Logo to najważniejszy, podstawowy element identyfikacji wizualnej. Dobrze zaprojektowane oprócz nazwy firmy przekazuje spory ładunek informacji. To ono wskazuje branżę, wartości firmy, jej unikatową ofertę; budzi skojarzenia i ułatwia zapamiętanie marki.

Z jednej strony projektowanie logo kojarzy się z umiejętnościami z wyższej półki, łączy się też z pewnym prestiżem. Z drugiej: na polskim rynku wciąż nie brakuje zleceniodawców, którzy uważają, że znak, z jakim ich firma ma być kojarzona, nie jest wart więcej niż 100 zł. Nadal budzi kontrowersje, że jeden niewielki znak może być wart więcej niż np. design strony www lub przygotowanie teczki ofertowej.

Jak zaprojektować logo dla firmy

Projektowanie logo

Nie wszyscy klienci biorą pod uwagę, że ten „niewielki znak” to w rzeczywistości efekt długiej pracy twórczej. Zaprojektowanie logo dla firmy wymaga od grafika namysłu, researchu, znajomości marki… ale również umiejętności unikania klisz, zachowania równowagi między trendami a ponadczasowymi wzorami.

 

Brief i rozmowa, czyli podstawa projektu logo

Jakość twojej pracy – zarówno procesu twórczego, jak i finalnej wersji logo – w dużym stopniu zależy od tego, jak ułoży się twoja komunikacja z klientem, ile informacji uzyskasz i czy stworzycie razem wspólną wizję.

Kiedy dopiero chcesz zostać freelancerem lub zaczynasz pracę na zlecenie, możesz mieć niewielkie doświadczenie w samodzielnym opracowaniu briefu. Dziś zastanowimy się, jakie pytania warto zadać klientowi i o co zapytać, aby zagwarantować sobie minimum informacji niezbędnych do dalszej pracy.

 

Projektowanie logo: twoje założenia

Co sprawia, że logo jest dobre? Oprócz wartości estetycznej (dyskusyjnej i zmiennej) dobre logo potrzebuje jeszcze kilku cech, aby rzeczywiście się sprawdzać. Powinno być:

  • proste
  • odpowiednie
  • łatwe do zapamiętania
  • łatwe do wykorzystania w różnych kontekstach i otoczeniach
  • ponadczasowe

O tendencji do upraszczania logo nie musimy wspominać: ten trend utrzymuje się… od około stu lat. Ważne jest, aby logo nawiązywało do branży lub zakresu działania firmy i żeby łatwo było je zapamiętać. Jego zadaniem jest ułatwienie identyfikacji firmy na tle konkurencji i zapamiętanie jej przez klienta.

Jak zaprojektować logo dla firmy

Projektowanie logo: brief

Logo będzie pojawiało się w najróżniejszych miejscach i formatach: od cyfrowego do druku, od ulotek i broszurek po samochody dostawcze, a twoją rolą jest sprawić, aby zawsze wyglądało jednakowo dobrze.
Miej także na uwadze, że za dziesięć-dwadzieścia lat powinno wyglądać równie dobrze, aby potrzebne były najwyżej delikatne korekty. Ile zmian logo Coca-Coli pamiętasz? Jak bardzo zmieniło się logo Apple? To właśnie przykłady ponadczasowych logo.

 

Projektowanie logo: o co zapytać klienta

Niezależnie od tego, czy rozmawiasz z właścicielem start-upu, czy firmy, która nieźle radzi sobie na rynku, ale chce popracować nad wizerunkiem, przyda ci się baza pytań, od których warto zacząć rozmowę z klientem.

Pozwolą ci one poznać oczekiwania zleceniodawcy oraz uchwycić, co jest dla niego najważniejsze. Osoby, które nie miały nigdy nic wspólnego z projektowaniem, nie zawsze potrafią opisać swoje oczekiwania tak, aby były też oczywiste i zrozumiałe dla ciebie.

Projektowanie logo: podstawy i historia

Od czego musisz zacząć, aby zaprojektować logo? Oczywiście od

  • nazwy firmy
  • branży, w jakiej działa
  • usług lub produktów, jakie oferuje
  • unikatowych cech, które odróżniają firmę i jej ofertę od konkurencji
Jak zaprojektować logo dla firmy

Projektowanie logo: historia firmy

Zapytaj także o to, jak firma chce być/jest odbierana, jakie wrażenia lub skojarzenia chce budzić. A może za powstaniem firmy kryje się jakaś nietypowa historia? Zapytaj o nią klienta – może być dla ciebie źródłem informacji oraz bazą do stworzenia identyfikacji dla marki.

 

Projektowanie logo: do czego dążymy?

Logo może komunikować również wartości, które są ważne dla firmy lub sygnalizować, że jej oferta jest skierowana do konkretnej grupy odbiorców. Kiedy masz już podstawowe informacje o firmie, zajmijmy się tym, z czym chce być kojarzona.
Dlatego zapytaj o:

  • słowa, emocje, wrażenia, jakie klient chce, aby logo przywodziło na myśl klientom
  • jakie są wartości lub misja, jaką ma firma

 

Projektowanie logo: odbiorcy

Ta część jest podchwytliwa: na pewno zauważyłeś, że marki z określonej branży w posługują się podobną kolorystyką, kształtami, estetyką. Z jednej strony twoją rolą jest wyróżnić klienta, ale z drugiej chcesz zachować czytelny związek z branżą, w jakiej działa firma i wykorzystać skojarzenia ugruntowane w umysłach odbiorców.

Jak zaprojektować logo dla firmy

Projektowanie logo: odbiorcy i konkurencja

Dlatego dobrze jest dowiedzieć się:

  • do kogo chcesz dotrzeć ze swoim przekazem (weź pod uwagę wiek, płeć, zainteresowania, status materialny)
  • czy strategia marketingowa przewiduje działania głównie cyfrowe czy „analogowe” (druk, reklama outdoorowa)
  • czy projekt logo/jego odświeżenie ma związek z wejściem na nowe rynki – a jeśli tak, to jakie? (to pytanie może sporo zmieniać w kontekście wejścia na rynki zagraniczne, gdzie kolory mogą mieć inna wymowę niż ta, do której przywykłeś)

 

Projekt logo: konkurencja

Logo nigdy nie istnieje w społecznej. Przy projektowaniu logo warto wziąć pod uwagę również konkurencję twojego klienta i jego strategię marketingową.
Zrób research albo zapytaj o to:

  • kim jest konkurencja klienta
  • w jaki sposób konkurencja realizuje swój marketing
  • w jaki sposób oferta klienta różni się od konkurencji

 

Projektowanie logo: elementy wyróżniające

Są logo, w których kolor stanowi ważną część identyfikacji – nierzadko bardziej rozpoznawalną niż sam kształt. Pomyśl o żółtej barwie InPost albo o tęczowym gradiencie Instagrama. Czy logo twojego klienta również powinno grawitować w stronę takiego rozwiązania?

Zapytaj klienta:

  • czy w logo chce użyć słów innych niż nazwa firmy (np. claim): czy będziesz pracował nad logo, logotypem czy znakiem firmowym?
  • czy są kolory, o których myśli w kontekście logo
  • czy ma font, który lubi lub którego nie lubi najbardziej
  • czy istnieją jakieś elementy graficzne, które do tej pory były wykorzystywane w komunikacji wizualnej, a które warto zachować w logo
  • czy klient ma layout, który szczególnie mu się podoba (tekst i grafika osobno, połączone ze sobą, tekst na grafice)
Jak zaprojektować logo dla firmy

Projektowanie logo: wyróżnienie

 

Projektowanie logo: inspiracje

Graficy czasem popełniają drobny, ale niemiły błąd traktowania klienta z góry. Oczywiście jako profesjonalista wiesz, jak technicznie wykonać projekt, co się sprawdzi, a co mniej, jak połączyć ze sobą w jednym elemencie skojarzenia, symbole i wrażenia związane z firmą.
Mimo to warto jednak zapytać klienta o to, co lubi; zasygnalizować, że bierzesz pod uwagę jego gust i upodobania. Nie tylko wyślesz w ten sposób sygnał, że widzisz w zleceniodawcy człowieka i uwzględniasz go w projekcie, ale również ułatwisz sobie pracę.
Kiedy wiesz, co lubi zleceniodawca, łatwiej ci będzie przygotować projekt o większych szansach na akceptację.

O co możesz zapytać:

  • jakie logo podobają się klientowi i dlaczego
  • jakie marki lubi i czy są jakieś konkretne powody
  • czy ma ulubione kolory lub palety kolorów
  • jakie skojarzenie wywołuje w nim jego grupa odbiorców i jakie cechy jej przypisuje

Możesz także stworzyć krótką listę antonimów, które mogą posłużyć do opisania firmy. Poproś klienta, aby wybrał z każdej pary słowo, które lepiej oddaje charakter jego przedsiębiorstwa.
Mogą to być na przykład:
Nowoczesny – tradycyjny
Luksusowy – ekonomiczny
Biznesowy – indywidualny
Nastawiony na kupujących – nastawiony na sprzedawców

 

O co zapytać klienta, kiedy projektujesz logo – podsumowanie

Pytanie o historię, cel, grupę odbiorców oraz konkurencję, a wreszcie o to, czy klient ma jakieś wyraźne oczekiwania lub preferencje to podstawowe kwestie, jakie warto poruszyć. Pozwolą ci one lepiej poznać oczekiwania zleceniodawcy oraz przygotować projekt, który rzeczywiście sprawdzi się jako logo i spełni swoje zadanie.

A jakie pytania ty zadajesz klientowi, zanim zaczniesz projektować logo? Czego brakuje ci na naszej liście? Napisz nam o tym w komentarzu!