Szewc bez butów chodzi. Niestety i w branży kreatywnej to przysłowie ma rację bytu. Zabiegany i przytłoczony zleceniami często po prostu nie masz czasu na wygospodarowanie wolnej chwili, by zbudować własne portfolio.

 

Jak stworzyć dobre portfolio?

Jak stworzyć dobre portfolio?

 

Jeśli jednak chcesz wyróżnić się z tłumu powinieneś zadbać o kreatywne portfolio. Jednak portfolio to nie tylko prezentacja projektów. Przeczytaj nasze porady, które pomogą Ci urozmaicić Twoją internetową wizytówkę.

 

 

1. Pokaż swoje najlepsze prace

 

Częstym błędem przy tworzeniu portfolio jest umieszczanie w nim wszystkich Twoich prac. Portfolio powinno pokazywać tylko Twoje najlepsze prace, zatem musisz wyselekcjonować projekty, które Twoim zdaniem są najbardziej udane. Najlepsze prace daj zawsze na początek ponieważ często klienci przeglądają tylko pierwsze parę pozycji.

 

Z reguły siedem pozycji powinno wystarczyć ponieważ więcej mało kiedy jest oglądane. Przeglądaniu projektów nie może towarzyszyć żaden rozpraszacz, klient ma skupić uwagę tylko na Twoich projektach. Oznacza to konieczność prostej nawigacji i najmniejszą liczbę podstron. Jeśli masz galerię oraz stronę kontaktową to masz kompletne portfolio ! Zobacz na ten przykład gdzie umieszczono tylko 3 najważniejsze zakładki. Mimo takiego ograniczenia strona posiada wszystko co potrzeba http://strangelove.me

 

2. Nie pokazuj wszystkiego

 

Nawet jeśli w swoich zasobach masz mnóstwo projektów z najróżniejszych kategorii to nie prezentuj wszystkich swoich wyczynów w portfolio. Wybierz tylko te kategorie w których chciałbyś otrzymywać zlecenia. Jeśli masz projekty stron internetowych ale tak naprawdę wolisz projektować aplikacje to skup się na pokazaniu właśnie projektów aplikacji. Wtedy potencjalny klient lub pracodawca będzie wiedział do jakich zadań sprawdzisz się najlepiej.

 

3. Pokaż brief

 

Bardzo dobrą praktyką jest oprócz wklejenia zdjęć oraz grafiki do portfolio, także opisanie prac. Opisz przy danym projekcie jaki zakres czynności wykonałeś, czy był to w całości Twój projekt i pomysł czy może jesteś odpowiedzialny tylko za część pomysłu. Napisz jakie było założenie i wytyczne klienta odnośnie projektu. Dzięki temu oglądający Twoje prace będzie widział czy udało Ci się sprostać zadaniu.

 

4. Udostępnij proces twórczy

 

Na dobry projekt składa się szereg nieudanych pomysłów. Z pewnością projektując logo czy stronę internetową robisz jakieś szkice oraz notatki. Być może robisz je na zwykłej kartce papieru lub w programie graficznym. Nie jest to istotne. Ważny jest fakt, że warto pokazać proces twórczy w swoim portfolio. Pokaż klientom jak powstał dany projekt, ile szkiców odrzuciłeś i jak przebiegał proces myślenia nad projektem. W mało którym portfolio można zobaczyć coś takiego, a tymczasem jest to wartość dodana i z pewnością zaciekawi oglądająco Twoje prace.

 

 

5. Opisz przeszkody

 

Klient przeglądając Twoje portfolio zazwyczaj szuka osoby, która rozwiąże za niego jakiś problem i wykonana pracę z która on sam nie jest w stanie sobie poradzić. Dlatego pokaż przy swoich pracach z jakimi problemami przyszło Ci się zmierzyć podczas wykonywania zlecenia. Opisz jak udało Ci się rozwiązać dany problem. Dla przykładu jeśli jesteś pozycjonerem napisz jak wyglądała strona klienta przed optymalizacją, ile miał odwiedzin. Potem pokaż jak Twoje działania przyczyniły się do polepszenia widoczności strony w wynikach wyszukiwania i jakie korzyści z tego czerpie klient.