Chcesz zostać freelancerem i zastanawiasz się, czy potrzebne ci będzie również konto na LinkedIn? Profil na tym portalu społecznościowym kojarzony jest raczej z prezentowaniem swoich umiejętności przez osoby poszukujące etatu lub jako narzędzie pracy HR-owców.

Tych z was, których do freelancingu przyciąga swoboda i brak korporacyjnej sztywności, LinkedIn może odstraszać bardziej formalnym charakterem. Nie jest to bowiem medium, na którym dobrze widziane są informacje o twoim życiu prywatnym, rodzinie i spędzaniu wolnego czasu. Znacznie większą popularność zyskają na nim materiały profesjonalne i poświęcone tematom zawodowym, na przykład budowaniu kariery.

Jak stworzyć i uzupełnić profil na LinkedIn, kiedy chcesz pracować zdalnie?

Jak zostać freelancerem: profil na LinkedIn

Czy zatem profil na LinkedIn jest ci potrzebny, kiedy szukasz pracy zdalnej jako freelancer? Czy może ci pomóc zdobywać nowe zlecenia i szukać klientów?
Nawet jeśli regularnie uaktualniasz portfolio lub utrzymujesz swoją własną stronę www, profil na LinkedIn może atrakcyjnie je uzupełnić. Nawet jeśli dla ciebie nie ma on większego znaczenia, u potencjalnego klienta może zwiększyć zaufanie i podkreślić twój profesjonalizm.

Nie masz jeszcze niezależnego portfolio na dedykowanej stronie? LinkedIn umożliwia dodawanie do profilu projektów, możesz więc potraktować swój profil jako wizytówkę połączoną z galerią prac.

 

Freelancer i LinikedIn: co dodać do swojego profilu, aby zyskiwać zlecenia

Co dodać do profilu na LinkedIn, kiedy chcesz pracować zdalnie jako freelancer? Największym wyzwaniem jest na ogół uzupełnienie sekcji poświęconej doświadczeniu zawodowemu: jako wolny strzelec raczej nie podasz w nim nazw firm, z którymi wiązały cię umowa o pracę lub długoterminowa umowa zlecenia. Z kolei podawanie firm, dla których realizowałeś zlecenia jest ryzykowne – potencjalny zleceniodawca może mieć problemy ze zweryfikowaniem takich informacji.

Ale LinkedIn to nie tylko historia zatrudnienia. Dla freelancera na LinkedIn znaczenie mają również pozostaje sekcje profilu: informacje, polecenia, rekomendacje czy twoje umiejętności. Wykorzystaj je, aby zwrócić uwagę i przyciągnąć klientów.

 

1. Freelancer na LinkedIninie: sekcja „O mnie/informacje”

Ta sekcja jest widoczna na samym początku twojego profilu i z tego powodu zwraca najwięcej uwagi. Wykorzystaj ją, aby świadomie tworzyć swój wizerunek: napisz niedługi tekst, prezentujący twoje doświadczenia, osiągnięcia i specjalizację.

Jak stworzyć i uzupełnić profil na LinkedIn, kiedy chcesz pracować zdalnie?

Jak zostać freelancerem: profil na LinkedIn

Nie musisz uzupełniać „O mnie” szczegółowym biogramem: pamiętaj, że dokładne informacje dotyczące historii twojego zatrudnienia i wykształcenia zleceniodawcy znajdą w dalszej części profilu. „O mnie” powinno raczej zaintrygować i zachęcić do przejścia do kolejnych sekcji.

LinkedIn ma w tej sekcji ograniczenie do 2500 znaków ze spacjami, jednak nie pozwala na używanie formatowania, na przykład wypunktowań i list. Jeśli chcesz wykorzystać całą dostępną przestrzeń, zrób to z głową. Długi blok tekstu może zniechęcać osoby przeglądające twój profil lub zostanie przez nie zupełnie pominięty.

 

2. Freelancer i LinkedIn: sekcja „Doświadczenia”

To chyba najbardziej wymagająca część profilu. Jakie informacje podać, jeśli jesteś lub chcesz zostać freelancerem?

  • pracowałeś wcześniej na etacie: uzupełnij swoją historię zatrudnienia, w obecnym miejscu pracy wpisując specjalizację z adnotacją „freelancer”.
  • nie masz doświadczenia zdobytego na etacie: określ swoją specjalizację, dodając „freelancer”.

Nie warto w sekcji zatrudnienia podawać zleceniodawców, dla których wykonałeś projekty jako freelancer. Takie rozwiązanie przede wszystkim sprawi, że lista będzie wyglądała mało wiarygodnie. Ośmiu pracodawców w ciągu jednego miesiąca to widok, który sugeruje raczej częste zmiany pracy niż wielu klientów i świetnie prosperującego freelancera.

Jak stworzyć i uzupełnić profil na LinkedIn, kiedy chcesz pracować zdalnie?

Jak zostać freelancerem: profil na LinkedIn

Takie rozwiązanie może również prowadzić do nieporozumień. Kiedy wymieniasz w sekcji „Doświadczenia” firmę, automatycznie dajesz do zrozumienia, że wasza współpraca mała poważniejszy, dłuższy charakter.
Wyobraź sobie, że sugerując się taką informacją twój przyszły klient zadzwoni do działu kadr dużej firmy zapytać o twój staż pracy lub referencje, podczas gdy ty wykonałeś jedno niewielkie zlecenie i nikt nie może sobie tego przypomnieć.

 

3. Freelancer i LinkedIn: sekcja „Umiejętności i potwierdzenia”

W CV możesz wpisać w zasadzie wszystko i liczyć na to, że nikt nie zweryfikuje twoich umiejętności. Na LinkedIn działa to trochę inaczej: kiedy deklarujesz, że posiadasz określone kompetencje, inni użytkownicy mogą je potwierdzić.

Oczywiście, wiarygodne są te potwierdzenia, które pochodzą od osób powiązanych z tobą na gruncie zawodowym, szczególnie twoich zleceniodawców. Po zakończonej współpracy warto prosić klientów o potwierdzenie kompetencji. Potwierdzenia pomogą ci zbudować wizerunek profesjonalisty i eksperta w swojej dziedzinie.

Jak stworzyć i uzupełnić profil na LinkedIn, kiedy chcesz pracować zdalnie?

Jak zostać freelancerem: profil na LinkedIn

Jak zawsze, tu też jakość jest ważniejsza niż jakość niż ilość. Nie oznaczaj wszystkich kompetencji, jakie kiedykolwiek nabyłeś: skup się na wyborze takich, które będą wzajemnie się uzupełniały i tworzyły spójną całość.
Znacznie lepiej wygląda np. 10 umiejętności potwierdzonych przez kilkanaście osób niż mieszanka kilkunastu, które nie pozwalają ocenić, w czym tak naprawdę jesteś dobry.

Od niedawna możesz także wziąć udział w quizie, sprawdzającym twoją wiedzę w najpopularniejszych umiejętnościach technicznych. Quizy obejmują języki programowania, znajomość obsługi programów graficznych lub znajomość technologii. Quiz pozwala na wstępną ewaluację wiedzy, ale to od ciebie zależy, czy udostępnisz osiągnięty wynik.

 

4. Freelancer i LinkedIn: sekcja „Osiągnięcia”

To właśnie dział „Projekty” w sekcji „Osiągnięcia” powinien zawierać twoje portfolio. Możesz dodać tu wszystkie projekty zrealizowane w czasie kariery freelancera, jak i te, z których jesteś najbardziej dumny i które obrazują kierunek, w którym chcesz się rozwijać.

Aby dodać projekt, wpisz jego nazwę i podaj czas trwania. Aby przypisać projekt do firmy zamawiającego, musisz mieć ją wpisaną w historii zatrudnienia – w twoim przypadku może to być działalność freelancera.
W projekcie możesz dodać także adres jego strony www oraz szerzej opisać, na czym polegał.

Jak stworzyć i uzupełnić profil na LinkedIn, kiedy chcesz pracować zdalnie?

Jak zostać freelancerem: profil na LinkedIn

Do projektów nie możesz dodać zdjęć ani multimediów. Możesz jednak utworzyć projekt, który będzie odnosił do podstrony w twoim portfolio, dedykowanej danej pracy.

Co jeszcze możesz podać w sekcji „Osiągnięcia”?

  • Publikacje – na przykład e-booki lub tutoriale, jeśli udostępniasz je np. na swoim blogu
  • Patenty
  • Kursy – w tym również kursy online
  • Wyróżnienia i nagrody
  • Wyniki testów
  • Języki – uzupełnij ten dział szczególnie jeśli znasz mniej popularny język
  • Organizacje, w których jesteś członkiem

 

Freelancer na LinkedIn – 4 sekcje, których nie możesz zaniedbać

LinkedIn nie jest może kojarzony jako popularne narzędzie do zdobywania zleceń wśród freelancerów, ale to wcale nie znaczy, że nie możesz wykorzystać go w budowaniu kariery niezależnego copywritera, grafika lub programisty.

Dla osób, które chcą zostać freelancerami i pracować zdalnie na zlecenie uzupełnienie profilu na LinkedIn może stanowić wyzwanie. Co wpisać w której sekcji, aby zwrócić uwagę zleceniodawców i dać się zapamiętać jako freelancer, a nie potencjalny pracownik na etat? Gdzie zamieścić portfolio na LinkedIn i co wpisać w sekcji doświadczenia zawodowego, jeśli pracujesz na zlecenia?

LinkedIn daje sporo narzędzi i możliwości, aby dopasować swój profil i jednocześnie ułatwić ci budowanie marki osobistej jako freelancer. Wykorzystasz do tego również pozostałe sekcje swojego konta – więcej na ich temat przeczytasz już za tydzień.