń i słów unikać w tekstach?
Przejdźmy do konkretów – u dołu znajdziesz małą ściągawkę, która uczyni Twoje teksty konkretniejszymi.
• Niska cena/ Atrakcyjna cena/ Najtańszy
Zamiast pisać o niskiej cenie, spróbuj pokazać klientom, ile mogą zaoszczędzić, jeśli wybiorą Twój produkt.
np. „Nasza usługa pozwoli Ci zaoszczędzić do 40 zł miesięcznie!”
• Wysoka jakość (towaru/ usługi) / Najwyższa jakość
Zamiast używać zwrotu wysoka jakość, przedstaw na stronie certyfikaty lub badania techniczne produktu, które potwierdzą solidność towaru.
• Wysoka jakość obsługi klienta
Ta fraza nie wnosi nic do „życia” Twojego klienta. Ponownie postaw na konkrety. Jeśli zapewniasz wysoką jakość obsługi klienta, to nie pisz pustych frazesów, tylko podaj konkretne dane.
np. „Odpowiemy na Twoje pytanie w ciągu 3 godzin”.
• Szybka wysyłka/ szybka dostawa
Często nadużywany zwrot na stronach internetowych, który w 90% przypadków nie ma nic wspólnego z rzeczywistością. Zasada ponownie jest taka sama, jeśli oferujesz szybką wysyłkę, posłuż się konkretem. Zrobi on znacznie większe wrażenie na Twoim kliencie.
np. „Wyślemy do Ciebie towar w ciągu 8 h!”
• Gwarancja 100% satysfakcji
Czy jesteś przekonany, że Twój produkt przyniesie klientom 100% satysfakcji? Jeśli nie zdecydowanie lepiej będzie porzucić ten marketingowy bełkot i podać klientowi konkretne dane statystyczne przedstawiające np. zadowolenie innych klientów.
• Innowacyjny/ Nowoczesny
Zwroty bardzo często nadużywane w branży przemysłowej. Innowacyjność bądź nowoczesność produktu wynika z jego unikalnych zastosowań czy też wyglądu. Jeśli rzeczywiście Twój produkt wyprzedza swoim wyglądem czas, to klient to zauważy. Natomiast, jeśli ma innowacyjny system operacyjny, to ponownie przedstaw dane, a nie bełkot marketingowy.
• Skuteczny
Jedno z najbardziej nielubianych przez klientów słów, które często wpływają na negatywny odbiór treści. Najczęściej nadużywany przymiotnik w branży zdrowotnej. Ile razy widziałeś reklamę dot. skutecznych tabletek na odchudzanie czy skutecznej diety? Ten przymiotnik jest już tak przetarty, że nie zwracamy na niego uwagi, a skuteczna dieta (która w Google ma niebagatelną ilość wyników wyszukiwania równą 36 mln) znaczy dla nas tyle samo, co kolejna pseudo dieta cud.
• Wieloletnie doświadczenie
Dla każdego z nas wieloletnie doświadczenie będzie znaczyć coś innego. Jedna firma napisze, że ma wieloletnie doświadczenie, mając zaledwie 7 lat stażu, a inna po 36 latach pracy. Ta fraza nie ma wartości dla Twojego klienta, dlatego posłuż się konkretną liczbą.
• Znana i renomowana marka
Wyobrażasz sobie, żeby Jeff Bezos na stronie Amazona napisał, że są znaną i renomowaną marką w Europie i na świecie? Brzmi trochę zabawnie. Nie mają potrzeby tego pisać, gdyż każdy zna firmę Amazon. Jest to kolejne pusto słowo w copywritingu, które nie robi na klientach wrażenia, a może wywołać jedynie salwę śmiechu, jeśli zostanie użyte w kontekście lokalnej firmy.
• Ekskluzywny/ luksusowy
Puste słowa w copywritingu, które są często używane przez branżę mody. Jeśli Twoje produkty luksusowe, to Twoi klienci z pewnością to zauważą.
Słowa, które psują treść – podsumowanie
Ilość niekonkretnych słów i wyrażeń, które są nagminnie używane w copywritingu jest ogromna. Ciężko byłoby wypisać je wszystkie, dlatego powyżej przedstawiłam Ci najpopularniejsze z nich.
Pamiętaj, że kluczem do dobrej treści jest uczciwe i konkretne przekazywanie informacji ważnych dla Klienta. Słowa nadużywane w sieci nie robią na klientach już wrażenia, a mogą ich tylko zirytować.