Copywriting SEO kojarzy się zwykle ze słowami kluczowymi. Frazy, na które chce się pozycjonować zleceniodawca, na pewno będą pojawiały się w twoich tekstach, ale oprócz nich w tworzeniu contentu pod pozycjonowanie możesz wykorzystać jeszcze kilka elementów.

Są to między innymi linki, wezwania do działania (call to action, CTA) czy… znajomość przyzwyczajeń użytkowników sieci.

Błędy SEO początkujących copywriterów

Skuteczny copywriting SEO dla początkujących freelancerów

Stosunkowo łatwo jest wskazać, na co początkujący freelancer powinien zwrócić uwagę przy korzystaniu z keywords, aby nie popełniać błędów w tekstach pozycjonujących. Ale dobry tekst SEO to nie tylko frazy i słowa kluczowe.

Pisaliśmy już błędach dotyczących tylko słów kluczowych. Dziś podpowiemy wam, na co jeszcze zwrócić uwagę w pisaniu tekstów pozycjonujących i jakich błędów unikać w tworzeniu treści pod SEO.

 

Copywriting SEO – co szkodzi pozycjonowaniu

Aby zostać copywriterem, który odnosi sukcesy w pracy zdalnej, musisz tworzyć skuteczne teksty, które realnie wpłyną na pozycję formy w wynikach wyszukiwania. Do twoich narzędzi należą nie tylko słowa kluczowe, ale również linki, czytelne wezwanie do działania, które skutkuje zwiększeniem leadów, unikatowość tekstu i wreszcie… znajomość przyzwyczajeń użytkowników Google.

Czy wszystkie te elementy wykorzystujesz właściwie? Sprawdźmy, jakie działania mogą zaszkodzić twoim treściom SEO.

 

1. Lekceważenie Google

Twoja praca nie polega na walczeniu z Google albo próbami wyprowadzenia w pole jego robotów. Google daje ci sporo narzędzi ułatwiających pracę, w tym także.. podpowiedzi w wynikach wyszukiwania. Jeśli wpiszesz w wyszukiwarkę frazę, na którą chcesz się pozycjonować, Google podsunie ci również kilka fraz, które zwykle jej towarzyszą jako rozwinięcie. I tak na przykład klienci, którzy szukają „myszki wertykalnej” rozglądają się także za „myszką pionową” lub „ergonomiczną”.

 

2. Brak linków zewnętrznych i wewnętrznych lub uszkodzone linki

Twoi czytelnicy docenią, jeśli fakty, które podajesz w swoim tekście, będą dobrze „umocowane”/ W tym pomogą ci odwołania do wiarygodnych, rzetelnych źródeł – dzięki nim nikt nie zarzuci ci, że swoje opinie podajesz jako fakty.

Błędy SEO początkujących copywriterów - linki

Skuteczny SEO copywriting – linki

Nie zapominaj także o wewnętrznym linkowaniu do tekstów znajdujących się już na blogu. W ten sposób zachęcisz czytelników, aby pozostali na stronie www, a jednocześnie ułatwisz robotom Google odszukanie pokrewnej treści, którą mogą zaindeksować.
Przy linkowaniu używaj raczej fraz niż „kliknij tu”. Link „podpięty” pod określone hasło to ukłon w stronę czytelnika: w ten sposób od razu podpowiadasz mu, co znajdzie w linkowanym artykule.

Analogicznie uszkodzone linki obniżają wiarygodność strony i utrudniają jej indeksowanie.

 

3. Brak CTA

CTA, czyli call to action (ang. wezwanie do działania) nie ma dużego znaczenia w tekstach na blog, ale może zdziałać cuda na podstronach, kiedy chcesz zachęcić odwiedzającego do określonej czynności. Zapisanie się na newsletter, rejestracja na portalu, dokonanie zakupów, sfinalizowanie płatności – codziennie widzisz dziesiątki call to action. Zauważ, z jakich korzystasz i dlaczego?

Błędy SEO początkujących copywriterów - CTA

Twój tekst również powinien zawierać call to action. Jeśli zabraknie w nim czytelnego wezwania, konkretnego „polecenia” (najlepiej w towarzystwie przycisku), cała praca, jaką wykonujesz, aby zdobyć klienta, dosłownie pójdzie na marne.

 

4. Duplikaty

To ostatni na naszej liście, najpoważniejszy błąd copywritera SEO. Za wszelką cenę musisz unikać powtarzających się treści, kopiowanych 1:1, szczególnie w tych obszarach:

  • powtarzające się tagi „title”
  • powtarzający się content

Kiedy tytuł artykułu (czyli H1) brzmi tak samo, jak tytuł strony (page title, Google nie może z pewnością określić, jaka jest różnica między stronami, która jest ważniejsza i jak je zaindeksować. Każdy URL wpisu powinien mieć unikatowy, starannie dobrany tytuł H1. Dzięki temu robot Google rozpozna, o czym traktuje dana strona i odpowiednio podniesie ją w rankingu wyników wyszukiwania.

Błędy SEO początkujących copywriterów - duplikaty

Skuteczny SEO copywriting – kopiowanie contentu

Kopiowanie contentu to coś, o czym jako copywriter w ogóle nie możesz myśleć. Nie tylko jest to plagiat, ale również praktyka, która zamiast podnieść, zepchnie twoją stronę w dół wyników wyszukiwania.
Jeśli jakiś tekst świetnie się sprawdza na stronie konkurencji, nic nie zyskasz, jeśli go zdublujesz i ukradniesz. Więcej korzyści przyniesie ci napisanie oryginalnego, unikalnego contentu. Oczywiście dobrze zoptymalizowanego pod kątem SEO.

 

Copywriting SEO – działania, które obniżają rankingi

Z punktu widzenia odbiorcy skuteczny i nieskuteczny tekst SEO mogą niewiele się od siebie różnić. Oba mogą być jednakowo angażujące, ciekawe i użyteczne, ale roboty Google wychwycą te elementy, które mogą być zrobione lepiej.

Teksty SEO niższej jakości nie spowodują znaczącego obniżenia strony w wynikach wyszukiwania, ale w praktyce oznaczają niewykorzystane szanse. Niewłaściwe lub nadużywane słowa kluczowe, uszkodzone linki, kopiowane teksty – to wszystko wpływa na jakość tekstu SEO i jednocześnie nie wystawia ci najlepszego świadectwa jako copywriterowi.

Copywriting SEO – jakie błędy popełniają początkujący? Część 1