Jakie informacje będą Ci potrzebne, aby wycenić zlecenie i zająć się pracą? Odpowiedzi na to pytanie powinny znaleźć się w briefie. Warto mieć swój własny wzór, który dajesz na początku do wypełnienia nowemu klientowi, aby później nie było żadnych nieporozumień.

 

Brief dla copywritera?

Brief dla copywritera?

Czym jest brief?

To zapytanie ofertowe, które zawiera wszystkie niezbędne informacje do stworzenia tekstów lub opisów produktów przez copywritera. Najczęściej podane są tam dane dotyczące odbiorców, najważniejszych celów, analizy rynku, budżetu oraz pomysłów na realizację zlecenia. Brief to po prostu jasno sprecyzowane oczekiwania klienta wobec copywritera.

 

Do czego służy brief?

Formularz z zapytaniem ofertowym stosowany jest przez firmy, aby przeanalizować oferty na rynku. Im więcej informacji znajdzie się w takim zapytaniu, tym wycena będzie dokładniejsza. Kupowanie usług polega na tym, że wybiera się najlepszą ofertę. Można ją otrzymać tylko wtedy, gdy przekaże się komplet informacji. Tylko wtedy wycena jest wiarygodna.

 

Brief pozwala na porównaniu ofert

Dzięki briefowi można porównać oferty. Masz wtedy pewność, że przekazałeś wszystkie dostępne informacje i każda firma otrzymała identyczne zapytanie. Nie ma tutaj mowy o rozbieżnościach w opisaniu zamówienia. Brief jest podstawą w każdej pracy kreatywnej. Dobrze przygotowany brief sprawia, że uniknie się nieporozumień z klientem. Dzięki niemu copywriter wie, w jaki sposób wycenić to konkretne zamówienie. Na późniejszym etapie jest mu niezbędny do wykonania zlecenia.

 

Dlaczego copywriterowi potrzebny jest brief?

Copywriter potrzebuje briefu od klienta, aby móc wyobrazić sobie, jak ma wyglądać ostateczny tekst. Jeżeli otrzyma on wszystkie istotne informacje, to masz pewność, że Twoje zlecenie zostanie wykonane perfekcyjnie. Brief stanowi również zabezpieczenie dla copywritera w sytuacji, gdy klient upiera się, że teksty zostały przygotowane niezgodnie z zamówieniem. Brief jest podkładką. Im więcej copywrier ma w nim informacji, tym chętniej weźmie takie zlecenie.

 

Co powinno się znaleźć w briefie dla copywritera?

Przede wszystkim informacje o firmie zlecającej, takie jak: nazwa firmy, link do strony www, branża, czym się zajmuje, mocne strony firmy oraz produktów, grupa docelowa, linki do konkurencji. W dalszej kolejności w briefie muszą się znaleźć informacje o tekście: minimalna ilość znaków ze spacją (zzs), rodzaj tekstu (na przykład opis produktu, tekst na stronę internetową lub artykuł na bloga), poziom specjalizacji tekstu (na przykład tekst zapleczowy, wysokiej jakości lub specjalistyczny), frazy kluczowe, język i styl, sposób zwracania się do odbiorcy, co odbiorca ma pomyśleć po przeczytaniu tekstu, cel artykułu oraz wzór tekstu.