Zlecenia spod znaku „logo za 100 zł” są przedmiotem branżowych żartów wśród freelancerów, którzy zajmują się projektowaniem graficznym. Doświadczeni projektanci wiedzą, że logo to nie wszystko: znak graficzny reprezentujący nazwę firmy to ukoronowanie całej identyfikacji wizualnej marki, na którą składa się wiele innych elementów.
Zwracaj uwagę na klientów, którzy w zleceniu na logo zgłaszają także opracowanie innych materiałów firmowych: wizytówek, papieru firmowego, szablonu postów. Ci prawdopodobnie mają już świadomość, że logo to nie wszystko, a profesjonalny wizerunek wymaga przede wszystkim spójności. Tu właśnie w grę wchodzą księga znaku i księga identyfikacji wizualnej.
Czym jest księga znaku?
Księga znaku to dokument zawierający dokładny opis tego, jak marka powinna korzystać z logo. Księga ta zawiera projekt logo w jego poprawnych formach oraz wytyczne dotyczące poprawnego wykorzystywania znaku. Zawieramy w niej nie tylko instrukcje odpowiadające na pytanie “jak stosować logo”, ale i jak go nie stosować oraz jakich zabiegów nie powinno się na nim wykonywać.
Co zawiera księga znaku?
W zależności od metodologii i funkcji, jakie ma spełniać logo, wytyczne co do jego stosowania mogą się różnić. Mimo to zdecydowana większość z nich powinna znaleźć się w niemal każdej poprawnie wykonanej księdze znaku.
- Geneza logo
informacje o zamierzonych funkcjach użytkowych i wizerunkowych zaprojektowanego znaku, - Przedstawienie loga w jego dostępnych formach:
◦ forma pozioma, pionowa, skrócona,
◦ wersja kolorowa i monochromatyczna,
◦ forma pełna i uproszczona (w przypadku loga, które nie jest minimalistyczne),
◦ wersja do umieszczenia na tle białym i czarnym. - Pole ochronne
wartości marginesów, które wyznaczają to, w jakiej najbliższej odległości od loga mogą znajdować się inne elementy graficzne, aby nie zaburzyć jego odbioru. - Kolorystyka
zbiór informacji o wykorzystanych w projekcie kolorach. Paletę kolorów powinno podawać się w wartościach RGB, CMYK, HEX i PANTONE. - Typografia
informacje o kroju pisma wykorzystany został przy projekcie znaku, wraz z dodatkowymi danymi, takimi jak zastosowane światła międzyliterowe. - Skalowanie
minimalny rozmiar loga, przy którym nie utraci ono swojej czytelności podany na ogół w milimetrach. Pamiętajmy, że różnić się on będzie dla każdej osobnej formy znaku. - Informacje o zabiegach zakazanych, takie jak: zakaz rozciągania loga lub jego elementów, modyfikacji jego kolorystyki czy umieszczania go na tłach innych niż wskazanych w dokumencie.
Co to jest księga identyfikacji wizualnej i jakie informacje zawiera?
Księga identyfikacji wizualnej różni się od księgi znaku tym, że zawiera w sobie zasady odnoszące się do tworzenia wszystkich pozostałych materiałów graficznych marki. Zasady księgi wizualnej opisują:
- Motyw przewodni (key visual)
Ustalenie tzw. “Key Visual”, czyli motywu przewodniego, który ukazuje podstawową formę zaprezentowania komunikatu marki w postaci wizualnej. Key Visual pełni funkcję ustalenia standardu dla pozostałych form reklamowych. Motyw przewodni jest wizualną formą przedstawienia tzw. “Claimu”, czyli sloganu marki, który w sposób możliwie zwięzły określa kierunek jej komunikacji. Przykład? Claimem marki NIKE, jest “Just do it”, NOKII – “Connecting people”. - Nazewnictwo
Określenie metodologii tworzonych nazw produktów lub kolekcji. - Typografia
Kroje pism, proporcje wielkości nagłówków do akapitów, przestrzenie międzywierszowe, rodzaje wypunktowań, wyróżnienia tekstu itp. - Kolorystyka
Określenie, jakie barwy mogą być wykorzystywane w projektach. - Kompozycja
Zasady tworzenia form graficznych różnego rodzaju, zawierające takie informacje, jak: układy treści, ilość procentowa treści na całościową kompozycję czy przestrzeń (oddech) wokół stosowanych elementów graficznych czy zdjęć. - Proporcje
Wykaz proporcji między rozmiarami i przestrzeniami dzielącymi poszczególne elementy — zarówno tekstowe, jak i graficzne. - Kształty geometryczne
Lista kształtów geometrycznych i obłości krawędzi projektowanych elementów, takich jak bloki graficzne, przyciski czy elementy ozdobne. - Styl graficzny elementów zdobniczych
Określenie stylu, różnego rodzaju grafik, występujących w projektach informacyjnych, użytkowych i reklamowych. - Ikonografia
Listę indywidualnych ikon wykorzystywanych przez markę, określenie ich stylu i proporcji w celu ustalenia zasad tworzenie nowych.
Księga identyfikacji wizualnej a spójny wizerunek marki
Księga identyfikacji wizualnej opisuje zasady tworzenia wszelkich materiałów graficznych firmy, z jakimi może mieć styczność się jej klient. Jej celem jest pomóc przedsiębiorcy osiągnięcie spójnego wizerunku firmy w każdym medium. Dzięki temu rozwiązaniu klient może zlecić wykonanie potrzebnych materiałów dowolnemu grafikowi, który kierując się założeniami księgi identyfikacji wizualnej przygotuje projekty wpisujące się w estetykę marki.
Co zawiera księga identyfikacji wizualnej
W księdze identyfikacji wizualnej powinny znaleźć się informacje na temat materiałów, reklamowych i wizerunkowych, jakich w toku swojej działalności może potrzebować firma. Do najpopularniejszych należą:
- Stopka maila i papier firmowy
Ułatwią zachowanie spójności korespondencji firmowej - Akcydensy
formy wizerunkowe, takie jak: wizytówki, teczki, dokumenty ofertowe czy koperty. - Materiały reklamowe
Plakaty, ulotki, katalogi - Materiały na media społecznościowe
Szablony postów, ramki do zdjęć, miniatury, tła na kanały w mediach społecznościowych zarówno marki, jak i jej przedstawicieli - Opakowania
Przydadzą się zarówno na produkty marki, jak i opakowania wysyłek w przypadku sklepów, aż po prezenty firmowe - Gadżety firmowe
Ich rodzaje mogą być bardzo różne, dlatego uwzględnij przede wszystkim, jak logo i elementy identyfikacji wizualnej powinny wyglądać np. na obłych powierzchniach kubków czy długopisów. Ze względu na wielość materiałów firmowych w księdze identyfikacji możesz zawrzeć wskazówki co do preferowanych gadżetów – firma tworząca produkty ekologiczne może np. korzystać z produktów recyklowalnych zgodnych z zero waste - Oznaczenia samochodów
Zestandaryzowany sposób oklejania aut firmowych - Wizerunek oddziałów firmy
Zawierają wytyczne dotyczące wystroju wnętrza oddziałów firmy – doboru mebli, kolorystyki - Ubiór pracowników
- Inne formy graficzne
Projekty standów i identyfikatorów, jeśli firma bierze udział w targach i prezentacjach
Elementy, które mogą znaleźć się w księdze identyfikacji klienta zależne są od sposobu i strategii działania jego firmy.
Księga identyfikacji wizualnej a księga znaku: objętość
Księga znaku jest ułamkiem tego, co może określić księga identyfikacji firmy. Zaprojektowanie wytycznych określających to, jak postępować z logo firmy bywa łatwiejsze oraz wymagać będzie znacznie mniejszych nakładów pracy projektanta.
Przeciętna księga znaku składa się na 25 stron. W zależności od przypadku i formy projektu spotkać się możemy zazwyczaj z dokumentami liczącymi od 10 do 50 stron. Tymczasem poprawnie zaprojektowana księga identyfikacji ma średnio 120 stron. W najmniejszym przypadku będzie to 50 stron, ale księgi największych korporacji składają się nawet z ponad tysiąca stron.