Największe firmy na świecie już od paru lat szukają pracowników na stanowisko UX writer. Bez względu na to, jaka będzie nazwa tego zawodu, chodzi o zadbanie o dobrej jakości przekaz. W Polsce pojęcia UX writing oraz microcopy już jakiś czas temu można było usłyszeć na konferencjach i branżowych spotkaniach. Co one oznaczają?

 

Czym jest microcopy?

Czym jest microcopy?

Zacznijmy od UX writingu

Jest to projektowanie treści, które użytkownik zobaczy podczas korzystania z naszego produktu. Mamy tutaj na myśli strony, aplikacje oraz oprogramowania. Treści są najważniejszym elementem strony. To właśnie one sprawiają, że użytkownicy ją odwiedzają. Skoro są tak istotne, to powinniśmy o nie się właściwie zatroszczyć.

 

Czym jest microcopy?

Chociaż treści kojarzą się najczęściej z rozbudowanymi opisami działań firmy w zakładce „O nas”, tekstami blogowymi lub opisami zakładek, to jest to bardziej skomplikowana sprawa. Poza wspomnianym wcześniej pojęciem UX writing pojawią się też coraz częściej słowo microcopy. Dotyczy ono wszystkich komunikatów, krótkich instrukcji, komentarzy, haseł, które użytkownik może zobaczyć na stronie. Każdy ma z takimi treściami na co dzień do czynienia. W naszym kraju niestety najczęściej tworzą je programiści, co nie jest dobrym pomysłem, o czym zaraz się przekonacie.

 

Pewnie teraz zapytacie (i słusznie) dlaczego?

Gdy przyjrzymy się temu, jak wyglądał język na stronach oraz w oprogramowaniu, to można stwierdzić, że był on dość toporny i sztywny. Określenia oraz komunikaty pełne były niezrozumiałego dla nikogo (prawie) żargonu technicznego. Nacisk na poprawę usability oraz popularność pojęcia UX writing spowodował, że tworzenie bardziej przyjaznych produktów dla zwykłych ludzi, stało się oczywiste. Zarówno dla twórców, jak i dla użytkowników. Z całym szacunkiem dla wszystkich programistów, trzeba stwierdzić, że ludziom nie jest potrzebny techniczny żargon, bo go po prostu nie rozumieją. Nie jest również wymagany oficjalny i sztywny język. Przeciętny użytkownik potrzebuje znaleźć poszukiwane informacje i proste komunikaty.

 

Jak zadbać o prosty język na stronie?

Dobrze napisane teksty mogą mieć wpływ na lepsze doświadczenia użytkownika. Mogą go bardziej zaangażować z używanie naszej aplikacji. Dzięki nim cyfrowe produkty nabierają charakteru. Microcopy pomoże zapobiegać błędom. Jeżeli już one tam się pojawiły, to powie, w jaki sposób je naprawić. Prosty język pomoże Ci we wspieraniu Twojej marki. Dzięki microcopy będzie ona postrzegana jako ta, która dociera do użytkownika i odpowiada na jego potrzeby. Są tu po prostu, po ludzku przyjazne.