Niestety copywriterzy nie zawsze mają tak dobrą pozycję na rynku, żeby pisać tylko o tym, co ich interesuje. Często muszą zaprzyjaźnić się z tematyką, która jest im zupełnie obca. Oczywiście, że na rynku są copywriterzy, którzy specjalizują się w wąskich dziedzinach, ale zazwyczaj, gdy piszesz na zlecenie, to musisz być elastyczny.

 

Jak pisać artykuły specjalistyczne?

Jak pisać artykuły specjalistyczne?

 

Czy można pisać o wszystkim, nie będąc w danej dziedzinie ekspertem? Trochę tak i trochę nie. Jest kilka tematów, których nie podjęłabym się nigdy, bo moja wiedza na ten temat jest zerowa. Kiedyś podjęłam się jednego zagadnienia i niestety mimo prób, znalezienia jakichkolwiek informacji na ten temat, nie mogłam znaleźć nic. Mówię przykładowo o elektrowniach wiatrowych. Niestety, aby wiedzieć, czego się podejmujemy, a czego nie, musimy doświadczyć tego, na własnej skórze. Jednak przejdźmy już do konkretów. Jak napisać tekst specjalistyczny, na temat, o którym jednak coś wiemy (albo wydaje się nam, że wiemy)?

 

Czym jest tekst specjalistyczny?

Tekst specjalistyczny jest to artykuł napisany przez specjalistę, który dostarcza czytelnikowi pewnej wiedzy. Napisanie go wymaga przeanalizowania dostępnych materiałów źródłowych oraz znalezienia elementów, które będą interesujące dla czytelnika. Standardowe teksty reklamowe są czymś zupełnie innym. Zadaniem tekstu specjalistycznego jest dostarczenie czytelnikowi wiedzy na określony temat. Opiera się on na solidnych materiałach źródłowych. Ogromnym minusem tego rodzaju tekstów jest to, że są one nudne. Pewno jest w nich specjalistycznych terminów i tylko wąskie grono odbiorców jest w stanie je w pełni docenić. Zadanie dobrego copywritera polega właśnie na tym, żeby to trudne zagadnienie przedstawić w lekki i zrozumiały dla każdego sposób. Teksty specjalistyczne mają być jednocześnie wartościowe i łatwe w odbiorze.

 

W jaki sposób pisać teksty specjalistyczne? Jak się do tego zabrać?

Pisząc taki tekst, nie można kopiować wiedzy, ani wymyślać nowych odkryć w danej dziedzinie. Żeby napisać dobry, merytoryczny tekst wystarczy posłużyć się własnym umysłem. Niezbędne są umiejętności researchu, analizy i syntezy wiadomości. Najpierw wyszukujemy oraz zbieramy potrzebne materiały. Następnie je poznajemy, czyli odpowiadamy na pytania: kto, gdzie, jak, dlaczego oraz kiedy o tym pisał. Później próbujemy zrozumieć i przeanalizować zebrane informacje. Wyodrębnić z nich najważniejsze elementy, fakty oraz pojęcia. Kolejnym krokiem jest ułożenie planu. W dalszej kolejności przekładamy treści na swój język oraz przedstawiamy najistotniejsze informacje. Na końcu możemy dodać własny komentarz lub interpretację. Trzymając się tego schematu, można stworzyć całkiem niezły tekst specjalistyczny.