Kiedy zaczynasz prowadzić firmowy blog lub regularnie dostarczać teksty na określony temat dla swojego klienta, masz głowę pełną pomysłów. Problem pojawia się po kilku tygodniach, kiedy większość tematów na wpisy jest już wyczerpana lub napotykasz na pierwszą poważną blokadę pisarską.

Copywriting polega nie na samym tworzeniu tekstów, ale na tworzeniu tekstów, które będą użyteczne, angażujące, lubiane przez czytelników i jednocześnie dobrze zoptymalizowane pod kątem SEO. To właśnie sprawia, że copywriterzy na każdym etapie rozwoju kariery zawodowej szukają dobrych tematów na wpisy. Atrakcyjny temat to połowa sukcesu!

Gdzie szukać pomysłów na tematy do wpisów? Narzędzia dla początkujących copywriterów

Jak zostać copywriterem: narzędzia, które pomagają znaleźć temat na tekst

Kiedy natrafiasz na pisarską blokadę albo czujesz, że żaden temat, jaki przychodzi co do głowy, nie jest dość dobry, możesz skorzystać z narzędzi dla copywriterów, które pomagają w wybraniu tematu. Podpowiedzi znajdziesz niemal wszędzie, począwszy od magazynów online i wyszukiwarki Google, skończywszy na narzędziach do wyboru słów kluczowych.

 

Narzędzia dla początkujących copywriterów: jak znaleźć temat na tekst

Wraz z tym, jak będzie rosło twoje doświadczenie, zauważysz, że najtrudniejsze w pracy copywritera jest to, czego nie widać, ale co przekłada się na jakość samego tekstu: wybór tematu, staranny research i dobra organizacja treści.
Gdzie i jak szukać inspiracji do pisania?

 

1. Magazyny online, blogi tematyczne, profile na Facebooku

Stwierdzenie, że tematy są wszędzie wokół ciebie zakrawa na truizm, ale ma w sobie ziarnko prawdy. Nie zawsze są to tematy dobre, a ty nie chcesz kopiować cudzych pomysłów 1:1, ale magazyny branżowe, blogi profesjonalistów i profile lub grupy na Facebooku, poświęcone zagadnieniu, na którym się koncentrujesz, to niewyczerpane źródło inspiracji.

Gdzie szukać pomysłów na tematy do wpisów? Narzędzia dla początkujących copywriterów

Jak zostać copywriterem: narzędzia, które pomagają znaleźć temat na tekst

Przeglądaj je regularnie i grupuj tematy, które budzą zaangażowanie użytkowników, w takich narzędziach, jak Pocket lub Feedly.
Zachęcamy cię jednak do zwracania uwagi nie na samą treść, ale na to, z jakiego punktu widzenia podejmuje dany temat. Czy możesz napisać o tym samym zagadnieniu inaczej? Co wartościowego możesz dodać, aby ten sam temat poruszył czytelników?

 

2. Grupy na Facebooku, komentarze pod wpisami na blogach, fora, Quora

Jak sprawdzić, czego najbardziej potrzebują czytelnicy? Oddać im głos. Przeglądaj miejsca, w których mogą wypowiadać się osoby, do których chcesz dotrzeć ze swoim tekstem. Czy w ich wypowiedziach pojawiają się podobne pytania? Czy napotykają na podobne problemy, które twój tekst może pomóc rozwiązać?

Gdzie szukać pomysłów na tematy do wpisów? Narzędzia dla początkujących copywriterów

Jak zostać copywriterem: narzędzia, które pomagają znaleźć temat na tekst

Dobrym miejscem do szukania tematów na tekst inspirowany autentycznymi doświadczeniami użytkowników jest Facebook z jego komentarzami i grupami, komentarze na blogach branżowych i fora. Nie zawsze łatwo jest znaleźć aktywne forum tematyczne po polsku, dlatego zaglądaj również na międzynarodową platformę Quora. Częścią społeczności Quory są również specjaliści, którzy odpowiadają na pytania innych użytkowników. Z tego względu Quora może być dla ciebie cennym źródłem zarówno inspiracji, jak i wiedzy.

 

3. Narzędzia Google

Chociaż używanie Google do szukania inspirujących tematów wydaje się oczywistością, nie wszyscy copywriterzy korzystają z narzędzi wyszukiwarki. W wybieraniu interesujących zagadnień pomogą ci:

Narzędzia Google przydadzą ci się do tworzeni dwóch typów tekstów: „evergreenów” oraz tekstów na tematy, które cieszą się aktualnie dużą popularnością, na przykład związane z bieżącymi wydarzeniami przyciągającymi uwagę odbiorców.

Gdzie szukać pomysłów na tematy do wpisów? Narzędzia dla początkujących copywriterów

Jak zostać copywriterem: narzędzia, które pomagają znaleźć temat na tekst

Autouzupełnianie do dobre źródło podpowiedzi, jakie pytania „zadają” użytkownicy Google – jest to potencjalne źródło popularnych, ponadczasowych tekstów. Tu musisz się jednak liczyć ze sporą konkurencją, dlatego teksty przygotowane w oparciu o autouzupełnianie Google powinny być perfekcyjnie zoptymalizowane.

Google Trends pokazuje z kolei, jakie słowa kluczowe cieszą się popularnością w jakich regionach. Wykorzystasz to narzędzie do tworzenia tekstów dopasowanych do danej chwili i wykorzystujących popularność danego hasła.

 

4. Słowa kluczowe konkurencji

Jest strona lub blog, które uważasz za swoją bezpośrednią konkurencję? Możesz „podejrzeć”, jakie słowa kluczowe są dla niej najbardziej charakterystyczne. Dzięki temu przygotujesz content na podobne tematy i tylko od twoich umiejętności zależy, czy i na ile zainteresuje odbiorców z grupy, do której chcecie trafić.

Gdzie szukać pomysłów na tematy do wpisów? Narzędzia dla początkujących copywriterów

Jak zostać copywriterem: narzędzia, które pomagają znaleźć temat na tekst

Do popularnych narzędzi do analizy słów kluczowych konkurencji należą:

Większość narzędzi z tej listy jest płatna, przeznaczona do użytku profesjonalnych agencji. Z darmowych narzędzi warto polecić narzędzie od Wordstream oraz TagCrowd. To drugie pokazuje najczęściej używane słowa kluczowe w postaci chmury tagów – wystarczy w pole wyszukiwania wkleić adres strony, którą chcesz sprawdzić.

 

5. Narzędzia do wyszukiwania słów kluczowych

Źródłem inspiracji mogą być również słowa kluczowe, jakich używasz rzadziej lub w kombinacjach, które pominąłeś.
W wyszukiwaniu słów kluczowych nie musisz ograniczać się do planera słów kluczowych Google. Z innych narzędzi można polecić:

O tym, jak prawidłowo zoptymalizować wpis pod kątem SEO, przeczytasz więcej w tym wpisie.

 

6. Twoje poprzednie artykuły

Linkowanie wewnętrzne to cenne narzędzie do zatrzymania użytkownika na twojej stronie i warto z niego korzystać, aby poprawić jej statystyki. Jak to zrobić i jednocześnie znaleźć temat na nowy wpis?

Gdzie szukać pomysłów na tematy do wpisów? Narzędzia dla początkujących copywriterów

Jak zostać copywriterem: narzędzia, które pomagają znaleźć temat na tekst

Przejrzyj dotychczasowy content. Na pewno z perspektywy czasu zauważysz rzeczy, które możesz napisać lepiej lub o które warto uzupełnić twój wpis. A może temat warto omówić na nowo z chwytliwym tytułem?

 

Gdzie szukać tematów na content? Narzędzia i rady dla początkujących copywriterów

Tworzenie contentu w niewielkim stopniu polega na samym pisaniu treści. Znacznie ważniejsze jest to, o czym piszesz i jaką wartość merytoryczną mają twoje teksty. Treść oprócz tego, że wpływa na optymalizację strony i wysokość w wynikach wyszukiwania Google, musi być żywa: angażować użytkowników i nieść dla nich jakąś wartość.

To wszystko sprawia, że tworzenie contentu wysokiej jakości jest trudniejsze, niż może się wydawać początkującym copywriterom. Aby pisać dobre teksty, potrzebujesz również dobrych tematów. Gdzie ich szukać?

Przede wszystkim oddaj głos swojej publiczności i obserwuj uważnie, co się dzieje – u konkurencji, w branży, na świecie. Każdy wydarzenie, które zwraca uwagę odbiorców i budzi emocje jest dla ciebie potencjalnym tematem na wpis.
Drugim ważnym źródłem inspiracji do tworzenia wartościowego contentu jest analiza słów kluczowych. Chodzi tu zarówno o słowa kluczowe, jakich używa konkurencja, jak i słów kluczowych, które… umknęły twojej uwadze.

Nie wahaj się także wykorzystywać ponownie tekstów, które napisałeś wcześniej. Odświeżanie contentu, wzbogacanie wpisów czy ich aktualizacja w zupełnie nowym materiale to dobry sposób nie tylko na nowe treści, ale również na przypomnienie czytelnikom tekstów, które wcześniej uznali za atrakcyjne.

A z jakich narzędzi ty korzystasz? Czekamy na twój komentarz!