Co możesz robić, jeśli chcesz zostać freelancerem i pracować zdalnie? Oczywiste odpowiedzi nasuwają się same: do najpopularniejszych dziedzin pracy zdalnej zaliczają się programowanie i web design, projektowanie graficzne i copywriting.

Te trzy kategorie w rzeczywistości dotyczą bardzo szerokiego zakresu prac. Pracować zdalnie mogą nie tylko „klasyczni” programiści odpowiedzialni za tworzenie aplikacji webowych i programów, ale również twórcy aplikacji mobilnych i projektanci stron www i sklepów internetowych – zarówno backendowcy jak i frontendowcy.

To samo dotyczy projektowania graficznego: do tej kategorii zalicza się zarówno grafików komputerowych, jak i twórców animacji i grafik 3D. Copywriterzy z kolei mogą wykonywać szereg prac związanych z dostarczaniem tekstów dla firm: od prowadzenia blogów przez tworzenia treści na strony www aż do prowadzenia mediów społecznościowych.

Jak zostać freelancerem: nowe branże pracy zdalnej

Gdzie pracować zdalnie: nowe branże dla freelancerów

Czy to jedyne możliwości, jakie masz w pracy zdalnej? Rozwijający się rynek usług cyfrowych i globalny handel otwierają nowe możliwości pracy z domu na własny rachunek. Nie do wszystkich nowych prac dla freelancerów musisz mieć zacięcie techniczne – w których ważniejsze będą umiejętności interpersonalne i kompetencje miękkie.
Przyjrzyjmy się, jakie masz możliwości zatrudnienia, które pozwolą ci zacząć pracować zdalnie i zostać freelancerem.

 

9 zawodów, w których możesz pracować jako freelancer

Wyniki analizy opublikowanej niedawno przez amerykański Departament Pracy pokazują, że praca zdalna możliwa jest w tych zawodach, w których wymagana jest kreatywność i rozwiązywanie problemów. Kiedy „pracujesz głową” możesz zabrać swój warsztat wszędzie.

To oznacza, że nawet jeśli nie marzysz o karierze zdalnego programisty, grafika lub copywritera, umiejętności przydatne w każdej z tych branż będą przydatne w szukaniu pracy zdalnej również w mniej popularnych, węższych niszach.

Kluczem do wejścia na rynek pracy zdalnej w wymienionych niżej specjalizacjach dla freelancerów są szerokie kompetencje. Na przykład nie musisz perfekcyjnie opanować konkretnego języka programowania, aby zacząć pracę jako scrum master – przyda ci się ogólna wiedza z zakresu programowania i sporo kompetencji miękkich.

 

Game developer

Game developer odpowiada za „przełożenie” wizji designera na kod, który stworzy grę: grę na PC, na konsolę, przeglądarkową lub mobilną ze wszystkimi efektami wizualnymi i dźwiękowymi.
Czy wymaga znajomości programowania? Tak, większość game developerów musi znać przynajmniej w średnim stopniu C# i/lub C++. Najczęściej wybieranym środowiskiem pracy jest środowisko Unity3 (powstaje w nim ok. 60% wszystkich gier) – jego znajomość również ułatwi ci start w branży.

Jak zostać freelancerem: nowe branże pracy zdalnej

Gdzie pracować zdalnie: nowe branże dla freelancerów

Wymagania techniczne to jedno, ale oprócz nich w pracy zdalnej jako game developer potrzebne ci będzie również sporo kreatywności i… zamiłowanie do gier. Obie cechy ułatwią ci „przekucie” pomysłów, wskazówek i zasad gry w historię, która wciągnie graczy bez reszty.

 

Quest writer

Branża gier nie jest dostępna tylko dla programistów i grafików odpowiedzialnych za modelowanie świata. W tworzeniu gier potrzebni są także autorzy questów, ludzie wymyślający fabułę oraz – w bardziej rozbudowanych grach – piszących dialogi i przewidujący interakcje, w jakie gracz może wchodzić za pomocą zachowania swojej postaci.
Przykład? Skrypt do „Wiedźmin 3: Dziki gon” to blisko 450.000 słów – to tyle, ile średniej długości powieść [źródło] Samo nagranie dialogów do gry zajęło ponad dwa lata. I tak, ktoś najpierw musiał te dialogi napisać.

Tu bardziej niż w innych specjalizacjach powiązanych z tworzeniem gier potrzebna ci będzie autentyczna pasja i znajomość specyfiki tego „medium”. To, co wyjdzie spod twojej ręki, ma stworzyć postać, pozwolić graczowi w jakiś sposób się z nią identyfikować, a jednocześnie tworzyć wciągającą historię. Wyzwanie? Spore. Satysfakcja? Nieporównanie większa.

 

UX i UI designer

Projektowanie UX i UI to coś więcej niż tylko wybranie ładnego layoutu – pierwsze „schodki” to zdefiniowanie, czy „ładny layout” oznacza to samo dla strony www kwiaciarni i dla aplikacji mobilnej banku.

Aby zaprojektować dobry interfejs i interakcję z użytkownikiem potrzebujesz umiejętności z pogranicza dwóch dziedzin: web designu i projektowania graficznego. Dobre narzędzia dla UX designerów, takie jak Figma, pozwalają stworzyć elementy graficzne bez użycia zaawansowanych umiejętności graficznych. Mimo to znajomość podstaw projektowania ułatwi ci stworzenie layoutu, który poza tym, że użyteczny, cieszy również oko.

Jak zostać freelancerem: nowe branże pracy zdalnej

Gdzie pracować zdalnie: nowe branże dla freelancerów

Co jest najważniejsze w pracy UX/UI designera? Umiejętność przewidywania zachowania użytkownika, znajomość nawyków, jakie wykształciła w nas sieć oraz… szczypta wiedzy z zakresu psychofizjologii widzenia.

 

Analityk danych i specjalista od AI

Data science i związany z nim rozwój sztucznej inteligencji oraz uczenia maszynowego to najbardziej przyszłościowe kierunki rozwoju nie tylko dla freelancerów. Data science polega na komputerowej analizie danych nieuporządkowanych, zwłaszcza tzw. big data.

Wśród zadań, jakie może wykonywać freelancer zajmujący się analizą danych znajdą się realizowanie testów A/B czy wizualizowanie danych. Bardziej zaawansowane prace związane z uczeniem maszynowym i analizą big data będą już wymagały znajomości takich języków, jak Python.

 

Strateg marketingowy

Ostatnie miesiące uświadomiły wielu przedsiębiorcom, że warto inwestować w obecność w sieci i w marketing internetowy. Do dyspozycji jest kilka(naście) kanałów dotarcia do użytkowników. Oczywiście wciąż najpopularniejszym jest reklama na facebooku, ale to dopiero początek. Oprócz innych mediów społecznościowych wciąż popularny jest marketing szeptany, ale nie tylko na forach – coraz większą rolę w promowaniu marki odgrywają influencerzy skupieni w blogosferze.

Jak zostać freelancerem: nowe branże pracy zdalnej

Gdzie pracować zdalnie: nowe branże dla freelancerów

Aby w pełni wykorzystać potencjał różnorodnych kanałów komunikacji z klientami, zleceniodawcy zaczynają rozglądać się za osobami odpowiedzialnymi za przygotowanie strategii marketingowej i jej realizację.

W tej branży przyda ci się znajomość specyfiki mediów społecznościowych i ich możliwości reklamowych, dobra znajomość trendów w sieci i… zmysł analityczny.

 

SEA (Search Engine Advertising)

Narzędzia reklamowe wyszukiwarek i portali społecznościowych rozwijają się na tyle szybko, że trudno znaleźć specjalistę „od wszystkiego”. Sam Google Analytics jest potężnym narzędziem marketingowym, który pomaga w optymalizacji treści na stronie i śledzenia ruchu, ale również może sporo podpowiedzieć w zakresie optymalizacji pod kątem wyników wyszukiwania.

Wraz z rosnącym znaczeniem obecności w sieci coraz więcej firm będzie poszukiwało specjalistów od SEA. SEA, inaczej niż SEO, obejmuje wpływanie na rzecz widoczności firmy w płatnych wynikach wyszukiwania. Search Engine Advertising stosuje się głównie w celu zwiększenia ilości wejść na stronę, podniesienia konwersji oraz zdobywania nowych klientów.

Czego potrzebujesz, aby rozpocząć pracę zdalną jako specjalista SEA? Nic nie zastąpi twojej własnej chęci zdobywania wiedzy, nauki Google Analytics, platformy AdWords i podstaw SEO. W dalszej pracy zaprocentuje „smykałka” do zbierana i analizowania danych.

 

Rekrutacja i HR

Niezależnie od prognozowanego spowolnienia gospodarczego, przedsiębiorcy wciąż będą potrzebowali nowych pracowników. Można jednak spodziewać się, że większa część procesu rekrutacyjnego będzie odbywała się zdalnie – od wyszukiwania kandydatów aż do rozmowy kwalifikacyjnej.

Jak zostać freelancerem: nowe branże pracy zdalnej

Gdzie pracować zdalnie: nowe branże dla freelancerów

Rekrutacja i HR wejdzie więcej do grona prac, które możesz wykonywać pracując z domu jako freelancer. W tej branży przyda ci się łatwość nawiązywania kontaktów, umiejętności networkingowe i… wiedza z zakresu psychologii.

 

Korepetytor, nauczyciel, wykładowca, szkoleniowiec

Chcesz połączyć pracę zdalną z obecnym zatrudnieniem, ale bez zmiany branży? Jeśli masz już spore doświadczenie zawodowe i jesteś specjalistą w swojej dziedzinie, możesz zacząć… sprzedawać swoją wiedzę jako korepetytor albo szkoleniowiec online.

W grę wchodzą różne możliwości:

  • udzielanie korepetycji online
  • prowadzenie szkoleń online indywidualnie
  • prowadzenie kursów i szkoleń online pod marką szkoły lub platformy edukacyjnej
  • stworzenie własnego kursu i udostępnianie go na platformie e-learningowej
Jak zostać freelancerem: nowe branże pracy zdalnej

Gdzie pracować zdalnie: nowe branże dla freelancerów

 

Asystent logistyki

Jak podają Wirtualne Media, w samym tylko pierwszym kwartale tego roku nastąpił wzrost sprzedaży online o średnio 20%. Spowodowało to ciekawą sytuację – z jednej strony rosło zapotrzebowanie na transport towarów zakupionych w sklepach online, z drugiej obserwowaliśmy załamanie handlu tradycyjnego i utrudnienia w międzynarodowym transporcie towarów.

Połączenie tych dwóch czynników sprawiło, że zaczęła rosnąć popularność asystentów logistyki: osób, które nadzorują stan zamówień, transport i wysyłkę towarów do klientów. W tej pracy nic nie zastąpi dobrej organizacji, umiejętności planowania i dokładności.

 

Nowe specjalizacje w pracy zdalnej – podsumowanie

Praca zdalna to nie tylko grafika, copywriting czy programowanie. Jeśli chcesz zostać freelancerem, możliwości jest więcej: w większości rzeczywiście w cenie będą kompetencje cyfrowe, ale nie jest to reguła.

Najwięcej możliwości w dziedzinie IT dają obecnie takie branże, jak gaming, sztuczna inteligencja i analiza big data. To szansa dla tych z was, którzy sięgają dalej niż tylko do prostych zadań, takich jak tworzenie wizytówek na WordPress.

Będą także poszukiwane osoby o kompetencjach na pograniczu copywritingu, marketingu i projektowania. Dotyczy to np. działań związanych z zarządzaniem marką w mediach społecznościowych czy tworzenie skutecznych strategii marketingowych w złożonym cyfrowym środowisku.