Trendy w innych branżach pracy zdalnej, takich jak projektowanie graficzne lub programowanie, widać niemal „gołym okiem” – nawet kilka sekund wystarczy, żeby rozpoznać, czy dana strona www powstała w poprzedniej dekadzie, czy w ostatnim roku.
Nieco bardziej skomplikowana sytuacja jest z copywritingiem. Teksty pisane na zlecenie firm mają spełniać określone zadania: budować świadomość marki, sprzedawać, przekonywać do podjęcia działań.
Oprócz ograniczenia funkcji, copywriterów ogranicza również medium. Trudno wymyślić innowacyjną formułę pisania opisów produktów czy pozwolić sobie na eksperymenty z formą we wpisach na firmowym blogu.
Nie znaczy to jednak, że copywriting na przestrzeni lat w ogóle nie ulega ewolucji. Wraz z rozwojem nowych platform społecznościowych i nowych mediów zmieniają się przyzwyczajenia czytelników, sposób konsumowania treści oraz… zachowania, na jakie mają wpływać pisane przez nas teksty.
Trendy copywritingu 2021: jakich umiejętności potrzebuje copywriter?
Miniony rok zachwiał wieloma z naszych przyzwyczajeń, zarówno prywatnych, jak i biznesowych. Firmy już teraz tną wydatki na reklamy, a jednocześnie szukają tańszych i wciąż efektywnych sposobów na dotarcie do nowych klientów.
W warunkach lockdownu, kiedy wiele z naszych aktywności przeniosło się do sieci, ważniejsze niż kiedykolwiek stało się również budowanie więzi z obiorami. Marki chętniej pokazują swoją „ludzką” twarz.
Te czynniki – zmniejszone wydatki na reklamę, zmiany w komunikacji z klientem, poprawa relacji z istniejącymi odbiorcami zamiast inwestowania w zdobywanie nowych – w dużym stopniu wpłyną na to, jakie usługi copywriterów będą najbardziej poszukiwane przez zleceniodawców.
1. Trendy copywritingu 2021: Storytelling
„Opowiadanie historii” to jeden z tych trendów, które zdążyliśmy już dobrze poznać i z którym będziemy dalej pracować.
Storytelling 2021 będzie wymagał większej spójności niż do tej pory: historię, która zaintryguje odbiorcę w Instagramowej reklamie, musisz umieć pociągnąć dalej na landing page, na stronie domowej, w obsłudze po dokonanym zakupie produktu lub usługi.
W dobie lockdownu i ograniczonych możliwości spotkań, prezentacji czy udziału w targach, na znaczeniu zyskają teksty case studies i testimoniali. Dają one doskonałe pole do tego, aby pokazać, co inspirowało twórców produktu lub usługi, jakie idee im przyświecały, co chcą osiągnąć – a tym samym skuteczniej budować zaufanie i świadomość marki wśród odbiorców.
2. Trendy copywritingu 2021: Optymalizacja SEO i tagi w nagłówkach
Niezależnie od naszych utyskiwań na stawki wśród copywriterów, zamówienie tekstów nadal pozostaje jedną z tańszych form promocji marki w sieci – a przy okazji niezbędnym elementem, żeby zaistnieć w wynikach wyszukiwania Google.
Pandemia i towarzyszące jej lockdowny mocno uderzyły w przedsiębiorców i wpłynęły na zmniejszenie budżetów reklamowych, a to oznacza, że… rośnie w cenie dobrze zoptymalizowany content wysokiej jakości.
Gdzie koncentrują się ambicje copywriterów? Wymarzone TOP 10 wyników wyszukiwania ustępuje miejsca… pozycji 0, czyli snippetowi artykułu, który znajdziemy ponad innymi wynikami wyszukiwania.
Aby się tam znaleźć, potrzebujesz nie tylko dobrze zoptymalizowanego contentu, ale również mądrze użytych słów kluczowych. Postaw przede wszystkim na tagi w nagłówkach w samym tekście – to właśnie na nie zwróci uwagę robot Google, tworząc wypunktowanie w snippecie. Im skuteczniej posłużysz się tagami, tym większe szanse, że to właśnie Twój tekst znajdzie się nad innymi.
3. Trendy copywritingu 2021: Skrypty do reklam na Instargram i TikTok
Reklama powoli odchodzi od pokazywania treści biernemu odbiorcy. Reklamy w relacjach na Instagramie lub na TikToku zakładają wykorzystanie video, ale również grę z odbiorcą. W cenie będzie zatem content, który nie tylko zainteresuje, ale również skłoni do interakcji, wciągnie do zabawy i zostawi miejsce na interakcję z odbiorcą.
4. Trendy copywritingu 2021: Content na webinary i do podcastów
Stare powiedzenie content is the king wciąż obowiązuje, ale nie mylmy contentu z przegadanymi tekstami. Content to nie tylko wpisy na blog, ale również zdjęcia, filmiki, profesjonalne video, webinary, podcasty… Zwróć uwagę zwłaszcza na te dwa ostatnie. Bez przesady można powiedzieć, że zeszły rok należał do spotkań online i słuchania amatorskich „audycji”.
Firmy również wyczuwają potencjał tych mediów i należy się spodziewać, że poszukiwani będą copywriterzy, którzy przygotują wartościowe skrypty właśnie na webinary i do podcastów. Chodzi tu nie tylko o pisanie tak, aby przeczytany czy zaprezentowany tekst brzmiał możliwie swobodnie i naturalnie, ale również o sam koncept i pomysł, jak uporządkować treści, aby słuchacz lub uczestnik najwięcej zyskali.
Pamiętaj, że zarówno podcast, jak i webinar wymagają opisu, reklamy, czasem również transkrypcji. Wykorzystaj tę niszę, składając oferty nowym klientom.
5. Trendy copywritingu 2021: Voice searching
Korzystasz już z wyszukiwarek głosowych? Alexa, Siri czy również Google nie zdobyły jeszcze w Polsce dużej popularności, ale ten trend widoczny jest na Zachodzie i wiele wskazuje, że dotrze również do nas.
Wyszukiwanie głosowe to niewątpliwie wygodniejszy sposób niż cierpliwe wystukiwanie pytań do wyszukiwarki. Już 71% konsumentów na Zachodzi preferuje taki właśnie sposób zadawania pytań sieci.
Co to oznacza dla copywriterów? Jeszcze kilka lat temu wszyscy staraliśmy się pisać tak, aby nie brzmieć jak „język mówiony” – ten trend może powoli się odwracać. Dlaczego? Bo inaczej zadajemy pytania wpisując je w wyszukiwarkę, a inaczej zadając ja na głos.
Optymalizacja wyników wyszukiwania pod wyszukiwanie głosowe oznacza, że zamiast frazy „najlepsza restauracja Kraków” przebijemy się raczej z „Jaka jest najlepsza restauracja w Krakowie”.
Trendy w copywritingu 2021 – podsumowanie
Chociaż treści video mocno zadomowiły się w rzeczywistości specjalistów od marketingu, a bez serwisów takich jak Instagram i TikTok wielu z nas nie wyobraża już sobie życia,wartość dobrego copywritingu wciąż jest trudna do przecenienia.
Możesz wiele zakomunikować samym obrazem, ale nawet on wymaga określenia kontekstu, słów kluczowych, call to action – a to dopiero początek. W tym roku spodziewaj się dominacji właśnie takiej roli copywritingu.
Najważniejsze będą „przezroczyste” teksty: te, które prawie umykają uwadze, ale bez których cały materiał traci na znaczeniu. Zleceniodawcy będą potrzebowali treści do interaktywnych reklam, skryptów do podcastów i webinarów oraz reklam do nich.
Warto również śledzić zmiany w internetowych ekosystemach, takie jak rosnąca popularność wyszukiwania głosowego czy zmiany w wyglądzie pierwszej strony wyników wyszukiwania Google. No i ostatnie, chociaż nie najmniej ważne: nie zapominaj o SEO!
Jeszcze kilka lat temu wszyscy staraliśmy się pisać tak, aby nie brzmieć jak „język mówiony”.
Hmm… wygląda na to, że musiałem coś przespać (co jest całkiem możliwe 🙂
Wartościowy artykuł 🙂 Teraz rzeczywiście trzeba mieć na swojej stronie różnego rodzaju content. Niektórzy lubią i wolą czytać artykuł, z kolei są osoby, co słuchają często naszego contentu – w drodze do pracy, albo spacerując. Niekoniecznie lubią przebywać długie godziny przed monitorem.