Masz zawsze dziesiątki pomysłów na tekst i uważasz, że nie ma nic łatwiejszego, niż wymyślić, o czym napisać na blogu firmowym, stronie www, w mediach społecznościowych lub newsletterze? A może zaliczasz się do tej grupy, która siada nad pustką kartką z głową pełną pomysłów i… nie potrafisz napisać ani słowa?

Kiedy chcesz zostać copywriterem, znaczenie ma nie tylko to, jak piszesz i jak posługujesz się SEO, ale również to, jak radzisz sobie z wyszukiwaniem tematów. Sztuką nie jest wymyślanie ich całymi setkami, ale wybieranie takich, które rzeczywiście zainteresują czytelników, posiadają jakąś wartość i przyciągną uwagę szerokiego grona odbiorców.

 

Jak zostać copywriterem: jak wybrać najlepszy temat do pisania?

Kiedy wybierasz temat do tworzenia treści, musisz wziąć pod uwagę kilka czynników:

  • profil działalności firmy lub marki, dla której piszesz
  • funkcję tekstu
  • miejsce jego publikacji (strona www, blog, media społecznościowe, newsletter itd.)
  • publikacje konkurencji
  • zainteresowania odbiorców
  • wymagania Google oraz obecność słów kluczowych

Być może od samego widoku tej listy ilość tematów „gotowych” w twojej głowie drastycznie zmalała. Wbrew pozorom warunki i ograniczenia są dużym ułatwieniem w pracy copywritera. Nie tylko usprawnią wybór jednego tematu, ale również przełożą się na jakość tekstu i jego popularność w sieci.

Jak znaleźć temat do wpisu na blog - copywriter

Narzędzia dla copywriterów – popularność tematów, dobór słów kluczowych

 

Jak zacząć pisać treści dla firm: gdzie szukać pomysłów na tekst?

Znasz już branżę, w jakiej działa twój klient i wiesz, jaki rodzaj treści na jakie media masz dostarczyć. Kolejny krok to ustalenie tematu, który jednocześnie zainteresuje odbiorców i będzie dobrze pozycjonował się w Google.

W jego wyborze pomoże ci kilka narzędzi i technik dla copywriterów.

 

Jak ocenić popularność tematu – narzędzia dla copywriterów

Research
Zanim usiądziesz do klawiatury, sprawdź, jakie tematy są aktualnie popularne w sieci. W tym celu zrób research w takich miejscach, jak:

  • serwisy wiadomości
  • blogi i magazyny branżowe on-line
  • blogi i serwisy konkurencji
  • ostatnie lub popularne piny z danego tematu na Pinterest
  • popularne hasztagi na Twitterze

Czy pojawił się jakiś temat, który cieszy się większym zainteresowaniem, ma więcej komentarzy i udostępnień w mediach społecznościowych? Czy możesz powiązać go z branżą, w jakiej piszesz? Czy może zainteresować również twoich czytelników? Co możesz napisać lepiej, inaczej, więcej?

Przejrzyj również starszy content na blogu, który prowadzisz. Czy masz jakiś artykuł, który warto by było napisać jeszcze raz, ale lepiej? A może uważasz, że na blogu brakuje konkretnego zagadnienia, jakie może być ważne dla odbiorców? Wszystkie te pytania mogą zaowocować pomysłem na treść wysokiej jakości!

 

Popularne tematy w Google Trends

Jak znaleźć temat do wpisu na blog - copywriter

Narzędzia dla copywriterów – popularność tematów, dobór słów kluczowych

Google oferuje cały zestaw użytecznych narzędzi dla copywriterów i specjalistów SEO – w swojej karierze jako autor treści na pewno będziesz regularnie po nie sięgał.
Jednym z pierwszych, od których warto zacząć pracę nad tekstem, jest Google Trends.

Wyszukiwarka pozwoli ci sprawdzić, czego szukają internauci w różnych miejscach na świecie. Po wpisaniu interesującej cię frazy lub słowa kluczowego Google pokaże skoki i spadki ilości wyszukiwań w ciągu roku, a także rejony kraju, w których dany temat cieszył się większym zainteresowaniem. Ma to duże znaczenie, jeśli np. twoje teksty mają pozycjonować firmę działającą lokalnie.

Google Trends podpowie ci także, jakie słowa kluczowe lub tematy zbliżone do twojego zyskują zainteresowanie i na których również warto się skoncentrować. Co ważne, możesz porównać ze sobą kilka słów kluczowych i sprawdzić ich popularność.

 

Jak sprawdzić popularność tematu: BuzzSumo

Jak znaleźć temat do wpisu na blog - copywriter

Narzędzia dla copywriterów – popularność tematów, dobór słów kluczowych

Jak sprawdzić, co aktualnie cieszy się popularnością w sieci? Wpisz w wyszukiwarkę BuzzSumo temat, o którym chcesz pisać, a BuzzSumo pokaże ci, jak często posty i treści, które go dotyczą, są udostępniane na Facebooku, Twitterze, Pintereście i Reddit. BuzzSumo pomoże ci ocenić, jakie szanse ma twój tekst, aby wstrzelić się w aktualne trendy w mediach społecznościowych, które mogą znacznie przedłużyć żywotność twojego posta.

 

Jak wybrać temat na tekst – narzędzia dla copywriterów

Podpowiedzi Google

Jak znaleźć temat do wpisu na blog - copywriter

Narzędzia dla copywriterów – popularność tematów, dobór słów kluczowych

Proste, ale skuteczne: podpowiedzi, które wyświetlają się, kiedy wpiszesz w Google hasło do wyszukania, wskazują, o co inni najczęściej pytają w związku z tym słowem lub frazą.

Dzięki podpowiedziom Google możesz sprawdzić, jaki temat cieszy się niesłabnącą popularnością i na pewno będzie wyszukiwany. Haczyk tkwi tylko w tym, że na ten sam pomysł wpadli już inni copywriterzy. Nie oznacza to, że powinieneś z niego rezygnować: Google lubi słowa kluczowe typu evergreen.
Zanim zaczniesz pisać kolejny tutorial o uprawie paproci w bloku sprawdź, co napisała o tym konkurencja. Aby przebić się w wynikach wyszukiwania, twój wpis powinien być lepszy, dłuższy, ciekawszy i bardziej wyczerpujący.

 

Podpowiedzi w Soolve

Jak znaleźć temat do wpisu na blog - copywriter

Narzędzia dla copywriterów – popularność tematów, dobór słów kluczowych

Soolve to wyszukiwarka, która porównuje wyniki w Wikipedii, Answers.com, YouTube, Bing, Yahoo i Amazon.
Podobnie jak sugestie wyszukiwarki Google, Soolve pomoże ci rozpoznać, czego użytkownicy najczęściej poszukują w związku z wybranym przez ciebie słowem kluczowym lub hasłem w różnych serwisach. Podpowiedzi te nie są bardzo precyzyjne, ale pochodzą z kilku źródeł, a tym samym mogą podsunąć ci ciekawszy pomysł na tekst.

 

Jak dopracować tekst – narzędzia dla copywriterów

Popularność tematów: Ubersuggest

Jak znaleźć temat do wpisu na blog - copywriter

Narzędzia dla copywriterów – popularność tematów, dobór słów kluczowych

Jedno z najlepszych narzędzi dla copywriterów na rynku, całkowicie darmowe i szalenie użyteczne. Wpisz do Ubersuggest dowolne słowo i wybierz język, a w odpowiedzi otrzymasz listę różnych wariacji i podpowiedzi związanych z twoim wyrażeniem.

W widoku ogólnym sprawdzisz popularność twojej frazy, a w widoku treści znajdziesz podpowiedzi, jakie tematy powiązane z danym słowem cieszą się największą popularnością. To świetne źródło podpowiedzi na tytuły, nagłówki i tematy warte poruszenia.

 

Jak wybrać słowa kluczowe: Wordstream

Jak znaleźć temat do wpisu na blog - copywriter

Narzędzia dla copywriterów – popularność tematów, dobór słów kluczowych

WordStream pozwala ci wyszukać słowa kluczowe dla konkretnej niszy i konkretnego kraju, a oprócz tego podpowiada, jakich dodatkowych wyrażeń możesz użyć lub na jakie tematy napisać tekst.
WordStream jest darmowy do 30 wyszukiwań, daje też możliwość skorzystania z tygodniowego darmowego okresu próbnego.

 

Słowa kluczowe: Google Keyword Planner
Tego narzędzia również nie mogło zabraknąć na naszej liście. Aby korzystać z planera, potrzebne ci będzie darmowe konto AdWords i warto je założyć, bo planer słow kluczowych powszechnie uważany jest za najbardziej skuteczne i miarodajne narzędzie do wybierania fraz pod pozycjonowanie.

Dlaczego ma znaczenie przy pisaniu contentu? Popularność określonych wyrażeń i fraz może pomóc ci ustalić kierunek, w jakim ma iść tekst, sprecyzować temat i zadbać o to, aby gotowa treść dobrze się pozycjonowała. Tu znajdziesz najobszerniejszą listę wariacji i synonimów do twojej wybranej frazy.

Jak znaleźć temat do wpisu na blog - copywriter

Narzędzia dla copywriterów – popularność tematów, dobór słów kluczowych

 

Początkujący copywriter: Jak znaleźć temat na tekst?

Wymyślenie tematu na tekst tak, aby jednocześnie był użyteczny dla czytelników, dobrze pozycjonował się w Google i odpowiadał wizerunkowi marki to niełatwe zadanie. Jeśli nawet wierzysz, że po odpowiednim treningu i ze szczyptą talentu każdy może pisać, nie każdy może wyszukiwać tematy, które zapewnią popularność wśród czytelników i robotów Google’a jednocześnie.

W tym, jak wymyślić temat na wpis na blog, do newslettera czy na media społecznościowe, pomogą ci narzędzia dla copywriterów. Odpowiadają one za wyszukiwanie słów kluczowych i ich synonimów, jak również ocenianie popularności tematów w wynikach wyszukiwania i w mediach społecznościowych.

Narzędzia dla copywriterów do wyszukiwania tematów na wpisy mogą być dla ciebie dużym ułatwieniem i inspiracją do piania jeszcze lepszych tekstów, które pokochają twoi odbiorcy. Z jakich narzędzi już korzystasz, a jakie możesz polecić innym czytelnikom? Napisz nam o tym w komentarzu!