Kiedy chcesz zostać freelancerem i uczysz się programowania w Pythonie, może brakować ci pomysłów, gdzie w praktyce wykorzystać zdobytą wiedzę i jak ją przetestować. Autorzy bloga ePythonGuru przygotowali pięć propozycji projektów dla początkujących programistów.

Realizacja relatywnie prostych projektów, ale o własnych siłach, to niezwykle skuteczny sposób nauki. Chodzi w nim nie tylko o zapamiętanie podstawowych formuł, ale również o podejście do rozwiązywanie problemów i twórcze myślenie. Dodajmy do tego satysfakcję, jaką daje samodzielne stworzenie nawet prostej rzeczy, która działa poprawnie – w takich chwilach rozumiesz już, dlaczego poświęcasz wolny czas na naukę.

5 projektów Python

Nauka programowania w Python: 5 projektów dla początkujących programistów

Kiedy wybierasz projekt do zrealizowania w ramach nauki ważne jest, aby rzeczywiście odpowiadał twojemu poziomowi. Zbyt skomplikowane założenia będą dla ciebie wyzwaniem, ale mogą zniechęcać. Najwięcej nauczysz się w takich zadaniach, które wymagają myślenia, ale również wykorzystania wiedzy, którą już masz.

 

5 projektów w Pythonie dla początkujących programistów

1. Zgadnij numer

Komputer losuje numer, a użytkownik wpisuje swoje propozycje – komputer ocenia, czy podana wartość jest większa czy mniejsza od wylosowanej. Liczby możesz odgadywać do skutku. To zadanie jest dobre dla początkujących, ponieważ wykorzystuje podstawową znajomość składni Pythona.

Czego użyjesz: random, integer, input/output, print while (loop), if / elif /else

 

2. Generator zdań

Do tego zadania warto użyć języka, który nie posiada przypadków i wielu odmiennych części mowy. Generator miesza między sobą wprowadzone wcześniej fragmenty tekstu, tworząc nowe zdania – zabawka działa podobnie do generatorów haiku. Dodatkowy walor: im więcej różnorodnych fragmentów tekstu wprowadzisz do generatora, tym śmieszniejsze zdania otrzymasz.

Czego użyjesz: random, integer, print, strings, brakes, functions, for, range

 

3. Kalkulator powierzchni

Przechodzimy do projektów, które mają wartość użytkową. Użytkownik otrzymuje menu przedstawiające różne figury geometryczne i możliwość wprowadzenia wymiarów boków każdej figury. Komputer ma za zadanie obliczyć pole jej powierzchni.

Z geometrią w szkole zetknęliśmy się wszyscy, a ty pewnie nie musisz już liczyć „na piechotę” powierzchni trapezów. Czemu warto spróbować? To twój pierwszy projekt związany z zastosowaniem Pythona w obliczeniach matematycznych.

Czego użyjesz: input/output, integer, variables, strings, print, if / elif /else

 

4. Książka adresowa

Użytkownik szuka programu, który pomoże mu stworzyć książkę adresową i sortować wprowadzone dane po imieniu, nazwisku lub innych danych oraz wyszukiwać je po fragmencie wprowadzonej wartości, a otrzymane wyniki zapisuje do pliku .txt.

Ten projekt wymaga już trochę bardziej rozległej wiedzy, dlatego nada się również dla nieco bardziej zaawansowanych użytkowników Pythona. Stanowi dobrą okazję do nauki pracy z plikami: edytowaniem, zachowaniem, usuwaniem.

Czego użyjesz: input/output, print, file commands, if / elif /else

 

5. Gra tekstowa

Prawdziwa gra, w której użytkownik może poruszać się między pokojami, sprawdzać szczegóły każdego pokoju, wchodzić w interakcje z innymi użytkownikami oraz zdobywać i zbierać itemy. Grę warto zaplanować tak, aby pokojów było około 6, a każdy pokój miał ściany, kamienie lub inne „ograniczenie”. Aby przejść do następnego poziomu, użytkownik musi pokonać przeszkodę i zebrać itemy. Grę kończy zebranie wszystkich przedmiotów.

Czego użyjesz: string, variables, input/output, if / elif /else, print while (loop), lists

 

A jakie projekty Ty realizujesz w czasie nauki Pythona? Napisz nam komentarz i podziel się swoim doświadczeniem!