Myślisz o odejściu z pracy na etacie i zastanawiasz się, czy sobie poradzisz jako freelancer? A może jesteś w trakcie urlopu macierzyńskiego czy też wychowawczego i nie chcesz wracać na etat?

Wiem z własnego doświadczenia, że decyzja o przebranżowieniu jest trudna i nie powinna być podejmowana pochopnie. Dlatego warto na początku przeanalizować rynek i sprawdzić, czy dana branża to najlepszy wybór dla Ciebie.
W tym artykule chcę pokazać Ci nowy (nadal w Polce) zawód wirtualnej asystentki.

 

Kim jest wirtualna asystentka?

Wirtualna asystentka (VA/WA) to osoba, która pracuje zdalnie, poza siedzibą firmy i która — najczęściej — jest asystentką dla więcej niż jednej osoby/firmy. Z reguły prowadzi swoją działalność jako freelancer lub działa w agencji skupiającej wirtualne asystentki.

Gdy wpiszesz w wyszukiwarkę Google hasło „wirtualna asystentka”, otrzymasz ponad 560 tysięcy wyników! Czy to oznacza, że w branży nie ma miejsca dla nowych asystentek?

Jak zostać wirtualną asystentką?

To, że na rynku widzisz dużo wirtualnych asystentek, wcale nie znaczy, że tak jest. Oczywiście pojawia się coraz więcej osób próbujących swoich sił w tym zawodzie, ale jest również coraz więcej osób, które chcą skorzystać z usług wirtualnej asysty.
Ostatnie lata pokazały, że wiele biznesów przeniosło się do świata online i będą potrzebować pomocy wirtualnych asystentek i zdalnie działających freelancerów – specjalistów.

 

Jakie typy wirtualnych asystentek wyróżniamy?

Najczęściej spotykanym podział jest uzależniony od tego, czym wirtualna asystentka się zajmuje i jak współpracuje ze swoimi klientami.

 

👩‍💻 Wirtualna Asystentka (VA – Virtual Assistant)

Odpowiada za konkretne oddelegowane jej zadania, które później wracają do weryfikacji przez klienta. Nie ma żadnego lub ma minimalny wpływ na rozwój firmy, z którą współpracuje. To osoba, która ma wiele umiejętności pozwalających na wykonywanie różnych zadań w sposób zadowalający, ale nie ekspercki.

 

👩‍💻 Wirtualna Asystentka + Ekspert w jednej/dwóch dziedzinach

To wirtualna asystentka, którą można opisać jak wyżej, ale jest ekspertką w jednej/dwóch dziedzinach i w tym zakresie jej wsparcie ma bardzo wysoki poziom, a pozostałe zadania wykonuje w sposób zadowalający, na poziomie asystenckim.

Jak zacząć pracę wirtualnej asystentki? Rodzaje wirtualnych asystentek.

Może być na przykład specjalistką od pisania tekstów sprzedażowych (ponieważ to robiła na etacie) i to robi na poziomie eksperckim, ale potrafi też zadbać o inne zadania związane z prowadzeniem działań przez jej klienta.

 

👩‍💻 Virtual Office Manager, Wirtualny Menadżer Biura/Firmy (VOM/OBM)

To osoba, która ma przypisaną do siebie odpowiedzialność za zlecone zadania. Ma ona wszystkie uprawnienia i dostępy, niezbędne do wykonywania zadań. Ma dostęp do banku i do paneli administracyjnych aplikacji, nad których działaniem czuwa.
Jeśli jesteś osobą, która lubi wiedzieć “co, gdzie, jak, dlaczego i po co”, a denerwuje Cię wykonywanie zadań pod czyjeś dyktando to zapewne droga dla Ciebie.

 

👩‍💻 Virtual Project Manager — Wirtualny Menadżer Projektów (VPM/OPM).

VPM koordynuje konkretne projekty i jest odpowiedzialny za doprowadzenie ich do końca. Korzysta ze wsparcia klienta, jego pracowników i podwykonawców, albo ma swój własny zespół.
To zdecydowanie droga dla osób, które chcą innym nie tylko pomagać realizować ich projekty, ale też podpowiadać jak mogą to zrobić.
Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej jakimi zadaniami może zająć się VA, w jakim kierunku się rozwijać, pobierz mój bezpłatny e-book „Zanim zainwestujesz w rozwój w wirtualnej asyście”.

 

Jak zacząć przygodę z wirtualną asystą z głową?

Przygotuj się na to, że na początku możesz poczuć strach przed nowymi wyzwaniami. Może też przytłoczyć Cię ilość wiedzy do przyswojenia. Nie pozwól, aby te uczucia zablokowały Twoje działania.
W skutecznym rozpoczęciu działań w wirtualnej asyście istotnych jest kilka elementów, które polecam Ci zastosować:

➡️ Praca z wizją
Nawet jeśli ta wizja w tym momencie jest jeszcze dość rozmyta, nie masz ustalonych detali, to przynajmniej zrób czytelny ramowy szablon działań.

➡️ Świadomość, że bierzesz odpowiedzialność za swoje decyzje i za to, co będziesz robić dla klientów.
Jeśli coś nie wyjdzie, podejmiesz błędną decyzję, przeanalizuj, co się stało i pomyśl, dlaczego to się nie udało. Następnie odpowiednio koryguj swoje działania.

➡️ Umiejętność zarządzania budżetem.
Na początku musisz wiedzieć, z jakim budżetem startujesz i czy masz poduszkę finansową. Potem policz Twoje stałe koszty miesięczne i przewidywaną ilość roboczogodzin. Teraz ustal stawkę.

➡️ Wychodzenie poza swoją strefę komfortu
Jako przedsiębiorca niejednokrotnie będziesz zmuszona do wychodzenia poza swoją strefę komfortu. Będziesz decydowała, czy w danym momencie priorytetem jest czas z rodziną, czy projekt klienta. Będziesz zastanawiała się, co jeszcze możesz zrobić dla swojego biznesu, aby prężnie się rozwijał.

➡️ Chęć i umiejętności ciągłego uczenia się.
Nie chodzi tylko o uczenie się wykonywania nowych zadań dla klientów, ale też uczenie się prowadzenia biznesu i optymalizacji działań, wykonywanych dla siebie/swojej firmy.

➡️ Pełne zaangażowanie.
Musisz mieć świadomość, że potrzeba Twojego pełnego zaangażowania nie tylko w zadania dla klientów, ale również w rozwój swojej firmy po to, żeby dojść do poziomu, który Cię satysfakcjonuje. Pamiętaj jednak, że poziom, który Cię satysfakcjonuje, może z czasem się zmienić.

➡️ Ustalenie rytmu pracy i swojego dobowego rytmu rodzinnego.
Nie zawsze da się oddzielić pracę od życia rodzinnego, dlatego warto te dwa elementy ze sobą zsynchronizować i ustalić najkorzystniejszą konfigurację, pamiętając przy tym, że jesteśmy częścią domowego ekosystemu. Praca wirtualnej asystentki to często ekwilibrystyka pomiędzy rolami mamy i bizneswoman.

Jakimi wartościami się kierujesz?

Wiesz, że odpowiedź na to pytanie jest kluczowe, gdy decydujesz się na życiową zmianę? Weź kartkę i spisz wartości, którymi się kierujesz w życiu prywatnym. Mogą to być: rodzina, wolność, pieniądze, bezpieczeństwo i wiele innych.

Z moich obserwacji wynika, że wartości w życiu prywatnym są często skorelowane z wartościami w życiu zawodowym. To tłumaczy, dlaczego z jednymi klientami nawiązujemy dobre relacje, a z innymi nie możemy się zrozumieć.

Czy wirtualna asystentura to praca dla Ciebie? Pytania pomocnicze.

Pamiętaj, że praca to jedynie opakowana w zadania zawodowe część Twojego całego życia. Uważam, że spójność z wyznawanymi wartościami i bycie autentycznym jest bardzo ważne dla rozwoju biznesu. Robienie rzeczy na siłę sprawi tylko, że wypalisz się zawodowo.

 

Jakie ćwiczenia pomogą Ci określić swoje predyspozycje do zawodu wirtualnej asystentki?

Podpowiem Ci, jakie pytania możesz zadać samej sobie, zanim podejmiesz decyzję. Nie spiesz się. Pobądź z tymi pytaniami. Poczekaj, aż dojrzeją w Twojej głowie. Zapisz swoje odpowiedzi, przemyśl i zweryfikuj.

✔️ Zastanów się, gdzie widzisz siebie za rok, za 3 lata.
✔️ Wypisz 10 rzeczy, które lubisz robić i zastanów się, jak możesz wykorzystać je w pracy, w której pomagasz innym w rozwoju ich biznesów.
✔️ Wypisz swoje możliwości, ograniczenia i wyróżniki.
✔️ Jakie są Twoje mocne, a jakie słabe strony?
✔️ Co Cię motywuje do zmiany drogi zawodowej?
✔️ Co w dotychczasowej pracy Cię rozpraszało?
✔️ Czy próbowałaś pracować w domu? Jeśli tak, to co Cię odciągało od wykonywania zadań? Co zrobisz, gdy taka sytuacja się powtórzy?
✔️ Jakie zadania robisz z łatwością i bez wysiłku?
✔️ Jakie cechy charakteru mogą Cię wesprzeć w zarządzaniu sytuacją kryzysową/stresem?

✔️ Jaką masz wizję swojego biznesu?
✔️ Czy jesteś otwarta na kontakt?
✔️ Czy lubisz promować siebie?
✔️ Czy lubisz uczyć się nowych rzeczy?
✔️ Czy umiesz przyjmować informacje zwrotne i jak reagujesz na krytykę?
✔️ Czy jesteś przygotowana na angażujące i (nie oszukujmy się) długie godziny pracy przy rozkręcaniu własnego pomysłu/biznesu?
✔️ Czy masz jakiekolwiek wsparcie w dążeniu do realizacji własnych działań?
✔️ Czy masz już jakąś poduszkę finansową?

Tych pytań może być o wiele więcej. Odpowiedz na nie szczerze, to bardzo Ci pomoże w podjęciu decyzji o przebranżowieniu, i w dalszym etapie, pozwoli Ci stworzyć swoją ofertę i szukać pierwszych klientów. Polecam Ci znaleźć osobę w najbliższym otoczeniu, która będzie Cię wspierać w tym procesie zmiany, która wspólnie z Tobą przeanalizuje listę pytań.

 

Podsumowanie

Jeśli chcesz spróbować czegoś nowego, poeksperymentować, zobaczyć, w czym się sprawdzisz, spróbuj swoich sił w wirtualnej asyście. Nie musisz od razu stawiać wszystkiego na jedną kartę i rzucać etatu — wykorzystując wskazówki, które Ci przekazałam, sprawdź, czy to Twoja droga.

Ustal sobie ramy czasowe, w których przeanalizujesz rynek, zapoznasz się z materiałami na temat wirtualnej asysty, poobserwujesz działające asystentki. Umów się na konsultację z kimś, kto działa w branży. Po tym czasie zdecyduj, czy w to wchodzisz.

A jeśli jeszcze nie decydujesz się na zmianę, ale chcesz otrzymywać wartościowe materiały, jak działają wirtualne asystentki i z jakimi wyzwaniami się borykają, zapisz się na mój newsletter dla wirtualnych asystentek – po zapisie otrzymasz bezpłatny materiał, w którym jeszcze szerzej opisuję tajniki tego zawodu.

Od 2015 roku wspieram początkujące wirtualne asystentki w sprawnym i efektywnym przejściu przez proces przekwalifikowania zawodowego, ponieważ zależy mi na tym, żeby rynek wirtualnej asysty w Polsce rósł, a na pokładzie znajdowały się świetne specjalistki i specjaliści.
Mam nadzieję, że spotkamy się w wirtualnym świecie!

Elżbieta Nieradko

Bądźmy w kontakcie:
https://nieradko.pl/
https://www.linkedin.com/in/elzbieta-nieradko/
https://www.facebook.com/ZawodWirtualnaAsystentka
https://www.instagram.com/obm_elzbieta_nieradko/