Zlecenia spod znaku „logo za 100 zł” są przedmiotem branżowych żartów wśród freelancerów, którzy zajmują się projektowaniem graficznym. Doświadczeni projektanci wiedzą, że logo to nie wszystko: znak graficzny reprezentujący nazwę firmy to ukoronowanie całej identyfikacji wizualnej marki, na którą składa się wiele innych elementów.

Księga znaku i księga indetyfikacji wizualnej

Co to jest księga znaku i identyfikacji wizualnej?

Zwracaj uwagę na klientów, którzy w zleceniu na logo zgłaszają także opracowanie innych materiałów firmowych: wizytówek, papieru firmowego, szablonu postów. Ci prawdopodobnie mają już świadomość, że logo to nie wszystko, a profesjonalny wizerunek wymaga przede wszystkim spójności. Tu właśnie w grę wchodzą księga znaku i księga identyfikacji wizualnej.

Czym jest księga znaku?

Księga znaku to dokument zawierający dokładny opis tego, jak marka powinna korzystać z logo. Księga ta zawiera projekt logo w jego poprawnych formach oraz wytyczne dotyczące poprawnego wykorzystywania znaku. Zawieramy w niej nie tylko instrukcje odpowiadające na pytanie “jak stosować logo”, ale i  jak go nie stosować oraz jakich zabiegów nie powinno się na nim wykonywać.

Księga znaku dla freelancerów

Co to jest księga znaku?

Co zawiera księga znaku?

W zależności od metodologii i funkcji, jakie ma spełniać logo, wytyczne co do jego stosowania mogą się różnić. Mimo to zdecydowana większość z nich powinna znaleźć się w niemal każdej poprawnie wykonanej księdze znaku.

  • Geneza logo
    informacje o zamierzonych funkcjach użytkowych i wizerunkowych zaprojektowanego znaku,
  • Przedstawienie loga w jego dostępnych formach:
    ◦ forma pozioma, pionowa, skrócona,
    ◦ wersja kolorowa i monochromatyczna,
    ◦ forma pełna i uproszczona (w przypadku loga, które nie jest minimalistyczne),
    ◦ wersja do umieszczenia na tle białym i czarnym.
  • Pole ochronne
    wartości marginesów, które wyznaczają to, w jakiej najbliższej odległości od loga mogą znajdować się inne elementy graficzne, aby nie zaburzyć jego odbioru.
  • Kolorystyka
    zbiór informacji o wykorzystanych w projekcie kolorach. Paletę kolorów powinno podawać się w wartościach RGB, CMYK, HEX i PANTONE.
  • Typografia
    informacje o kroju pisma wykorzystany został przy projekcie znaku, wraz z dodatkowymi danymi, takimi jak zastosowane światła międzyliterowe.
  • Skalowanie
    minimalny rozmiar loga, przy którym nie utraci ono swojej czytelności podany na ogół w milimetrach. Pamiętajmy, że różnić się on będzie dla każdej osobnej formy znaku.
  • Informacje o zabiegach zakazanych, takie jak: zakaz rozciągania loga lub jego elementów, modyfikacji jego kolorystyki czy umieszczania go na tłach innych niż wskazanych w dokumencie.

 

Co to jest księga identyfikacji wizualnej i jakie informacje zawiera?

Księga identyfikacji wizualnej różni się od księgi znaku tym, że zawiera w sobie zasady odnoszące się do tworzenia wszystkich pozostałych materiałów graficznych marki. Zasady księgi wizualnej opisują:

  • Motyw przewodni (key visual)
    Ustalenie tzw. “Key Visual”, czyli motywu przewodniego, który ukazuje podstawową formę zaprezentowania komunikatu marki w postaci wizualnej. Key Visual pełni funkcję ustalenia standardu dla pozostałych form reklamowych. Motyw przewodni jest wizualną formą przedstawienia tzw. “Claimu”, czyli sloganu marki, który w sposób możliwie zwięzły określa kierunek jej komunikacji. Przykład? Claimem marki NIKE, jest “Just do it”, NOKII – “Connecting people”.
  • Nazewnictwo
    Określenie metodologii tworzonych nazw produktów lub kolekcji.
  • Typografia
    Kroje pism, proporcje wielkości nagłówków do akapitów, przestrzenie międzywierszowe, rodzaje wypunktowań, wyróżnienia tekstu itp.
  • Kolorystyka
    Określenie, jakie barwy mogą być wykorzystywane w projektach.
  • Kompozycja
    Zasady tworzenia form graficznych różnego rodzaju, zawierające takie informacje, jak: układy treści, ilość procentowa treści na całościową kompozycję czy przestrzeń (oddech) wokół stosowanych elementów graficznych czy zdjęć.
  • Proporcje
    Wykaz proporcji między rozmiarami i przestrzeniami dzielącymi poszczególne elementy — zarówno tekstowe, jak i graficzne.
  • Kształty geometryczne
    Lista kształtów geometrycznych i obłości krawędzi projektowanych elementów, takich jak bloki graficzne, przyciski czy elementy ozdobne.
  • Styl graficzny elementów zdobniczych
    Określenie stylu, różnego rodzaju grafik, występujących w projektach informacyjnych, użytkowych i reklamowych.
  • Ikonografia
    Listę indywidualnych ikon wykorzystywanych przez markę, określenie ich stylu i proporcji w celu ustalenia zasad tworzenie nowych.

 

Księga identyfikacji wizualnej a spójny wizerunek marki

Księga identyfikacji wizualnej opisuje zasady tworzenia wszelkich materiałów graficznych firmy, z jakimi może mieć styczność się jej klient. Jej celem jest pomóc przedsiębiorcy osiągnięcie spójnego wizerunku firmy w każdym medium. Dzięki temu rozwiązaniu klient może zlecić wykonanie potrzebnych materiałów dowolnemu grafikowi, który kierując się założeniami księgi identyfikacji wizualnej przygotuje projekty wpisujące się w estetykę marki.

Co to jest księga identyfikacji wizualnej?

Jak zaprojektować księgę identyfikacji wizualnej?

Co zawiera księga identyfikacji wizualnej

W księdze identyfikacji wizualnej powinny znaleźć się informacje na temat materiałów, reklamowych i wizerunkowych, jakich w toku swojej działalności może potrzebować firma. Do najpopularniejszych należą:

  • Stopka maila i papier firmowy
    Ułatwią zachowanie spójności korespondencji firmowej
  • Akcydensy
    formy wizerunkowe, takie jak: wizytówki, teczki, dokumenty ofertowe czy koperty.
  • Materiały reklamowe
    Plakaty, ulotki, katalogi
  • Materiały na media społecznościowe
    Szablony postów, ramki do zdjęć, miniatury, tła na kanały w mediach społecznościowych zarówno marki, jak i jej przedstawicieli
  • Opakowania
    Przydadzą się zarówno na produkty marki, jak i opakowania wysyłek w przypadku sklepów, aż po prezenty firmowe
  • Gadżety firmowe
    Ich rodzaje mogą być bardzo różne, dlatego uwzględnij przede wszystkim, jak logo i elementy identyfikacji wizualnej powinny wyglądać np. na obłych powierzchniach kubków czy długopisów. Ze względu na wielość materiałów firmowych w księdze identyfikacji możesz zawrzeć wskazówki co do preferowanych gadżetów – firma tworząca produkty ekologiczne może np. korzystać z produktów recyklowalnych zgodnych z zero waste
  • Oznaczenia samochodów
    Zestandaryzowany sposób oklejania aut firmowych
  • Wizerunek oddziałów firmy
    Zawierają wytyczne dotyczące wystroju wnętrza oddziałów firmy – doboru mebli, kolorystyki
  • Ubiór pracowników
  • Inne formy graficzne
    Projekty standów i identyfikatorów, jeśli firma bierze udział w targach i prezentacjach

 

Elementy, które mogą znaleźć się w księdze identyfikacji klienta zależne są od sposobu i strategii działania jego firmy.

 

Księga identyfikacji wizualnej a księga znaku: objętość

Księga znaku jest ułamkiem tego, co może określić księga identyfikacji firmy. Zaprojektowanie wytycznych określających to, jak postępować z logo firmy bywa łatwiejsze oraz wymagać będzie znacznie mniejszych nakładów pracy projektanta.

Przeciętna księga znaku składa się na 25 stron. W zależności od przypadku i formy projektu spotkać się możemy zazwyczaj z dokumentami liczącymi od 10 do 50 stron. Tymczasem poprawnie zaprojektowana księga identyfikacji ma średnio 120 stron. W najmniejszym przypadku będzie to 50 stron, ale księgi największych korporacji składają się nawet z ponad tysiąca stron.