O SEO słyszał każdy, kto chce zajmować się tworzeniem treści na zamówienie i przy tym chce zostać freelancerem. Budowanie wizerunku, nawiązanie kontaktu z odbiorcami i przekonanie do zakupów to tylko najbardziej oczywiste funkcje, jakie spełniają treści dostarczane przez copywriterów.

Jak zostać copywriterem: SEO copywriting

Jak zostać freelancerem: podstawy SEO dla copywriterów

Ważną funkcją tekstów publikowanych w sieci jest również to, jak wpływają na pozycję firmy w wynikach wyszukiwania. To właśnie rola SEO! Masz jeszcze wątpliwości, dlaczego to jedno z najważniejszych narzędzi copywritera? Pomyśl, że copywriting SEO to umiejętność, którą możesz sprzedać klientowi lub… wykorzystać do marketingu swoich własnych usług.

 

Słowa kluczowe dla początkujących copywriterów: co to jest i jak działa?

Pomyśl, jak używasz Google: interesuje cię jakieś zagadnienie, więc wpisujesz je w wyszukiwarkę. Twoje zapytanie to właśnie słowo kluczowe, czyli fraza, dzięki której odszukasz stronę o odpowiedniej, właściwej treści.

Na wcześniejszych etapach rozwoju sieci algorytmy Google miały pewne niedoskonałości. Wystarczyło w nieskończoność używać konkretnych fraz, aby zagwarantować sobie miejsce na pierwszej stronie wyników wyszukiwania.

Roboty Google stają się jednak coraz lepsze – dlatego właśnie strony, które pokazuje ci Google, zawierają użyteczną treść, która odpowiada pytaniu. Ten sam mechanizm działa również w przypadku twoich publikacji. Dzięki precyzyjnie dobranym frazom skuteczniej dotrzeć do odbiorców, na których uwadze ci zależy.

 

Podstawowe typy słów kluczowych w copywritingu SEO dla początkujących

Podstawowe słowa

Przede wszystkim zdefiniuj trzy typy słów kluczowych, które będą miały największe znaczenie w pozycjonowaniu. Są to:

  • Słowa związane z marką – jej nazwa
  • Słowa „krótkiego ogona” – wyrażenia, które składają się najwyżej z trzech słów, które w ogólny sposób określają pzycjonowaną usługę lub produkt. Te frazy mają dużą liczbę wyszukań, ale są również bardziej konkurencyjne, co oznacza, że trudniej jest wypozycjonować się tylko na ich podstawie.
    Czego dokładnie szuka ktoś, kto wpisuje w Google „tort”? Wartości kalorycznych, przepisów czy cukierni z dowozem do domu?
  • Słowa „długiego ogona” – na nich właśnie warto się skupić. „Długi ogon” to frazy składające się z więcej niż trzech słów, które są znacznie bardziej szczegółowe niż słowa krótkiego ogona i pozwalają doprecyzować, czego dotyczy wyszukiwanie. Wyszukiwań jest tu mniej, ale również zmniejsza się konkurencja. Nasz przykładowy „tort” zmienia się zatem w „tort bezowy cukiernia”.

 

SEO copywriting dla firm

Jak zostać copywriterem SEO

 

Słowa „czasowe”

Oprócz słów bezpośrednio związanych z produktem, są także frazy, które będą miały na celu przyciąganie czytelników.

  • Długoterminowe „evergreeny” – to słowa, które są aktualne cały czas. Dobrze napisana treść z takimi frazami może przyciągać użytkowników przez lata, również dzięki regularnym aktualizacjom. Najlepiej sprawdzają się przy contencie informacyjnym lub edukacyjnym.
  • Krótkoterminowe nowe słowa – precyzyjnie odwołują się do rzeczy, jakie właśnie teraz zaliczają szczyt popularności, ale która nie potrwa długo. Premiera wyczekiwanego filmu? Nowego urządzenia technicznego? Zbliżające się święta, które powodują większe zainteresowanie produktem lub usługą? W branży, dla której piszesz, na pewno pojawiają się takie „piki”. To dobre narzędzie, aby przyciągnąć zupełnie nowych odbiorców.

 

Jak doprecyzować tekst dla konkretnej grupy odbiorców?

Kolejny „poziom” to słowa o niewielkiej liczbie wyszukiwań i niewielkiej konkurecyjności. Czemu warto również brać je pod uwagę? Mają sporo potencjał przyciągania ściśle określonych grup odbiorców.

  • Słowa dobrane do grupy docelowej – tu potrzebujesz dokładnie opracowanej persony. Czy odbiorcy naszego „tortu bezowego w Słupsku” szukają „tortu wegańskiego” czy zależy im na pochodzeniu składników? Preferują duże marki czy stawiają na manufaktury z przedwojennymi tradycjami? Aby skutecznie dobrać słowa kluczowe, użyj planera słów kluczowych Google dla marketerów.
  • Słowa LSI – czyli Latent Semantic Index to słowa tematycznie powiązane z twoim głównym słowem „krótkiego ogona”: jego synonimy i wyrażenia podobne. Użytkownicy, których interesują torty, mogą szukać tortów bezowych, tortów dacquoise, bezy Pavlovej…
    Ten typ słów jest bardzo użyteczny, kiedy chcesz precyzyjnie określić mniejsze segmenty grupy odbiorców, do której ma trafić dany tekst. Dzięki temu twój tekst pojawi się także w wynikach wyszukiwania na inne frazy. Do planowania słów LSI możesz użyć narzędzia LSIgraph.

 

Jak doprecyzować produkt?

Aby jeszcze zwiększyć pozycję w wynikach wyszukiwania, możesz także dopracować frazy, które opisują dany produkt. Tu możliwością są trochę większe: oprócz samych fraz wykorzystasz także samą strukturę tekstów.

  • Słowa definiujące produkt – te słowa kluczowe powinny pochodzić z planera słów kluczowych Google, aby jak najlepiej opisać to, czego szukają kupujący.
  • Słowa geolokalizacyjne – zwróć uwagę na te słowa, jeśli promujesz lokalny biznes. Twoim celem jest przyciągnąć klientów do fizycznej siedziby w danym miejscu, dlatego aby wykorzystać potencjał słów geolokalizacjach, używaj adresu firmy w aktywnych polach strony oraz w tekstach.

    Copywriting SEO dla freelancerów

    Jak tworzyć dobre teksty SEO na zlecenie

  • Zamierzone słowa kluczowe (intent) – kiedy użytkownik wpisuje frazę w Google, możesz śmiało założyć, że jego pytanie trafi do jednej z trzech kategorii:
    – informacyjnych (ogólne informacje: miejsce do użycia słów takich jak „korzyści ze stosowania/używania…”, „Sposoby na…”, „Fakty o…”)
    – reklamowych (w tej kategorii znajdują się szczegółowe opisy produktu, specyfikacje, dane techniczne, szczegóły wysyłki, warunki usługi)
    – sprzedażowe (na tym etapie użytkownik porównuje oferty i decyduje się na jedną – na tym etapie przydatne są słowa dające poczucie bezpieczeństwa zakupu i czasowej okazyjnej oferty, np. „wyprzedaż”, „obniżka”, „darmowa dostawa” itp.).

 

Słowa kluczowe w copywritingu SEO – umiar i rozsądek

Wbrew pozorom w tworzeniu treści zoptymalizowanych pod kątem SEO nie chodzi o to, aby „upchnąć” jak najwięcej fraz. Twój tekst ma być przede wszystkim przyjazny i użyteczny dla ludzkiego czytelnika, nie dla robota Google.

Nie ma idealnego przepisu na zagęszczenie fraz. Jedyne, o czym musisz pamiętać, to:

  1. tekst musi być naturalny i przyjazny dla czytelnika
  2. nadużywanie fraz może zostać potraktowane jako nieuczciwa praktyka i… skutkować obniżeniem rankingu lub banem strony. Spokojnie: aby osiągnąć taki poziom oprócz samego tekstu roboty muszą znaleźć w witrynie ślady niedozwolonych praktyk.

Copywriting SEO to jedna z najchętniej zamawianych usług na rynku. Opisy produktów i opisy kategorii do sklepów www to prace, które relatywnie łatwo zdobyć początkującym copywriterom. To samo dotyczy tekstów na blogi i aktualizacje treści na stronach www – są one bardziej poszukiwane niż specjalistyczne, eksperckie teksty.
Jeśli zatem chcesz zostać copywriterem i szukasz specjalizacji, która ci to umożliwi, pisanie treści SEO to dobry początek.